بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۹
کارشناس بازار سرمایه گفت: بازار هفته گذشته نوسان شدیدی را تجربه کرده و این نوسان می‌تواند ریزش سنگین هم در پی داشته باشد.
کد خبر : ۱۷۸۸۷۹
به گزارش بورس‌نیوز، طی هفته گذشته شاخص کل بورس با رشد 7570 واحدی همراه بود و با ادامه معاملات منفی در دو گروه فلزات و پتروشیمی، شاخص کل 483 واحد افت را در نیم ساعت ابتدایی معاملات نخستین روز هفته، تجربه کرد.

نوسان فقط مختص بازار سرمایه نبود و قیمت ارز و سکه طلا نیز افت قیمت قابل‌توجهی داشتند. این نوسان عمدتاً ناشی از تغییر سیاست‌های ارزی دولت بود.

همایون دارابی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز در خصوص تأثیر سیاست‌های ارزی جدید دولت بیان کرد: سیاست یکسان‌سازی نرخ ارز بر مبنای دلار 4200 تومانی تصمیم نادرستی بود و باگذشت زمان نشانه‌های ناکارآمدی این سیاست در اقتصاد نمایان شد.

وی ادامه داد: اوج‌گیری واردات و ثبت سفارش‌های بیهوده، ایجاد رانت و فساد موجب آشکار شدن ناتوانی دولت در تأمین ارز موردنیاز بازار و رشد چشمگیر نرخ ارز در بازار آزاد شد تا دولت تصمیم به اصلاح این سیاست گرفته و بسته ارزی جدید دولت را که درواقع، بازگشت به سیاست‌های قبلی بود ارائه کند.

این فعال بازار سرمایه در ادامه در مورد پیش‌بینی روند نرخ ارز عنوان کرد: بازار ارز به‌شدت وابسته به تحولات سیاسی بوده و به تحریم‌ها گره‌خورده است و با توجه به تجربه ناموفق دولت در مداخله در این بازار و اجرای سیاست یکسان‌سازی نرخ، به نظر می‌رسد دولت دیگر تصمیمی برای تثبیت نرخ ارز نداشته و ابزارهای لازم جهت این کار را نیز در اختیار ندارد.

وی اضافه کرد: اگر دولت مجدداً قصد تعیین و تکلیف نرخی ثابت برای ارز داشته باشد، مشکلات قبلی بروز خواهند کرد؛  قاعدتاً در روزهای ابتدایی راه‌اندازی بازار ثانویه ارز، فروشندگان پرقدرت ظاهر می‌شوند؛ اما در روزهای بعد از قدرت فروشندگان کاسته شده و نرخ ارز بازار ثانویه، چهره واقعی‌تری به خود خواهد گرفت، ضمن اینکه با رفع محدودیت فعالیت صرافی‌ها و آزادسازی  واردات طلا و ارز به کشور بازار اندکی متعادل‌تر خواهد شد.

دارابی خاطرنشان کرد: انتظار تغییر محسوسی در نرخ ارز نمی‌رود؛ ولی با نزدیک شدن به زمان اعمال تحریم‌های نفتی احتمالاً بازهم بازار ارز دچار تلاطم خواهد شد.

دارابی در رابطه با پیش‌بینی وضعیت آتی بازار سرمایه به بورس نیوز گفت: تأثیر تصمیم دولت به ایجاد بازار ثانویه ارزی بر سودآوری صنایع مختلف یکسان نخواهد بود؛ برخی صنایع از اصلاح سیاست‌های ارزی منتفع شده و برخی دیگر آسیب خواهند دید اما به‌هرحال بازار سرمایه هنوز متناسب با بازار ارز رشد نکرده و اثر افزایش نرخ ارز بر ارزش جایگزینی شرکت‌ها و قیمت سهام مشخص نشده است.

وی اظهارکرد: امیدواریم با حمایت بیشتر دولت و هماهنگی حقوقی‌ها اتفاقات خوبی برای بازار سرمایه رقم بخورد.؛ به نظر می‌رسد مناسب‌ترین گزینه برای سرمایه‌گذاری، خرید سهام خواهد بود و در صورت انتخاب سهم مناسب می‌توان بازدهی معقولی کسب کرد.

کارشناس بازار سرمایه افزود: سهم شرکت‌های پتروشیمی، فلزات اساسی و معدنی پتانسیل بیشتری برای رشد دارند؛ بااین‌حال نمی‌توان از ریسک‌های موجود بالأخص ریسک سیاست‌های دولت غافل شد؛ عرضه‌های بی‌برنامه سهام به‌خصوص از سوی سهامداران دولتی یک تهدید ملموس برای بازار است که می‌تواند به سهامداران آسیب بزند. در یک هفته اخیر بازار سرمایه نوسان شدیدی را به دلیل عرضه‌های سنگین دولتی‌ها تجربه کرده و این نوسان می‌تواند ریزش سنگینی هم در پی داشته باشد. ازاین‌رو، سهامداران می‌بایست دقت بیشتری مبذول دارند و حد ضررها را در نظرگیرند.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر