بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۸
کارشناس بازار سرمایه درباره نقش صندوق‌های سرمایه‌گذاری و تأثیر آن بر بورس گفت: یکی از وظایف بورس تخصیص نقش سرمایه‌گذاران به صنایعی است که از طریق آن سیگنال‌هایی به بخش‌های مختلف اقتصادی ارسال می‌شود.
کد خبر : ۱۷۸۹۰۱
احسان مرادی، مدیرعامل کارگزاری توسعه سعادت کیان در گفت‌وگو با بورس‌نیوز اظهار کرد: به‌واسطه اینکه صندوق‌های سرمایه‌گذاری توسط کارشناسان حرفه‌ای اداره می‌شوند به نظر می‌رسد این صندوق‌ها به‌خوبی می‌توانند وظیفه انتقال دارایی ها به بورس را بر عهده بگیرند.

وی افزود: ازآنجایی‌که در صندوق‌های سرمایه‌گذاری صرفه‌جویی ناشی از مقیاس وجود دارد این صندوق‌ها می‌توانند تعداد زیادی سرمایه‌گذار خرد را گرد هم آورند و صورت‌های مالی و سود سهام شرکت‌ها به‌صورت یکجا توسط چند کارشناس بررسی شود و نیازی به‌صرف وقت و هزینه برای همه اعضا نباشد.

وی درباره بهترین و بدترین صنایع بورسی نیز گفت: از دیدگاه سودآوری با توجه به رشد قیمت دلار طبیعتاً بهترین صنایع صنایعی هستند که فروش آن‌ها با دلار در ارتباط است و عمدتاً صنایعی که فروش آن‌ها در داخل انجام می‌شود ولی مانند پتروشیمی‌ها، سنگ آهنی‌ها ، معدنی‌ها و صنایع دیگر از طریق بازارهای جهانی قیمت می‌خورند می‌توانند در زمره بهترین صنایع به‌حساب آیند.

مرادی در ادامه گفت: هزینه برخی صنایع هم‌زمان با بالا رفتن نرخ ارز افزایش پیدا می‌کند ولی این امکان را ندارند که در اسرع وقت مابه‌التفاوت افزایش نرخ محصول خود را بگیرند که در این مورد می‌توان از خودرویی‌ها و برخی صنایع دیگر نظیر صنایع غذایی نام برد.

وی در این خصوص افزود: ازآنجایی‌که بخشی از قطعات اولیه و مواد اولیه خودرویی‌ها از خارج وارد می‌شود به طبع این موضوع با افزایش قیمت مواجه می‌شوند ولی ازآنجایی‌که برای افزایش نرخ محصولات خود باید منتظر نظر شورای رقابت و سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کننده باشند ازاین‌رو با تأخیر اجازه افزایش قیمت را پیدا می‌کنند  و در این شرایط روی شرکت‌های بورسی تاثیر خودش را خواهد گذاشت.

مدیرعامل کارگزاری توسعه سعادت کیان درباره روند حرکت نقدینگی نیز گفت: با توجه به افزایش قیمت دلار یکسری از بازارها نظیر سکه و طلا به‌صورت موازی خودشان را با این افزایش قیمت تطبیق داده‌اند که هم‌زمان با افزایش قیمت دلار قیمت آن‌ها نیز افزایش یافت.

وی سرمایه‌گذاری در بازار طلا و سکه را سرمایه‌گذاری مناسبی ندانست و گفت: وقتی دلار یک واحد رشد کرد به همان نسبت طلا نیز یک واحد رشد کرد و این در حالی است که کسانیکه در این بخش سرمایه‌گذاری می‌کنند فقط پول حباب آن را می‌پردازند که و دو روز متحمل ضرر 30 درصدی شدند و این در حالی است که یکسری از بخش‌ها نظیر بورس مطابق با افزایش قیمت دلار خودشان را تطبیق نداده‌اند که از نمونه‌های آن می‌توان به پتروشیمی‌ها و فولادی‌ها اشاره کرد.

مرادی درباره این موضوع که با اجرایی شدن تحریم ها کدام صنایع بیشتر متضرر می شوند گفت: با توجه به همراهی نکردن اتحادیه اروپا با تحریم‌های یک جانبه آمریکا ،تحریم‌ها نمی تواند تاثیر بسزایی بر اقتصاد کشور بگذارد به‌خصوص که برخی کشورها نظیر چین و کشورهایی که ایران با آنها مراوده دارد نیز از تحریم‌ها تبعیت نمی‌کنند و از طرفی عمده تحریم‌ها در آبان ماه اجرایی می‌شود.

وی در پایان با اشاره به مرحله قبلی تحریم‌ها افزود: در تحریم های مرحله قبل خللی در فروش صنایع بورسی وجود نداشت و فقط مشکلاتی در مبادله پولی بین ایران و سایر کشورها به وجود آمد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر