بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۵
کارشناس اقتصادی گفت: مشکلات اقتصادی امروز ناشی از بی توجهی 40 ساله به تولید بوده و بخشنامه‌های یک‌شبه ارزی بازار را به آرامش نخواهد رساند.
کد خبر : ۱۷۸۹۲۰
به گزارش بورس‌نیوز، در روزهایی که بازار ارز ملتهب شده و نرخ ارز مسیری افزایشی را در پیش گرفته بود، دولت برای پایین آوردن تب بازار ارز، یکسان سازی نرخ ارز و محدودیت های ارزی را تجویز کرد و با این اقدام، نه تنها التهاب بازار ارز فروکش نکرد؛ بلکه جو هیجانی تشدید شد و شاهد صعود نرخ ارز و تبعات بعدی این اتفاق بودیم. با شروع فعالیت مجدد صرافی ها و تقویت بازار ثانویه ارز، قیمت ها کمی افت کرد و باید دید آرامش بر بازار ارز حاکم خواهد شد یا خیر؟

محمد قلی یوسفی مدرس دانشگاه و اقتصاددان در گفت و گو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: اقتصاد ایران، اقتصاد مبتنی بر عرضه و تقاضای بازار نیست.

نه تنها صادرات محصولات نفتی، بلکه بخش عمده صادرات محصولات غیر نفتی نیز توسط بخش دولتی و خصولتی انجام می شود و به نوعی عرضه ارز، در انحصار دولت است.

وی ادامه داد: در اقتصاد به چنین شرایطی که انحصارگر، یک کالا را به قیمت های متفاوت در بازار عرضه کند تبعیض قیمت گفته می شود و بازار ارز با چنین حالتی روبرو است. ارز چند نرخی شده و به نظر می رسد دولت هنوز در مورد نرخ ارز به نظر قاطعی نرسیده و آنقدر هم ارز وارد بازار نشده که قیمت ها منطقی شود.

وی در مورد پیش بینی روند ارز در بازار ثانویه گفت: کمتر از 20 درصد از صادرات محصولات غیر نفتی در اختیار بخش خصوصی بوده و صادرکننده بخش خصوصی رغبتی جهت عرضه درآمد ارزی خود در بازار ندارد. صادرکنندگان بزرگ هم ارز فیزیکی وارد بازار نمی کنند و حواله های ارزی معامله می شود. بنابراین ارز فیزیکی برای پاسخ به تقاضای بازار به میزانی که سبب افت بیشتر قیمت ها شود، در بازار موجود نیست.

قلی یوسفی افزود: ۴0 سال باد کاشته شده و امروز طوفان درو می کنیم. متاسفانه در 40 سال گذشته اقتصاد ما از تولید جدا شده و به تجارت تکیه کرده و آسیب پذیری اقتصادی نتیجه بی توجهی به تولید است.

وقتی تولید ضعیف باشد، تقاضای ارز جهت واردات افزایش می یابد و اگر تحریم های بین المللی، احتمال تشدید تنش های بین المللی و بی ثباتی اقتصادی و... را هم به این موضوع اضافه کنیم نگرانی و تلاش مردم برای تبدیل دارایی های ریالی خود به ارز غیر طبیعی نخواهد بود. عده ای هم قصد خروج سرمایه خود را از کشور دارند و بدین ترتیب تقاضای ارز شدت گرفته است. قطعا بدون تولید در کشور اقتصاد روند طبیعی به خود نگرفته و انتظار آرام شدن بازار ارز را نداریم. یکی از دلایلی که برای کشورهای نفت خیر اصطلاح نفرین منابع یا بیماری هلندی را به کار می برند، همین بی توجهی به بخش تولید است. در کشور ما نیز تولید عملا رها شده است. در دولت های مختلف همواره از رشد اقتصادی صحبت می شود، نه تولید. به عبارتی رشد اقتصادی به مدد درآمدهای نفتی ایجاد شده و تولید نقشی در آن نداشته است.

این پژوهشگر اقتصادی، افت ارزش پول ملی را نتیجه دیگر بی توجهی به تولید دانست و عنوان کرد: افت ارزش پول ملی نشان از ضعف اقتصادی کشور است. درآمدهای ارزی حاصل از فروش نفت صرف واردات می شود و ثروت ملی در جیب دلالان می رود. اقتصاد ما تحت تاثیر سیاست دلالیزم قرار دارد. دلال، تاجر یا لیبرال نیست و به دلیل عدم ثبات و عدم پایبندی به هیچ قانون و اخلاق و ایده ای، فقط به منافع خود اندیشیده و به رانت و فساد دامن می زند.

وی تصریح کرد: مشکل اقتصاد ما فقط ناامیدی نسبت به آینده نیست؛ گرچه سیاست های نادرست، فقر، بیکاری، بی ثباتی تصمیم گیری ها، ناامنی و... بخشی از مشکلات ما است؛ ولی مشکل اصلی ضعف تولید در کشور است؛ برای تامین کالاهای مورد نیاز کشور واردات الزامی است و واردات ارز بری و تورم در پی خواهد داشت. در صورت تداوم شرایط، نگرانی ها افزایش یافته و تقاضای ارز متعادل نخواهد شد.

وی در پیش بینی آینده اقتصاد کشور گفت:اوضاع سیاسی داخلی کشور باید آنقدر شفاف باشد که فعالان اقتصادی انگیزه سرمایه گذاری در تولید داشته باشند. در غیر این صورت اوضاع بدتر شده و نارضایتی های داخلی مجال همبستگی نخواهد داد. ایجاد همبستگی بدون رفع موانع و حذف مفاسد امکانپذیر نیست. مفاسد اقتصادی، توطئه دشمن نیست!

مشکلات امروز ناشی از بی ثباتی و نارسایی های سیاست گذاری های داخلی است. دولت با اعمال فشار و اقداماتی از قبیل توقف فعالیت صرافی ها و امنیتی کردن ارز و...  نتوانست اوضاع را تحت کنترل درآورد و آرامش به اقتصاد کشور باز گرداند؛ آرامشی که با جبر دولت ایجاد شود دوامی نخواهد داشت. در شرایط مساعدی قرار نداریم و اشاره به مشکلات، سیاه نمایی نیست. باید پذیرفت موفقیت دولت در گرو افزایش سطح رفاه مردم است. باید با دشمن مقابله کرد؛ اما عقل سلیم حکم می کند که گاهی مذاکره کرد و به تعامل سازنده با دنیا رسید و روابط بین المللی را بهبود بخشید. در غیر این صورت آینده روشنی در انتظار اقتصاد کشور نبوده و بحران ها تشدید خواهد شد.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۴
اقای به اصطلاح کارشناس و مدرس دانشکاه شما با لفظ 4ساله دنبال چه هستی زیر سوال بردن انقلاب یا اظهار نظر کارشناسی ، ما که بعد از انقلاب 10سال فقط جنگ مستقیم به تحمیل شده و بعد از آن هم دائما تحریم بودیم . و اگر سیاست غلطی هم اجراء شده از طرف غرب زده هایی بوده که دنبال رو اقتصاد لیبرالی و غرب بودند که کشور را به این روز انداخته است .