بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۸
این شرکت، افزایش نرخی 17 درصدی را برای فروش محصولات خود در نیمه دوم سال مالی 1397، پیش بینی کرده است که تا این تاریخ هیچ مجوزی در این خصوص صادر نشده است.
کد خبر : ۱۷۸۹۲۶

به گزارش واحد تحقیق و مطالعات بورس نیوز، شرکت صنعتی بهشهر در تاریخ 19/1/1330 تحت نام شرکت پنبه پاک کنی بهشهر در اداره ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری تهران به ثبت رسیده است و طبق تصمیم مجمع عمومی فوق العاده مورخ 18/11/1373 نوع شرکت به سهامی عام تبدیل شده است.

 

ظرفیت های اسمی و عملی شرکت:

این شرکت در حال حاضر حدود 35درصد بازار روغن کشور را در اختیار داشته و در این زمینه رتبه نخست را در بین شرکت های تولید کننده روغن در ایران دارا می باشد.

 

 

در گزارش حسابرسی شده 6 ماهه منتهی به اسفند 96، شرکت صنعتی بهشهر به ازای هر سهم 58 ریال سود محقق کرده است که نسبت به دوره مشابه سال قبل حدود 74 درصد کاهش سود را به ثبت رسانده است که عمده دلیل این افت سودآوری، افزایش بهای تمام شده شرکت می باشد.

در ادامه به بررسی برخی از تاثیر گذارترین عوامل سودآوری شرکت می پردازیم:

 

قیمت فروش داخلی محصولات:

 

فروش روغن نباتی آزاد بیشترین درآمد شرکت را تشکیل می‌دهد و قیمت گذاری این محصول توسط سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان انجام می‌شود. نرخ فروش هر تن روغن نباتی در جدید ترین بودجه و گزارش تفسیری مدیریتی شرکت به ازای هر تن 51،205،756 ریال برآورد شده است که در دوره شش ماهه منتهی به 29 اسفند 1396، با افتی 10 درصدی نرخ هر تن روغن نباتی شرکت 47،481،264 ریال به ازای هر تن محقق گردیده است، در سال مالی نیز قبل روغن نباتی 44،873،553 ریال در هر تن به فروش رسیده است.

 

لازم به ذکر است که با توجه به بند های حسابرس، شرکت افزایش نرخی 17 درصدی را برای فروش محصولات خود در نیمه دوم سال مالی 1397، پیش بینی کرده است که تا این تاریخ هیچ مجوزی در این خصوص صادر نگردیده است اما همانگونه که در نمودار ذیل نیز مشاهده می گردد نرخ فروش محصولات شرکت در تیرماه سال جاری رشدی 15 درصدی را به ثبت رسانده است.

 

در نمودار زیر تغییرات قیمت فروش روغن نباتی آزاد را در سال مالی گذشته و شش ماهه نخست سال ملاحظه می شود.

 

نرخ مواد اولیه مصرفی:

 

روغن خام مهمترین ماده اولیه مورد استفاده شرکت است که بیش از 80% از کل بهای تمام شده (هزینه تولید) را تشکیل می‌دهد که این ماده عمدتاً از طریق واردات و با نرخ ارز دولتی تأمین می‌شود.

شرکت در بودجه سال مالی 97 نرخ ارز دولتی برای واردات روغن خام را 36،500 ریال لحاظ کرده بود که با توجه به تک نرخی شدن دلار در قیمت 42000 ریال، هزینه تولید شرکت افزایش خواهد یافت.

بنا بر اظهارات حسابرس، شرکت نرخ دلار مورد استفاده برای واردات مواد اولیه را 39500 ریال در نظر گرفته است که این مبلغ بر اساس مصوبه هیئت وزیران 42000 ریال می باشد و همچنین نرخ دلار تهیه سایر مواد اولیه مصرفی شرکت که در حدود 10 درصد از کل مواد اولیه شرکت را تشکیل می دهد، توسط شرکت 43500 ریال در نظر گرفته شده است که این مبلغ نیز با توجه به تهیه در بازار ثانویه از ابهاماتی جدی برخوردار است.

هزینه های سربار:

 

استهلاک و حقوق و مزایا (حقوق و مزایا بیش از 40 درصد و استهلاک نیز بیش از 30 درصد از هزینه سربار) بیشترین سهم از هزینه های سربار شرکت را در بر می گیرد . با توجه به رشد شدید قیمت محصولات پلاستیکی در بازار، هزینه های بسته بندی شرکت نیز با رشد بالایی مواجه خواهد بود.

 

میزان تسهیلات و هزینه های مالی شرکت:

 

مانده تسهیلات پرداختنی در پایان سال مالی منتهی به 30/9/96 مبلغ 546 میلیارد ریال بوده که این مبلغ به 826 میلیارد ریال تا پایان خرداد ماه 97 افزایش یافته است. شرکت در گزارش تفسیری دلیل اصلی این افزایش محسوس اخذ تسهیلات را جبران سرمایه در گردش مورد نیاز تولید عنوان کرده و به نظر می رسد شاهد رشد هزینه های مالی این شرکت در سال مالی جاری باشیم.

 

مالیات:

 

نرخ مالیات بر درآمد شرکت پس از کسر معافیت های ناشی از فروش صادراتی و سود سرمایه گذاری های بانکی، به طور میانگین 22.5 درصد سود قبل از کسر مالیات می باشد.

 

به گزارش بورس نیوز، همانگونه که قابل مشاهده است و پیش از این نیز به دفعات در خصوص ضرورت اصلاح شیوه قیمت گذاری های دولتی محصولات غذایی و دارویی که از کالاهای ضروری مردم می باشند، صحبت شد ، به نظر می رسد سودآوری سال جاری بزرگترین تولید کننده روغن کشور نیز با چالش های جدی مواجه است.

 

افزایش هزینه های ناشی از خرید مواد اولیه عمدتا وارداتی، افزایش سالیانه هزینه های حقوق و دستمزد و سربار و همچنین افزایش قابل ملاحظه هزینه های مالی شرکت در سال جاری در مقابل افزایش دستوری و ناچیز قیمت محصولات، از اصلی ترین چالش ها و عوامل موثر بر عملکرد نامطلوب شرکت در سال جاری خواهد بود و شاید تنها راه فرار شرکت از وضعیت فعلی، اخذ مجوز افزایش قیمت از سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان باشد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر