بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۰
حداقل کاری که مسئولان سازمان بورس می توانند انجام دهند این است که صحت ارزش گذاری 18000 میلیارد ریالی این گودال و طرف های قرارداد فروش آن را بسنجند.
کد خبر : ۱۷۸۹۲۸
به گزارش واحد تحقیق و مطالعات بورس نیوز، پس از شناسایی سودهای موهوم متعدد از محل معاملات بی استناد ناشر "سمگا" و تغییرات تاریخ سال مالی این شرکت در ماه های اخیر، این بار نوبت به شناسایی سودی 216 میلیارد تومانی از محل فروش بخشی از گودال طلایی مجموعه گردشگری است.

مشخص نیست سکوت معنادار سازمان بورس نسبت به تخلفات متعدد این گروه چه زمانی به پایان خواهد رسید اما آنچه واضح است در صورت تعلل سازمان بورس در این خصوص احتمالا شاهد اتفاقاتی مشابه نمادهای "فاذر"، "فاراک"، "های وب" و غیره خواهیم بود.

داستان از شنایی سودهای موهوم فروش شرکت نگین افق نیایش و دارنده گودالی بزرگ در حاشیه تقاطع نیایش و خیابان ولی عصر شروع می شود. تقریبا از سال 1395 بخش عمده ای از شناسایی سودهای شرکت سمگا مربوط به تحقق سودهای موهوم و کاملا کاغذی حاصل از فروش چند باره این گودال است.

همانگونه که در صورت های مالی سال 1395 سمگا نیز دیده می شود، شرکت سمگا در سال مالی منتهی به 30 آذر 1395، مبلغ 943 میلیارد ریال درآمدهای عملیاتی شناسایی نموده که از این مبلغ، 470 میلیارد ریال از محل سرمایه گذاری و سود سهام "شرکت تجارت بین الملل آریا زیگورات "و مبلغ 469 میلیارد ریال از محل سود سهام "شرکت اقتصادی نگین گردشگری ایرانیان" شناسایی شده است.

از چگونگی شناسایی سودهای موهوم "شرکت تجارت بین الملل آریا زیگورات " و فروش های موهوم "شرکت صنایع و معادن ماهان" به "شرکت طلایه داران کاسپین" که بگذریم، چگونگی شناسایی درآمدهای حاصل از شرکت اقتصادی نگین گردشگری ایرانیان اوج توانایی مدیران متاسفانه مسلط به حسابداری و نه صنعت گردشگری شرکت های مجموعه بانک گردشگری و به خصوص مجموعه سمگا را می رساند.

از سوی دیگر در خصوص سود شناسایی شده "شرکت اقتصادی نگین گردشگری ایرانیان"، موضوع تا حدی جالب تر از مورد قبل می باشد. سود شناسایی شده این شرکت در سال 95 ناشی از فروش 30 درصد سهام "شرکت نگین افق نیایش" به مبلغ 5.450 میلیارد ریال و با بهای تمام شده 300 میلیارد ریال می باشد که منجر به تحقق سود 5.150 میلیارد ریالی برای این شرکت می شود.

نام شرکت خریدار نیز "شرکت عمران سرمایه گذاری ایرانیان" است که جستجو در خصوص سهامداران و مالکان این شرکت منتج به نتیجه در این گزارش نشده است.

تا این بخش از گزارش، خواننده ممکن است تصور کند که نکته مبهمی در خصوص این معامله وجود ندارد که این موضوع صحیح می باشد لیکن با بررسی بیشتر موضوع و ذکر این نکته که افزایش سرمایه سال 95 شرکت سمگا معادل افزایش سرمایه 1.000 میلیارد ریالی شرکت بابت خرید سهام "شرکت افق نگین نیایش" بوده و مبلغ خریداری شده سهام این شرکت بسیار متفاوت از مبلغ معامله مربوط به 30 درصد سهام "شرکت نگین افق نیایش به شرکت عمران سرمایه گذاری ایرانیان" می باشد.

شرکت سمگا در گزارش توجیهی افزایش سرمایه خود که در تاریخ 6 شهریور سال 1395 در سامانه کدال انتشار یافته است، اظهار نموده است که 49 درصد از سهام "شرکت افق نگین نیایش" را به مبلغ 2.940 میلیارد ریال خریداری نموده است و به این ترتیب، ارزش کل شرکت 6.000 میلیارد ریال محاسبه می شود.

حال آنکه بهای فروش 30 درصد سهام همین شرکت تنها در فاصله زمانی 2 ماه بعد، توسط "شرکت نگین گردشگری ایرانیان" به "شرکت عمران سرمایه گذاری ایرانیان"، مبلغ 5.450 میلیارد ریال بوده است (اطلاعات معامله ذکر شده از صورت های مالی حسابرسی شده منتهی به 30 آذر 1395 شرکت بانک گردشگری به عنوان سهامدار عمده شرکت اقتصادی نگین گردشگری ایرانیان ، استخراج گردیده است) که به این ترتیب ارزش کل شرکت 18.160 میلیارد ریال محاسبه می گردد. نکته قابل توجه تاریخ تحقق قرارداد فروش 30 درصد سهام شرکت نگین افق نیایش می باشد که این تاریخ 7 آذر ماه سال 1395 می باشد.

به عبارتی ساده تر معنای عبارت های فوق این است که ارزش بازار شرکتی که هیچ گونه تغییری در وضعیت اجرای طرح آن صورت نگرفته است طی 3 ماه نزدیک به 300 درصد افزایش می یابد و این موضوع قیمت ها و سودهای شناسایی شده شرکت را با ابهامات جدی ای مواجه می سازد.

گفتنی است دارایی شرکت افق نگین نیایش، طرح مربوط به پروژه تجاری اداری ملت در بزرگراه نیایش تهران می باشد که تنها مرحله پی کنی و اخذ مجوزهای طرح در سال های 92 تا 93 صورت گرفته است و بازدید کنندگان تنها چیزی را که می توانند از تکمیل پروژه از سال 1391 تا به حال ببینند یک گودال بزرگ و بی است.

اما در ادامه شناسایی سودهای بی کیفیت این شرکت در دوره سه ماهه دی ماه تا انتهای اسفندماه سال 1396، مجددا به شناسایی سودی 650 میلیارد ریالی در سه ماهه ابتدایی سال از محل سودهای بی کیفیت و مبهم شرکت اقتصادی نگین گردشگری ایرانیان در صورت های مالی سمگا بر می خوریم.

بر اساس صورت های مالی حسابرسی شده شرکت اقتصادی نگین گردشگری ایرانیان 4820 میلیارد ریال درآمد در سال 1396 شناسایی نموده که محل 2400 میلیارد ریال آن مبهم و 1710 میلیارد ریال دیگر آن نیز به لطف ارزشگذاری گودال جادویی این روزهای مجموعه گردشگری می باشد.

علی رغم شناسایی این میزان درآمدهای موهوم و سراسر جای سوال، مدیران این شرکت در شفاف سازی جدیدی در روز جاری اقدام به شناسایی 2160 میلیارد ریالی سود از محل فروش بخشی از این گودال طلایی نموده اند.

شاید به توان گفت؛پس از مداخله های فارغ التحصیلان رشته های مالی در مدیریت شرکت های تولیدی و خدماتی و به ورطه نابودی کشاندن این شرکت ها از طریق شعبده بازی های به اصطلاح غیر قابل شناسایی، اکنون نوبت به سمگا رسیده است.

وقت آن رسیده تا مدیران سازمان بورس، اتفاقات نمادهای فاذر، فاراک، مرقام، های وب، کنتورسازی و بانک های بحران زده بورسی و غیره را به یاد بیاورند تا بلکه مجاب شوند، باید مانع اقدامات ناشر سمگا شوند.

به گزارش بورس نیوز، حداقل کاری که مسئولان سازمان بورس می توانند انجام دهند این است که صحت ارزش گذاری 18000 میلیارد ریالی این گودال و طرف های قرارداد فروش آن را بسنجند.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
واحدهای «ایران ارقام» روی میز مزایده؛

«مرقام» خانه ها را خالی کرد

همزمان با برگزاری مجمع عادی سالیانه بانک تجارت بررسی شد:

جیغ بنفش در عملکرد مالی پارسال "وتجارت"/ افزایش ۷۵۶ درصدی زیان‌‎آوری

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ن ن
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۱
سلام با تشکر فراوان از شما وخواهش از شما برای ادامه این روند
ناشناس
United States of America
پنجشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۹
معلومع بد جا موندین خخخ