بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۰
عضو انجمن انبوه سازان در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

ساخت‌وساز در شیب ارزانی/ احیای بافت فرسوده نجات گروه ساختمانی‌ بورس

گروه ساختمانی در معاملات نخستین روز هفته یک دست سبز پوشیده و با فشار تقاضا همراه اند. این در حالی است که به رغم جهش خیره کننده قیمت مسکن در بازار و نیز وجود املاک و پروژه های ساختمانی ارزشمند در سبد دارایی شرکت های ساختمانی، سهم این گروه چندان که باید رشد نکرده و حتی سهم لیدر این گروه یعنی ثمسکن، زیر قیمت اسمی معامله می شود.
کد خبر : ۱۷۹۰۴۲
به گزارش بورس نیوز، بر اساس آمارها، افزایش قیمت مسکن فقط شامل املاک ساختمانی نبوده و زمین نیز از افزایش قیمت بی بهره نمانده است. قیمت متوسط هر متر زمین یا زمین ساختمان مسکونی کلنگی در شهر تهران، در فصل بهار امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد 33/7 درصدی داشته است.

این در حالی است که در کلان شهر تهران، بافت فرسوده بخش قابل توجهی از فضای شهری را به خود اختصاص داده و به منظور ترغیب دارندگان به نوسازی ساختمان های فرسوده تسهیلات ۵۰ میلیون تومانی با سود ۹ درصد در نظر گرفته شده است.

عبدالخالق لطیفی عضو انجمن انبوه سازان در گفت و گو با بورس نیوز در خصوص پیش بینی وضعیت بازار مسکن بیان کرد: حجم و نرخ رشد بالایی که این روزها در بازار مسکن مشاهده می‌شود، همیشگی نبوده و در آینده ای نزدیک با توجه به برگشت ارزش پول ملی، افزایش سال های بازپرداخت تسهیلات بانکی خرید مسکن با نرخ بیش از 18 درصد و پرداخت حداقل قسط وام گیرندگان نسبت به دریافت حقوق آنان، اصلاح ماده 77 قانون مالیاتی در خصوص مالیات 25 درصدی سود ساخت و کاهش قیمت زمین؛ شاهد آزاد شدن حجم عظیمی از نقدینگی و ورود آن به بازارهای مولد دیگر خواهد بود؛ از سوی دیگر، مدیریت صحیح بر طراحی توسعه شهری بر کاهش قیمت مسکن بی‌تاثیر نخواهد بود.

وی افزود: در سایه مدل موفق مشارکت بخش های دولتی و خصوصی در اجرای پروژه‌های انبوهسازی مسکن و نوسازی و استراتژی کارآمد ترکیب شرکت های ساختمانی در جهت مقابله با بحران رکود ، ساخت و ساز به سوی ارزان تر شدن پیش خواهد رفت.

این فعال بازار مسکن راهکار ایجاد آرامش بیشتر در بازار مسکن را در چند مورد خلاصه کرد و گفت: برای ایجاد آرامش در بازار مسکن، اصلاح قوانین مالیاتی، افزایش مدت زمان بازپرداخت اقساط وام های مسکن،  همچنین اصلاح قانون پیش فروش ساختمان که بسیار نامناسب و ناکارآمد است و نیاز به مطالعات و بررسی ها خاص خود را دارد، و نیز اقداماتی مانند کاهش هزینه های انشعاب آب و برق و... ضروری است.

لطیفی با اشاره به برنامه وزارت مسکن و شهرسازی برای نوسازی بافت فرسوده در کشور تصریح کرد: بازآفرینی بافت فرسوده نقش موثری در رونق ساخت و ساز ایفا خواهد کرد و به مراتب افزایش تولید ساختمانی‌ها طبیعتا سهامداران گروه‌های ساختمانی در بورس نیز با رشد همراه می‌شوند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: وزارت مسکن و شهرسازی با ایجاد شرکت بازآفرینی توسعه شهری، بافت های فرسوده را در اختیار سازندگان قرار داده که می تواند موجب رونق بازار مسکن شده که این ممکن، تاثیر بسزایی در شاخص‌های گروه ساختمانی بورسی خواهد گذاشت و با این تفاسیر پیش بینی می شود به تدریج حرکت های آرام تری در بازار صورت گرفته و التهاب بازار از بین خواهد رفت.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر