بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۸
نگاهی کوتاه به آخرین وضعیت سودآوری پتروشیمی فن‌آوران

دل‌خوشی "شفن" به دورنمای بازار متانول و نفت

با چشم‌اندازهای کنونی قیمت نفت در ماه‌های آینده، انتظار افت قیمت متانول از رشد این محصول به‌مراتب بیشتر است مگر آنکه شاهد اتفاقات عجیبی در وضعیت کشورهای صادرکننده نفت نظیر ایران باشیم.
کد خبر : ۱۷۹۰۷۰

به گزارش واحد تحقیق و مطالعات بورس نیوز، شرکت پتروشیمی فن‌آوران در تاریخ 08/02/1377 به‌صورت شرکت سهامی عام تأسیس‌شده و در اداره ثبت شرکت‌ها و مالکیت تهران به ثبت رسیده است. این شرکت در تاریخ 14/11/1386 در بورس عرضه شد و در حال حاضر شرکت پتروشیمی فن‌آوران واحد تجاری فرعی شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تأمین (تاپیکو) است.



عوامل مؤثر بر سودآوری شرکت :

نرخ فروش محصولات


بیش از 77 درصد  از فروش متانول‌های تولیدی شرکت به‌صورت صادراتی است و مابقی به‌صورت داخلی به شرکت‌هایی نظیر شرکت‌های پتروشیمی بندر امام، تند گویان، شیمی بافت و پتروشیمی کارون و بورس کالا به فروش می‌رسد .

همان‌گونه که مشهود است با توجه به سهم بالای فروش صادراتی شرکت، افزایش قیمت‌های جهانی و قیمت ارز به‌عنوان فاکتورهای اصلی و مؤثر بر میزان فروش شرکت محسوب می‌گردند .
با توجه به تحولات ارزی کشور در ماه‌های اخیر و نیز الزام شرکت‌های پتروشیمی مبنی بر عرضه دلارهای حاصل صادرات خود تا ماه پیش به مبلغ 4200 تومان و در روزهای اخیر باقیمت عرضه و تقاضای سامانه نیما، قیمت‌های جهانی متانول برجسته‌ترین عامل سودآوری شرکت است و بر همین اساس، قیمت‌های جهانی متانول در مناطق شرق و جنوب آسیا، اصلی‌ترین عامل محاسبات درآمد شرکت محسوب می‌شود.



همان‌گونه که در نمودار فوق نیز مشاهده می‌شود از ماه گذشته  (تیرماه) و احتمالاً ماه‌های آتی شاهد رشد چشمگیر قیمت‌های فروش به‌واسطه رشد نرخ ارز باشیم.

میزان تولید و فروش

به گزارش بورس نیوز، همان‌گونه که در جدول ابتدایی گزارش نیز مشاهده می‌شود، میزان تولید متانول به‌عنوان اصلی‌ترین محصول شرکت در حدود 92 درصد ظرفیت عملی شرکت است و از جمله ریسک‌های محتمل شرکت در ماه‌های آتی افزایش احتمال کاهش میزان تولید و فروش محصولات این شرکت به‌واسطه آغاز موج دوم تحریم‌های آمریکا علیه ایران است که این موضوع می‌تواند تا حدودی درآمدهای شرکت را تحت‌الشعاع قرار دهد.

نرخ مواد اولیه مصرفی


مواد اولیه مصرفی شامل گاز خوراک و گاز دی‌اکسید کربن است .حدود 99% از مواد اولیه مصرفی گاز خوراک است که 47% از کل بهای تمام‌شده را تشکیل می‌دهد و قیمت‌گذاری آن به‌صورت ماهیانه توسط معاونت برنامه‌ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت اعلام می‌شود.

بهای هر مترمکعب گاز مصرفی در سال 1396 برای هر مترمکعب 430 تومان بوده است که حتی در صورت تغییر نرخ ارز خوراک مجتمع‌های پتروشیمی به 3800 تومان نیز به نظر نمی‌رسد شاهد کاهش بهای تمام‌شده خوراک استفاده‌شده این شرکت باشیم .

از طرفی با توجه به فروش ارز ناشی از صادرات محصولات این شرکت در سامانه نیما، بسیار محتمل هست نرخ‌های خوراک نیز برمبنای نرخ‌های فروش محصولات قیمت‌گذاری شود که این موضوع باعث افزایش چشمگیر بهای تمام‌شده و هزینه‌های شرکت خواهد بود.

 هزینه‌های فروش

سهم عمده هزینه‌های سربار شامل گاز، آب، برق، بخار و هوای تخصیصی است که سرویس‌های جانبی خریداری‌شده از پتروشیمی فجر است. نرخ خرید بر اساس قرارداد منعقده با پتروشیمی فجر تعیین می‌شود که بیش از 50 درصد سربار را شامل می‌شود.

مالیات


با توجه به اتمام مدت‌زمان معافیت مالیاتی شرکت، در سال مالی 1395، مالیات پرداخت‌شده است. نرخ مالیات بر درآمد شرکت پس از کسر معافیت‌های ناشی از فروش صادراتی و سود سرمایه‌گذاری‌های بانکی به‌طور میانگین 22.5 درصد سود قبل از کسر مالیات است.

افزایش ظرفیت تولید و راه‌اندازی طرح‌های جدید تولید متانول


در حال حاضر، سه طرح تولید متانول شرکت‌های پتروشیمی مرجان، پتروشیمی کاوه و پتروشیمی بوشهر با ظرفیت تولید بیش از 5.5 میلیون تن متانول در سال، آماده بهره‌برداری است. با توجه به نیاز اندک بازارهای داخلی، این ظرفیت جدید به‌صورت 100 درصد در بازارهای صادراتی تعریف گردیده است. حداکثر صادرات متانول کشورمان که شامل متانول صادراتی شرکت‌های پتروشیمی زاگرس، خارگ و فن‌آوران است در حدود 4 میلیون تن است که اضافه شدن ظرفیت بیش از 5 میلیون تنی صادراتی متانول در بازارهای جهانی می‌تواند منجر به مازاد عرضه به تقاضا در ماه‌های آتی و درنهایت افت قیمت این محصول نماید.

همبستگی قیمت متانول و نفت


به گزارش بورس نیوز، در سال‌های اخیر بیشترین مصرف متانول در کشور چین و برخی کشورهای دیگر، به‌عنوان مکمل سوخت مصرفی خودروها بوده است. میزان مصرف متانول به‌عنوان مکمل سوخت در دوران افزایش قیمت‌های نفت با توجه به‌صرفه اقتصادی آن، افزایش قابل‌توجهی داشته است و منجر به رشد مصرف این محصول گردیده است.

با چشم‌اندازهای کنونی قیمت نفت در ماه‌های آینده، انتظار افت قیمت متانول از رشد این محصول به‌مراتب بیشتر است مگر آنکه شاهد اتفاقات عجیبی در وضعیت کشورهای صادرکننده نفت نظیر ایران و ... باشیم که این موضوع می‌تواند به تثبیت قیمت‌های کنونی این محصول کمک کند.

تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا علیه صنعت پتروشیمی


با خروج آمریکا از برجام و احتمال اعمال تحریم‌های جدید علیه کشورمان طی چند ماه آینده، به نظر می‌رسد که بخش پتروشیمی در صورت همراهی شرکت‌های خارجی با این تحریم‌ها و کاهش خرید متانول از کشورمان و یا عدم توانایی دریافت ارزهای صادراتی ناشی از فروش محصولات ، می‌تواند تحت تأثیر قرارگرفته و در میان‌مدت منجر به افت صادرات محصولات پتروشیمی به بازارهای جهانی گردد.

و حرف آخر بورس نیوز ؛

رشد 66 درصدی فروش محصولات این شرکت در سه‌ماهه نخست سال 1397 و 30 درصدی سود خالص این دوره در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته نشانه پتانسیل‌های رشد درآمدها و سودآوری این شرکت در ماه‌های آتی است.

کاهش نرخ فروش ارز در سامانه نیما با توجه به توجیه‌ناپذیر بودن این مبالغ برای تولیدکنندگان، افزایش نرخ‌های خوراک به میزان قیمت‌های ارز ثبت‌شده در سامانه نیما، کاهش تولید و فروش شرکت به‌واسطه آغاز تحریم‌های ایران و غیره، از مهم‌ترین ریسک‌های این شرکت در ماه‌های آتی و البته سال آتی است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر