بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۴
مدیربازرگانی «فنورد» در گفت‌وگو با بورس‌نیوز مطرح کرد:

حذف دامنه نوسان یا نرخ آزاد در بورس/ نگرانی تجار از اتهام به احتکار

فعال صنعت فولاد گفت: ثبات باید به بازار بازگردانده شود زیرا تجار و خریداران عمده از ترس متهم شدن به احتکار پا پس کشیده‌اند.
کد خبر : ۱۷۹۰۹۳
به گزارش بورس‌نیوز، بحث در مورد قیمت گذاری محصولات فولادی و پتروشیمی در بورس کالا این روزها نقل محفل فعالان اقتصادی شده و برخی معتقدند چالش اصلی میان فولاد مبارکه اصفهان و پروفیل‌سازان بوده و تولیدکنندگان انواع دیگر محصولات فولادی مشکلی با این قضیه ندارند.



محسن خراسانی مدیر بازرگانی شرکت نورد و قطعات فولادی در گفت و گو با بورس نیوز در خصوص اثر قیمت گذاری دستوری بر روند فروش «فنورد» بیان کرد: این شرکت هم در بورس کالا محصول عرضه کرده و بخش عمده مواد اولیه خود را از بورس‌کالا خریداری می کند.

وی افزود: قیمت پایه محصولات در بورس کالا بر مبنای ارز رسمی تعیین شده و نمی توان گفت عرضه و تقاضا تعیین کننده قیمت‌ها است چراکه دامنه نوسان هم محدودیت ایجاد کرده و امکان رقابت آزاد وجود ندارد.

وی ادامه داد: این موضوع با ماهیت بورس سازگار نبوده و قیمت های فعلی واقعی نیست و با این شرایط، نه تولیدکنندگان منتفع می‌شوند و نه مصرف‌کنندگان نهایی بنابراین قیمت محصولات در بازار آزاد با قیمت بورس کالا، تفاوت داشته و تمامی مصرف‌کنندگان واقعی از بورس کالا خرید نمی کنند و معمولا تجار بزرگ در بورس‌کالا خرید کرده و در بازار توزیع می کنند.

خراسانی تاکید کرد: برای واقعی‌تر شدن قیمت ها و کاهش اختلاف قیمت محصولات در بورس‌کالا با بازار آزاد، یا قیمت گذاری آزاد شود و یا اینکه حداقل دامنه نوسان حذف شود.

خراسانی در ادامه عنوان کرد: گرچه محصولات «فنورد» عمدتا فولاد ساختمانی بوده و برخی معتقدند رانت فقط مورد اعتراض تولیدکنندگان ورق های فولادی است و تولیدکنندگان سایر شرکت ها با این قضیه مشکلی نداشته و سوءاستفاده ای هم از محصولات فولادی ساختمانی نمی شود؛ اما واقعیت این است که شرایط کنونی تمام چرخه را دچار مشکل کرده است؛ مخالفتی بابت حضور تجار در بورس کالا وجود ندارد و اصولا بدون حضور تجار، هیچ بازاری رونق نخواهد داشت ولی تجار و مصرف کنندگان واقعی هم جهت خرید دغدغه داشته و نگران متهم شدن به احتکار هستند! بدون شک اگر قیمت ها واقعی بود، این دغدغه وجود نداشت و خریدار نگرانی برای خرید نداشت و اگر شیوه قیمت گذاری تغییر کند، قیمت ها تا حدودی اصلاح خواهد شد.

این فعال صنعت فولاد در رابطه با نرخ مواد اولیه گفت: مهمترین ماده اولیه شرکت، اسلب است که از بورس کالا خریداری می شود؛ همچنین قراضه ماده اولیه دیگری بوده که از بازار آزاد خریداری می‌شود و در این مدت رشد قیمت چشمگیری داشته است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در صورت آزادسازی قیمت ها، نرخ اسلب و به تبع آن، بهای تمام شده نیز افزایش خواهد یافت، اما باز هم رفع محدودیت ها و ایجاد ثبات در بازار بهتر از نرخ گذاری تکلیفی بوده و قطعا با تعیین تکلیف قیمت ها، هم تولیدکنندگان و هم مصرف کنندگان، با خاطری آسوده تر و فارغ از هیجان و دغدغه فعالیت خواهند کرد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر