بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۶
فعال صنعت معدن در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

سایه تشنجی سفته‌بازی در تقاضاها برچیده می‌شود/ لبخند سرخ مسی‌ها به بورس

فعال صنعت معدن گفت: وضعیت بازار مس در بنگاه‌های پایین‌دست مستحکم نبوده و اغلب این بنگاه‌ها با مشکل تامین مواد اولیه روبه‌رو بودند اما زمانی که مقرر شد سقف رقابت برداشته شود و مبنای قیمت دلار به نرخ ارز در بازار ثانویه تغییر کند، طبیعتا این عمل به نفع بنگاه‌های پایین‌دست بوده چراکه زنجیره نرخ توافقی ارز شکل می‌گیرد.
کد خبر : ۱۷۹۰۹۴
به گزارش بورس‌نیوز، تعیین‌تکلیف قیمت‌گذاری در بورس‌کالا طی روز آینده نهایی می‌شود و طبق شنیده‌ها بلاخره تکلیف عرضه مس در بورس‌کالا نیز روشن شده است و بنا به این تصمیم «برداشته شدن سقف رقابت» و «تغییر مبنای قیمت دلار به دلار ارز ثانویه» در دستور کار قرار خواهد گرفت ضمن آنکه اولین عرضه با نرخ جدید متعاقبا اطلاع رسانی خواهد شد.
نتیجه تصویری برای مس

در پی تصمیم شورای عالی بورس مبنی بر توقف عرضه محصولات پتروشیمی و فولادی با دلار 4200 تومان در بورس کالا،دستورالعمل عرضه مس در این بورس نیز تغییر کرد.

محمدرضا بهرامن رئیس خانه معدن ایران در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در این خصوص گفت:  تعیین و تکلیف قیمت مس می‌تواند شرایط مساعدی را برای بنگاه‌های پایین‌دست این صنایع ایجاد کند زیرا بازار مس در سطح بالادستی با مشکلات چندانی دست‌وپنجه نرم نمی‌کرد و این تشنج قیمتی بیشتر در SMEهای مرتبط با صنایع مس دیده شد.

وی با اشاره به اینکه آرامش به بازار تزریق می‌شود، ادامه داد: بنگاه‌های پایین‌دست بخاطر گردش مالی و تامین مواد اولیه مورد نیاز درگیر مشکلات فراوانی بودند و باید بار مشکلات از دوش تولیدکنندگان میانی برداشته شود.

این فعال معدنی کشور درباره تغییر مبنای قیمت دلار به دلار ارز ثانویه نیز اشاره داشت و افزود: وضعیت بازار مس در بنگاه‌های پایین‌دست مستحکم نبوده و اغلب این بنگاه‌ها با مشکل تامین مواد اولیه روبه‌رو بودند اما زمانی که مقرر شد سقف رقابت برداشته شود و مبنای قیمت دلار به نرخ ارز در بازار ثانویه تغییر کند، طبیعتا این عمل به نفع بنگاه‌های پایین‌دست بوده چراکه  زنجیره نرخ توافقی ارز شکل می‌گیرد.

وی اضافه کرد: ورود و خروج ارز در «ارز ثانویه» باید در یک زنجیره توافقی قرار گرفته  و تولیدکنندگان مس، فولاد و غیره باید ارز خود را به صورت منظم در این شبکه حضور داشته باشند تا سطح تقاضاها به سطح مطلوب خود بازگردد ؛ اگر شرکت‌های فولادی و پتروشیمی در این مسیر به درستی گام بردارند، باید روزانه تا 150 میلیون دلار پول به کشور وارد شود زیرا عرضه توافقی بر اساس نیاز واقعی بازار شکل گرفته و تقاضا نیز محدود شده و دیگر بازار بخاطر دلالی و سفته‌بازی با تشنج روبه‌رو نمی‌شود.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر