بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۷
مدیرعامل شرکت گروه توسعه اقتصادی پردیسان در خصوص قیمت‌گذاری محصولات در بورس‌کالا گفت: دوگانگی قیمت‌گذاری به صلاح هیچ بازار و کالایی نیست زیرا اگر مبنا بر اصل نرخ ارز رسمی بنا شود، باید تمامی کالاها اعم از مواد اولیه یا محصول نهایی، با این نرخ قیمت‌گذاری شود یا اگر به نرخ بازارثانویه معتقدیم باید نرخ ارز ثانویه مبنای قیمت‌گذاری‌ها باشد.
کد خبر : ۱۷۹۱۲۲
حسین علی زادمهر، مدیرعامل شرکت گروه توسعه اقتصادی پردیسان در گفت و گو با بورس نیوز، اظهار کرد: برای حمایت از مردم، دولت می‌تواند به کالاهای اساسی مانند موادغذایی و دارو، یارانه تخصیص دهد اما مداخله در قیمت‌گذاری هر کالایی سبب ایجاد فرصتی خواسته یا ناخواسته برای سودجویی عده‌ای خواهد شد.



وی افزود: در صورت آزادسازی قیمت‌ها بر اساس بازار ثانویه، می‌توان نرخ خوراک پتروشیمی‌ها را هم آزاد کرد، اما فراموش نکنید که در همه جای دنیا از تولیدکنندگان بزرگ و طرح‌های اشتغال‌زا حمایت می‌شود و مشوق‌هایی اعطا می‌شود؛ ولی در کشور ما تولیدکنندگان مدام درگیر مشکلات ناشی از نرخ بهره بالای تسهیلات، تصمیمات خلق الساعه و... هستند.

زادمهر در ادامه اظهار کرد: مخالف هرگونه رانت و سودجویی در نظام اقتصادی هستیم اما اگر شرایط به نحوی پیش رفت که نتوان مانع رانت شد، بهتر است به جای آنکه سود به جیب دلالانی روانه شود و منابع مالی به خارج از کشور پرواز کند، حداقل اجازه داد تولیدکنندگان منتفع شوند.

وی افزود: از سوی دیگر، تولیدکنندگان با کسب سود بیشتر امکان توسعه فعالیت و ایجاد اشتغال که این روزها به بزرگترین چالش اقتصادی و اجتماعی کشور تبدیل شده، خواهند داشت ضمن آنکه قشر عظیمی از سهامداران بهره مند خواهند شد و در نهایت دولت از محل مالیات دریافتی از سود تولیدکنندگان منتفع خواهند شد.

زادمهر تاکید کرد: تولیدکنندگان به مراتب عملکرد شفاف‌تری داشته و امکان نظارت بر عملکردشان وجود دارد، ولی کنترل دلالان شدنی نیست.

وی افزود: متاسفانه تفکر حاکم بر اقتصاد ما، بیش از آنکه تولید محور باشد، تجارت محور است و دلالی را تقویت می کند،  به عنوان مثال برای کنترل رشد نقدینگی در کشور، اجازه افزایش نرخ ارز را دادند؛ حال آنکه بر همگان آشکار است که به غیر از چند صنعت بزرگ و صادرات محور، سایر صنایع تولیدی کشور از افزایش نرخ ارز آسیب دیده و جهش نرخ ارز، آنها را زمینگیر خواهد کرد یا اینکه ذخایر طلای کشور بین بازار توزیع شد و این آگاهی وجود داشته که عمده خریداران سکه، اقلیتی خاص هستند؛ این تصمیمات در وضعیتی اتخاذ شد که سیاست گذاران اقتصادی می‌توانستند برای مدیریت حجم نقدینگی اقدام به انتشار اوراق و جذب پول کنند؛ کاری که در همه جای دنیا مرسوم است.

وی با تاکید بر لزوم حمایت از تولید برای توسعه اقتصادی کشور عنوان کرد: حمایت از تولید به معنای حمایت از کل چرخه اقتصاد و تولید به خصوص اشتغال است که از مشکلات بسیار حاد حال حاضر تلقی می شود. اقدامات حمایتی عملی باید هم شامل تولیدکنندگان بزرگ و صنایع پایه شود و هم تولیدکنندگان خرد را در بر گیرد. باعث رنجش خاطر است در سالی که شعار حمایت از کالای ایرانی سر داده ایم، به نحوی عمل شد که اکثر تولیدکنندگان با تهدید جدی در تداوم فعالیت مواجه شده و امکان فعالیت با ثبات و با طیب خاطر نداشته باشند. اگر برای حفظ منافع عده‌ای خاص اجازه رشد نرخ ارز داده نمی‌شد، امروز با چنین وضعیتی مواجه نبوده‌ایم.

زادمهر در مورد بازار ارز بیان کرد: قطعا تحریم‌ها بر روند رشد اقتصادی کشور خدشه وارد کرده و تبعات روانی شدیدی در پی خواهد داشت؛ اما تحریم‌های قبلی به مراتب شدید تر بوده و امکان صادرات محصولاتی همچون محصولات پتروشیمی وجود داشته است؛ بنابراین اگر مدبرانه و حساب شده عمل کنیم، به سلامت از این بحران عبور خواهیم کرد. آنچه امروز باعث نگرانی شده، بیشتر ناشی از سوء مدیریت منابع ارزی بوده است. در نظر داشته باشید که سال گذشته، حجم واردات 47 میلیارد دلار بوده که از دوره ریاست جمهوری قبلی کمتر بوده است؛ ضمن اینکه درآمد صادرات محصولات نفتی و غیر نفتی سال گذشته، بالغ بر ۱00 میلیارد دلار بوده و بدون شک اگر مدیریت مدبرانه داشتیم با بحران در بازار ارز روبرو نمی شدیم.

وی در خاتمه در معرفی مناسب ترین بازار جهت سرمایه گذاری تصریح کرد: بدون تردید مناسب ترین بازار جهت سرمایه گذاری بازار سرمایه است که شفاف ترین بازار در کشور بوده و هم برای سرمایه گذاران منفعت به همراه خواهد داشت و هم به تولید کشور کمک خواهد کرد.

بازار سرمایه تا حدودی به افزایش نرخ ارز واکنش نشان داده و رشد سهم های صادرات محور را شاهد بوده ایم. با این وجود، معتقدم کماکان شرکت های صادرات محور به خصوص گروه پتروشیمی؛ فولادی؛ معدنی و مس؛ پتانسیل بیشتری برای رشد داشته و همچنین صنایع IT و دارو را کم ریسک ارزیابی می کنم.
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
مدیرعامل شرکت توسعه سرمایه‌گذاری سامان در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تأکید کرد:

حباب ابهامات ارزی دولت، باد شد/ آتش فتیله نرخ سود بانکی داغ می‌شود

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

خطر محدود کردن صادراتی‌ها به داخل با ورشکستگی خط تولید/ صادرات تنی ۵ دلار گران شد

در بیست و یکمین نشست کمیسیون تسهیل کسب وکار اتاق تهران مطرح شد

بساط رانت برچیده شود

ارسال نظر