بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۳
احیای زغال‌سنگ از وعده‌های ترامپ در رقابت‌های چهل و پنجمین انتخابات ریاست جمهوری امریکا بود.
کد خبر : ۱۷۹۱۹۲
به گزارش بورس نیوز، حالا او دست به عملی کردن وعده‌های خود زده و می‌گوید از محدودیت‌های کربنی وارد بر نیروگاه‌های امریکا می‌کاهد تا از استخراج کانی سیاه زغال حمایت کند. ترامپ از وضع قوانین جدید در این زمینه خبر داده است، هر چند مخالفان او که همواره دلایل محکمی برای رویارویی با وعده‌هایش داشتند، همچنان مصرانه بر مخالفت خود پافشاری می‌کنند.

دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری امریکا در گفت‌وگویی که به تازگی با رسانه‌ها انجام داده، وعده داده که قوانین جدیدی وضع می‌کند تا از محدودیت‌هایی که بر نیروگاه‌های زغال‌سنگی وجود دارد، بکاهد. این محدودیت‌ها به منظور کاهش میزان کربنی وضع شده که این نیروگاه‌ها به جو وارد می‌کنند. کربن تاثیر زیادی بر افزایش گرمای زمین به عنوان یک دغدغه جهانی دارد و همچنین بر سلامت عمومی تاثیر منفی می‌گذارد.

در نتیجه تحقق وعده‌های ترامپ در راستای حمایت از استخراج زغال‌سنگ در امریکا، نیروگاه‌های قدیمی عمر بیشتری خواهند یافت و فعالیت آنها همچنان ادامه پیدا خواهد کرد.

این در حالی است که تاکنون انتظار می‌رفت اعمال استانداردهای آلودگی که برای نیروگاه‌ها پیشنهاد شده و با عنوان «قوانین مرتبط با انرژی پاک که از نظر اقتصادی مقرون به صرفه است» شناخته شده، باعث شود قیمت‌های برق تا سال ۱۴۰۴ خورشیدی (۲۰۲۵ میلادی) به میزان ۰.۲ تا ۰.۵ درصد کاهش یابد. این کاهش قرار بود در نتیجه عملی شدن طرح انرژی پاک باراک اوباما اجرا شود.

دولت اوباما همچنین درصدد وضع قوانینی بود که بر مبنای آن انتشار گازهای گلخانه‌ای را تا سال ۱۴۰۹ خورشیدی (۲۰۳۰ میلادی) ۱۹ درصد کاهش دهد اما حالا با وعده‌های ترامپ خیلی چیزها به نفع زغال‌سنگ تغییر می‌کند.

در همین حال این نیروگاه‌های زغالی هستند که بیشتر از هر منبع دیگری آلودگی کربنی تولید می‌کنند. هر چند زغال‌سنگ از دیگر منابع تولید انرژی مانند گاز طبیعی، نور خورشید و باد ارزان‌تر است، اما هزینه‌ زیادی را بر سلامت عمومی تحمیل می‌کند.

مسئولان نهاد حمایت از محیط‌زیست امریکا می‌گویند که طرح‌های ترامپ مبنی بر احیای زغال‌سنگ امریکا، شرکت‌های استخراج‌کننده را تشویق می‌کند تا عملیات خود را از سر بگیرند، در حالی که این نهاد سیاست‌های دیگری در پیش گرفته تا با بکارگیری آنها از میزان آلاینده‌های سنتی بکاهد.

بنا بر برآوردهای این نهاد، انتشار گاز گلخانه‌ای از سوی بخش انرژی امریکا در سال‌های پیش رو باید کاهش یابد اما این اتفاق با فشارهای بازار برای تقاضای زغال‌سنگ گره خورده است.

در هر حال این قوانین، آخرین تلاش‌های ترامپ مبنی بر تحقق وعده‌هایی است که او در زمینه احیای زغال‌سنگ و از سرگیری مشاغل معدنی داده است، اما کارشناسان معتقدند احتمال ضعیفی وجود دارد که ترکیب انرژی در امریکا تغییر چشمگیری را تجربه کند یا تقاضای داخلی زغال‌سنگ در امریکا با استقبال چشمگیری روبه‌رو شود، چون این کانی با رقیبان سرسختی همچون گاز طبیعی و انرژی‌های تجدیدپذیر روبه‌رو است که نرخ آنها رو به کاهش است.

مسئله بعدی این است که طرح‌های ترامپ تاثیر چشمگیری بر سلامت عمومی و محیط‌زیست خواهند داشت. نهاد حمایت از محیط‌زیست امریکا پیش‌بینی می‌کند در صورت عملی شدن طرح‌های او، شیوع حمله‌های منجر به آسم و سایر بیماری‌های تنفسی و مرگ‌ زودرس بیشتر شود.

بر اساس گزارش ماینینگ، تا ۱۲ سال دیگر ۴۷۰ تا ۱۴۰۰ مرگ زودرس به میزان کنونی اضافه خواهد شد و در همین حال شمار بیماران مبتلا به آسم افزایش خواهد یافت. در ۸ سال دولت اوباما، قوانین داخلی امریکا بیشتر به محیط‌زیست پرداخت و در فضای بین‌المللی نیز دولت امریکا در کاهش گازهای آلاینده مشارکت داشته است؛ گازهایی که بیشتر دانشمندان می‌گویند عامل گرم‌شدن زمین‌اند. وعده‌های دونالد ترامپ خیلی از فعالان زیست‌محیطی را نگران می‌کند و آنها امیدوارند که او به وعده‌هایش وفا نکند. اما ترامپ حالا رئیس‌جمهوری دومین کشور آلاینده جهان است و بارها گفته که به حرف دانشمندان درباره تاثیر گازهای گلخانه‌ای بر گرمای زمین اعتقادی ندارد چون ساختگی است.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر