بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۹
درصورت حذف چین برای واردات قطعات، هند جزو گزینه‌های قابل تعویض در میدان رقابت خودروهای تولید داخل است، حال سوال اینجاست چه کشورهایی می توانند جایگزین خوبی برای چشم بادامی ها بشوند.
کد خبر : ۱۷۹۲۱۳
به گزارش بورس نیوز، هندوستان که در طول این سال‌ها توانسته است در خودروسازی به بلوغ برسد و علاوه‌بر تامین بازار داخلی خود با خرید برندهای معتبر خارجی اعتباری ویژه برای خود دست‌وپا کند، می‌تواند گزینه مناسبی برای صنعت خودرو در حال رشد ایران باشد.

به‌هرحال این کشور جزو پرجمعیت ترین کشورهای دنیا است و با افزایش رفاه عمومی، تامین خودرو باکیفیت و به‌روز در این به یکی از نیازهای اساسی بدل شده است. به‌طور حتم کمپانی‌های خودروسازی فقط به تامین نیاز بازار داخلی خود فکر نمی‌کنند و در تلاش هستند که به بازارهای بزرگ‌تری نفوذ کنند.

بازار خودرو هند را می‌توان به ‌این‌ترتیب تحلیل کرد که به‌خاطر وجود برندهای ملی که کمتر از انگشتان یک دست هستند، محصولاتی را طراحی کرده‌اند که در فضای بسته‌تری رقابت می‌کنند و البته از فلسفه طراحی متفاوتی نیز بهره برده‌اند که می‌تواند به بازار در حال رشد ایران تنوع بیشتری بدهد.

به عنوان مثال شرکت عظیم‌خودرو که از گذشته سودای تولید داخل را در سر داشته، پیش‌دستی کرده و از سال گذشته با کمپانی ماهیندرا وارد مذاکره شده است. عظیم خودرو در نمایشگاه سال گذشته خودرو تهران در شهر آفتاب دو مدل شاسی‌بلند، یک مدل پیکاپ و یک دستگاه از خودرو شاسی‌بلند مفهومی XUV Aero را به تهران آورد و قول داد که محصولات هندی با تیراژ هفت تا 10هزار دستگاه را سالانه در ایران تولید کند. اما حالا پس از گذشت 8ماه، عظیم خودرو ظاهرا فکر حضور کراس‌اوور Kuv و پیکاپ ماهیندرا را از ذهن خود خارج کرده و با وجود پیش‌ثبت‌نام XUV500 قرار است یک جایگزین‌ چینی را برای برخی خریداران پیشنهاد دهد. به گفته یکی از مسئولان این شرکت، تولید xuv500 در سایت تولید عظیم‌خودرو کمی بعید به نظر می‌رسد، چراکه ابعاد این شاسی‌بلند 7نفره نسبت به دیگر محصولاتی که عظیم‌خودرو به تولید آن‌ها اقدام کرده، کمی بزرگ‌تر است و شاید تولید این خودرو صرفه اقتصادی نداشته باشد.

بنابراین فعلا پروژه تولید محصولات هندی در بازار ایران منتفی است. این درحالی است که با توجه به موارد ذکرشده، می‌توان از هندی‌ها به‌عنوان جایگزین‌ برندهای چینی که ارتباط نه‌چندان مستحکمی با خودروسازان داخلی دارند، جایگزین کرد.

به‌طور حتم بخش اعظم سودآوری برخی از برندهای چینی در بازار ایران رقم می‌خورد و به این راحتی‌ها این بازار را رها نخواهند کرد. اما باوجود کم‌سود بودن تولید خودروهای هندی و با توجه به نبود سابقه حضور این برندها در بازار خودرو ایران، اگر فرهنگ‌سازی‌های لازم در مورد این محصولات انجام شود، می‌توان در برهه‌های سخت به کشورهایی پناه برد که سابقه ارتباط تجاری و فرهنگی بیشتری با ایران داشته‌اند و شاید بتوانند ما را در گذر از تحریم‌ها تا حدی یاری کنند.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر