بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۵
در صورت ادامه ارائه رانت قیمتی ماده اولیه مصرفی و ادامه محاسبه قیمت تمامی خوراک مصرفی شرکت بر اساس نرخ های 38.000 ریالی، سود خالص شرکت قابلیت افزایش حداقلی تا مبلغ 20 هزار میلیارد ریال را خواهد داشت.
کد خبر : ۱۷۹۲۹۴


به گزارش واحد تحقیق و مطالعات بورس نیوز ،طی روزهای گذشته بازار سهام شاهد اعلام آماده سازی مقدمات عرضه اولیه سهام شرکت پتروشیمی نوری(برزویه) در بازار سرمایه کشور بود. به همین دلیل در این گزارش نگاهی اجمالی به وضعیت این شرکت با توجه به صورت های مالی منتشر شده و ریسک ها و پتانسیل های خواهیم داشت.

ارقام عمده صورت های مالی شرکت بر اساس صورت های مالی سه ماهه حسابرسی نشده منتهی به 31 خرداد 1397 به شرح جدول زیر است.


شرکت پتروشیمی نوری در سال 1386 و به عنوان یکی از بزرگ ترین مجتمع های پتروشیمی آروماتیکی خاورمیانه افتتاح شد. ظرفیت تولیدی شرکت های آروماتیکی را معمولا بر اساس ظرفیت تولید محصول اصلی آن یعنی پارازایلین در نظر می گیرند.

ظرفیت اسمی تولید پارازایلین این مجموعه بر اساس طرح ابتدایی شرکت، 750 هزار تن محصول در سال است و از شرکت های رقیب آن می توان به شرکت سانگ یانگ کره با ظرفیت تولید 600 هزار تن پارازایلین و شرکت آروماتیک کویت با ظرفیت تولید 820 هزار تن پارازایلین اشاره نمود.

با این حال و با توجه به کیفیت پایین خوراک دریافتی شرکت که میعانات گازی دریافتی از شرکت ملی نفت است، ظرفیت های قابل تولید محصول پارازایلین در حال حاضر کمتر از 370 هزار تن محصول در سال است.

ظرفیت اسمی تولید محصولات شرکت به شرح جدول زیر است. لازم به ذکر است که محصولات اصلی این شرکت شامل پارازایلین، بنزن و آرتوزایلین است و سایر محصولات تولیدی، محصولات فرعی تولید محسوب می گردد که بخشی از آن به سایر شرکت های پتروشیمی داخلی از جمله پتروشیمی جم و پارس به عنوان بخشی از ماده اولیه مصرفی آن ها و بخشی دیگر نیز در بازارهای صادراتی به فروش می رسد.


همان‌گونه که در سطرهای بالا نیز اشاره شد، با توجه به کیفیت پایین میعانات گاز دریافتی شرکت، میزان تولید محصولات اصلی شرکت کمتر از ظرفیت‌های اسمی طراحی‌شده است به‌طور مثال، در سال گذشته میزان تولید پارازایلین، بنزن و آرتوزایلین به ترتیب 366، 279 و 46 هزار تن بوده است.

بااین‌حال، کل تولیدات شرکت در سال گذشته بیش از 4.4 میلیون تن محصول بوده است که نشان‌دهنده تولید بیشتر از ظرفیت اسمی محصولات فرعی و باارزش افزوده پایین‌تر در مقایسه با محصولات اصلی شرکت است.

در سال گذشته از جمع درآمدهای عملیاتی شرکت به مبلغ 91 هزار میلیارد ریال، مبلغ 55 هزار میلیارد ریال مربوط به فروش‌های صادراتی شرکت بوده است. بخش اعظم فروش‌های صادراتی شرکت شامل فروش محصولات سنگین و سایر محصولات فرعی شرکت است.

در بخش فروش‌های داخلی نیز سه شرکت پتروشیمی جم، پارس و تند گویان را می‌توان مشتریان اصلی شرکت در نظر گرفت. در حدود 90 درصد از محصول پارازایلین شرکت به پتروشیمی تند گویان فروخته‌شده و بخشی از محصولات فرعی نیز به شرکت‌های پتروشیمی جم و پارس ارائه‌شده است و سایر محصولات اصلی نیز در بورس کالا و یا به‌صورت صادراتی به فروش رسیده است.

نرخ‌های فروش به سایر مجتمع‌های پتروشیمی با لحاظ 5 درصد تخفیف و بامنظور نمودن ارز دولتی 4200 تومانی تا این لحظه و محصولات صادراتی نیز بر اساس قیمت‌های جهانی و نرخ‌های دلار دولتی و محصولات عرضه‌شده در بورس کالا نیز بر اساس قیمت های کشف شده در این بازار، محاسبه و در صورت حساب های فروش شرکت منظور می شود.

ماده اولیه اصلی مصرفی شرکت که بیش از 90 درصد بهای تمام شده تولید شرکت را به خود اختصاص می دهد، میعانات گازی دریافتی از شرکت ملی نفت ایران است که در سال گذشته، مقدار خرید این ماده اولیه، بیش از 4 میلیون و 390 هزار تن به ارزش 68 هزار و 582 میلیارد ریال بوده است. نرخ تعیین شده جهت خرید این ماده اولیه بر اساس نرخ های فروش منطقه پارس جنوبی با لحاظ 5 درصد تخفیف و با لحاظ نرخ ارز 3800 تومانی (البته تا کنون) تعیین می شود، دیگر ماده اولیه مصرفی شرکت نیز بنزین پیرولیز است.

در واقع در سال های اخیر، بخش مهمی از حاشیه سود شرکت مربوط به تفاوت نرخ فروش محصولات و نرخ خرید مواد اولیه بوده است و در حال حاضر نیز این تفاوت قیمت در بهای خرید مواد اولیه با ارز 3.800 تومانی و فروش محصولات با نرخ 4.200 تومانی خودنمایی می کند.

با این حال، تصویب عرضه ارز حاصل از فروش های صادراتی شرکت های پتروشیمی بر اساس نرخ های بازار ثانویه ارز، در صورتی که منجر به تغییر نرخ مواد اولیه نشود که احتمال وقوع چنین حالتی بسیار اندک خواهد بود ، سودآوری شرکت را با تغییرات مثبت با اهمیتی روبرو خواهد ساخت.

در صورت محاسبه نرخ خوراک و نرخ محصولات با نرخ ارزی مشابه، شاهد کاهش حاشیه سود شرکت از 14 درصد فعلی به کمتر از 8 درصد و حتی ارقام پایین تر خواهیم بود.

شرکت، در سال گذشته مبلغ 4.541 میلیارد ریال درآمدغیرعملیاتی بابت تسعیر نرخ ارز حساب های دریافتنی از شرکت ملی صنایع پتروشیمی را ثبت نموده است. در سال جاری، تحقق مجدد این سود منوط به تصویب نرخ ارز بازار ثانویه جهت تسعیر مطالبات از شرکت هلدینگ خلیج فارس به عنوان سهامدار عمده شرکت خواهد بود.

جمع درآمدهای عملیاتی شرکت در 5 ماهه نخست سال جاری، 54 هزار و 409 میلیارد ریال بوده است. نرخ های فروش محصولات در مرداد ماه نسبت به میانگین نرخ های از ابتدای سال جاری ، تغییر قابل توجهی نداشته است و انتظار می رود که در شهریور ماه، شاهد تغییر با اهمیت و حداقل 30 درصدی نرخ های فروش محصولات صادراتی شرکت با توجه به عرضه ارز حاصل از صادرات در سامانه نیما و محاسبه نرخ های آن بر اساس نرخ های درج شده در این سامانه باشیم.

شرکت، در صورت های مالی و گزارش تفسیری خود اعلام نموده است که دارای 20 سال معافیت مالیاتی است. معافیت مالیاتی 10 ساله شرکت در سال 1396 به اتمام رسیده است و سازمان امور مالیاتی برای سود کسب شده شرکت در سال 1395، مبلغ 1.370 میلیارد ریال یعنی نزدیک به 25 درصد سود خالص شرکت برگه تشخیص صادر نموده است .

این شرکت هیچ گونه مستنداتی از موافقت سازمان امور مالیاتی در خصوص افزایش مدت معافیت مالیاتی شرکت به 20 سال را ارائه نکرده و به همین دلیل، احتمال اخذ مالیات از سود کسب شده شرکت پس از معافیت های فروش صادراتی وجود خواهد داشت.

سود خالص شرکت در سال گذشته با لحاظ 4.500 میلیارد ریال سود غیرعملیاتی تسعیر دارایی های ارزی آن، 15 هزار و 388 میلیارد ریال بوده است. در سال جاری نیز و بدون لحاظ نمودن سود غیرعملیاتی و با فرض افزایش نرخ های فروش صادراتی محصولات شرکت از شهریور ماه و همچنین، منظور نمودن مالیات بر درآمد شرکت برای درآمدها و سود کسب شده از فروش های داخلی شرکت و همچنین، تک نرخی شدن خوراک مصرفی جهت تولید محصولات صادراتی بر اساس نرخ های سامانه نیما، سود خالص شرکت نمی تواند از مبلغ 12 هزار میلیارد ریال بیشتر باشد.

در صورت ادامه ارائه رانت قیمتی ماده اولیه مصرفی و ادامه محاسبه قیمت تمامی خوراک مصرفی شرکت بر اساس نرخ های 38.000 ریالی، سود خالص شرکت قابلیت افزایش حداقلی تا مبلغ 20 هزار میلیارد ریال را خواهد داشت که با توجه به ابهامات شدید فعلی در نحوه قیمت گذاری مواد اولیه، محصولات عرضه شده در بورس کالا و ارز صادراتی شرکت ها، نمی توان براورد قابل پیش بینی را در خصوص سود برآوردی این شرکت ارائه نمود.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر