بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۶
اجاره مسکن در بسیاری از نقاط پایتخت و شهرهای بزرگ کشور نسبت به سال گذشته بیش از 30 درصد و در برخی نقاط دیگر تا 50 درصد رشد داشت.
کد خبر : ۱۷۹۲۹۷





به گزارش بورس نیوز، افزایش اجاره بها در برخی مناطق تهران طی سه ماهه اردیبهشت، خرداد و تیر امسال بصورت چشمگیری افزایش یافته به گونه ای که میزان افزایش نرخ اجاره بها در مقایسه با سال گذشته که معمولا بین ۵ تا 15 درصد بود امسال حداقل 30 و حتی تا 50 درصد هم افزایش یافته است. به اعتقاد کارشناسان چهار عامل افزایش قیمت مسکن، تورم، عدم توازن بین عرضه و تقاضا و کاهش نرخ سود بانکی در گرانی اجاره بهای مسکن اثرگذار هستند.

طبق لایحه حمایت از مستاجران وزارت مسکن به دنبال افزایش طول زمان قراردادهای اجاره بها از یک سال به دو سال و همچنین تعیین سقف برای اجاره بها تا 10 درصد است.

در شرایطی که  و مستاجران با مشکلات بسیاری برای تمدید قراردادهای خانه هایشان رو به رو شده اند؛ وزارت راه و شهرسازی و دولت به دنبال تصویب و تغییر قوانین برای حمایت از مستاجران هستند. در حال حاضر در هیات دولت لایحه ای تحت عنوان « حمایت از مستاجران» در حال بررسی است که البته باید بعد از نهایی شدن، مصوبه مجلس شورای اسلامی را هم اخذ کند.

پیش از این قیمت رهن معادل یک پنجم نرخ ملک بود؛ ولی امروز این عدد به یک چهارم و حتی یک سوم رسیده است. همچنین مشاهدات میدانی نشان می دهد که صاحبخانه ها تمایلی به گرفتن رهن ندارند و ترجبح می دهند که اجاره دریافت کنند.

علاوه بر لایحه حمایت از مستاجران وزارت راه و شهرسازی به دنبال آن است که با در نظر گرفتن مشوق های مالیاتی؛ مالکان را به اجاره های طولانی مدت و حداقل دو ساله تشویق کند. طبق برنامه این وزارتخانه مالکانی که قراردادهای دو ساله با مستاجران امضا کنند از مشوق های مالیاتی برخوردار می شوند. البته در حال حاضر واحدهای مسکونی کوچک متراژ از معافیت مالیاتی برخوردار هستند ولی با ایجاد معافیت واحدهای بزرگ مقیاس هم از این تسهیلات برخوردار شدند.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر