بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۰۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۵
دبیر انجمن قطعه‌سازان خودرو در گفت‌وگو با بورس‌نیوز عنوان کرد؛

خودروسازان بر دوراهی سرنوشت/ نوک پیکان خودرو تیز شد

دبیر انجمن قطعه‌سازان خودرو گفت: مشکلات در زمینه کمبود قطعات خودرو همچنان پابرجاست.
کد خبر : ۱۷۹۳۵۷



آرش محبی نژاد در گفتگو با بورس نیوز درباره  کسری قطعات خودرو در کارخانه‌های خودروسازی، اظهار کرد: مشکلات در این زمینه همچنان به قوت خود باقی است، اما تعطیلات تابستانی خودروسازان برای هردو کارخانه خودروساز فرصتی شد تا خودروهای ناقص موجود در کارخانه را با قطعات مربوطه تأمین و به‌مرور تجاری و روانه بازار کنند.

وی ادامه داد: هم سایپا و هم ایران‌خودرو برنامه‌هایی در جهت افزایش تولیدات خود دارند و وزارت صنایع هم برنامه حمایت از تولید خودرو را اعلام کرده است که این برنامه بخشی از بسته حمایت تولید کالا است و با اجرای این برنامه ها امکان رفع مسئله توقیف خودروها وجود دارد.

محبی نژاد در خصوص تصویب طرح تحقیق و تفحص از شرکت‌های خودروسازی نیز گفت: در این شرایط  کمک به خارج کردن فضا از حالت نظارت‌های اقصادی و سازوکار حاکم بر شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی و بیشتر مانور دادن نظارت‌های امنیتی بازپرسی و بازرسی سبب ایجاد رسالت بنگاه‌های اقتصادی است.

وی بابیان اینکه ما مطلقاً مخالف نظارت نیستیم افزود: سال‌هاست که به تحقیق و تفحص پرداخته‌ایم و سازمان بازرسی نظارت کرد ولی اصل کار یک شرکت و بنگاه اقصادی مثل خودروسازی تولید باکیفیت و با سود متناسب است.

محبی نژاد بابیان اینکه سنجش عملکرد خودروسازان باید با شاخصه‌های اقتصادی صورت بگیرد نه شاخصه‌های امنیتی تصریح کرد: در همین رابطه باید بیشتر نظارت بورسی و سهام‌داری بر شرکت‌های خودروسازی اعمال شود ولی ما شاهد این مسئله هستیم که هر آنچه در خصوص صنعت خودرو به گوش می‌رسد متأسفانه سیاسی و از جنس امنیتی است تا اینکه نظارت عملکرد خودروسازان ما حاکم باشد.

وی با تأکید بر آن‌که با اصل نظارت مخالفتی ندارند گفت: با اصل نظارت مخالف نیستیم ولی وزن کنترل و حسابرسی و نظارت بر خودروسازی به‌عنوان یک بنگاه اقتصادی باید بیشتر در کفه ترازوی قواعد و مقررات حاکم بر بنگاه‌های اقتصادی باشد تا دستگاه دولتی و امنیتی کشور.

محبی نژاد در خصوص ارزیابی وضعیت گروه‌های خودرویی در بازار سرمایه نیز در ادامه افزود: وضعیت گروه‌های خودرویی در بازار سرمایه در وضعیت فعلی اصلاً خوب نیست.

دبیر انجمن قطعه سازان خودرو، درباره پیش‌بینی برای گروه‌های خودرویی در نیمه دوم سال افزود:  در حال حاضر صنعت خودرو بر سر دوراهی سرنوشت قرارگرفته است و آمریکایی‌ها ازآنجایی‌که می‌دانستند خوابیدن صنعت خودرو ایران پایه اقصادی کشور را فلج می‌کند، به شیوه قابل‌تحسینی صنعت خودرو ایران را برای تحریم  نشانه‌گیری کردند

وی با انتقاد از بخشنامه‌های متعدد در رابطه با صنایع ازجمله خودروسازی و قطعه‌سازی تصریح کرد: ازآنجایی‌که این بنگاه اقتصادی لوکوموتیو متحرک 64 شرکت وابسته است بر سر دوراهی سرنوشت قرارگرفته است و مردم به دلیل شرایط اقتصادی موجود در تأمین دیگر کالاهای اساسی با مشکل مواجه هستند اما خودرو ازآنجایی‌که یک افزایش قیمت آنی و شدید را تجربه کرد فعلاً نوک تیز پیکان است.

محبی نژاد در پایان به‌ضرورت تصویب و اجرای قطعی یک بسته حمایتی تأکید کرد و افزود: با تصویب یک بسته حمایتی و اجرای آن در کوتاه‌مدت علاوه بر اینکه می‌توانیم شاهد استمرار تولید و توسعه در صنعت خودرو باشیم این موضوع باعث جلوگیری از زمین خوردن صنایع کوچک خواهد شد و در شرایط فعلی به اقتصاد کلان کشور کمک کرده و جبران کسری فروش نفت و اقتصاد نفتی خواهد بود.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
رضا
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۰۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۱
سلام درب این دوخودرو ساز را گل بگیرید به نفع همه مردم ایران به غیر از رانت خوارن می باشد