بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۰۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۴
نائب رییس شورای ملی زعفران در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

نارضایتی زعفران‌کاران از قیمت‌گذاری/ رد یادگاری دلالان بر پیکر طلای سرخ

بورس کالا در چند سال اخیر اقدامات موثری در راستای تقویت ارتباط بین بازار سرمایه و بخش کشاورزی انجام داده که از آن جمله می توان به عرضه زعفران در این بازار اشاره کرد.
کد خبر : ۱۷۹۳۵۹

به گزارش بورس نیوز، این طلای سرخ در سال ۱۳۸۹ برای اولین بار در بورس کالا پذیرفته شد و هرسال به میزان عرضه آن افزوده شد تاجایی که  در سال ۹۵ شاهد معامله ۱۲ هزار گرم زعفران در بورس کالا بودیم که این رقم در سال ۹۶ به ۱۲۱ هزار گرم افزایش یافت. از ابتدای سال جاری تاکنون نیز بیش از هفت میلیون و ۵۰ گرم زعفران در تالار کشاورزی معامله شده که انتظار می رود این رقم تا پایان سال با افزایش بیشتری همراه شود.

پذیرش زعفران در بازار گواهی سپرده کالایی نیز در سال ۹۵ اجرایی شد که طی آن ۷۹۸۱ گرم از این محصول در قالب گواهی سپرده در بورس کالا معامله شد. در سال گذشته نیز بیش از یک میلیون و ۲۶۲ هزار گرم زعفران در بازار گواهی سپرده کالایی مورد دادوستد قرار گرفت که این رقم در سال جاری به ۲۶۲ هزار و ۵۲۲ گرم رسیده است.

نگاهی به بازار این محصول ارزشمند نشان می‌دهد تا پیش از این در بازار سنتی زعفران، تعداد معدودی از بازیگران این محصول به‌صورت انحصاری حضور داشتند که حاضر نبودند دیگر افراد وارد این معاملات شوند و به تنهایی از سود حاصل از فروش این محصول صادراتی ارزشمند نفع می‌بردند اما دوم خردادماه سال جاری وبا راه‌اندازی معاملات آتی زعفران در بورس کالا این انحصار شکسته شده و سازوکار این بورس، این فرصت را فراهم آورده تا دیگر فعالان این بازار هم در معاملات زعفران حضور داشته و از سود معاملات زعفران منتفع شوند.

نگاهی به آمارها نشان می‌دهد از زمان ورود این محصول ارزشمند به بورس کالا تا کنون  ۱۲ هزار و ۷۸۶ قرارداد به ارزشی بیش از ۹۱ میلیارد و ۱۰ میلیون ریال مورد معامله قرار گرفته که این آمار حاکی از استقبال سرمایه‌گذاران است.

بررسی روند معاملات طلای سرخ در بورس کالا از زمان راه‌اندازی قرارداد آتی زعفران نیز نشان می دهد که قیمت زعفران به کمک معاملات آتی در بورس کالا به نرخ‌های واقعی خود نزدیک‌تر شده و از سوی دیگر با توجه به کاهش ارزش پول ملی در مقابل سایر ارزهای خارجی، سرمایه‌گذاران خرید کالاهایی همچون طلای سرخ را که از بازارهای صادراتی برخوردار هستند به نگهداری سرمایه ترجیح می‌دهند وبا تحلیل شرایط اقدام به خرید قرارداد آتی زعفران برای ماه‌های پیش رو می‌کنند لذا پیش‌بینی می‌شود با توسعه این بازار می‌توان سرمایه‌های بیشتری را برای این محصول جذب کرد و با توجه به اینکه برداشت زعفران در سال زراعی جدید در مهر و آبان هر سال است، راه اندازی معاملات آتی زعفران برای سررسید مهر، آبان و به ویژه یک ماه بعد از زمان برداشت محصول چشم اندازی از قیمت طلای سرخ درآینده را ایجاد کرده که این یک اتفاق مثبت برای زعفرانکاران است.
پیش بینی ها نشان می دهد در زمان برداشت محصول، قیمت ها چندان نوسانی ندارد. اما یک ماه بعد یعنی آذر به دلیل اینکه کشاورزان به منابع نقدینگی جهت پوشش هزینه ها و وصول چک ها نیاز دارند، مجبور می شوند محصول را ارزان به دلالان بفروشند که این عامل موجب کاهش قیمت ها در بازار می شود اما هر چه به سمت سال جدید و عید نوروز پیش می رویم قیمت ها در بازار افزایش می یابد.

به گزارش بورس نیوز، غلامرضا میری نایب رییس شورای ملی زعفران با بیان اینکه این محصول به میزان مطلوب و قیمت مناسب در بورس کالا عرضه می شود، گفت: وجود واسطه ها یکی از دلایل نارضایتی تولیدکنندگان از فروش این محصول است.

وی با اشاره به اینکه افرادی که تولید کننده نیستند نباید در فروش این محصول دخالت کنند، گفت:وجود واسطه ها باعث می شود که زعفران با تاخیر به دست صادرکنندگان و مصرف کنندگان برسد.

میری با بیان اینکه صادرکنندگان زعفران به کشور صادر کننده متعهد می شوند،گفت: اگر فرآیند خرید زعفران به کندی انجام شود صادرات نیز با تاخیر مواجه می شود.

وی با انتقاد از روند عرضه این محصول،افزود: ثبت نام کنندگان برای خرید زعفرن باید از تشکل مربوطه معرفی نامه دریافت کنند و پس از ثبت سفارش نیز باید اقدامات لازم با سرعت بیشتری انجام شود.

نایب رییس شورای ملی زعفران،ادامه داد: بورس کالا نیزبه حضور این دلالان دامن می زند زیرا از متقاضیان خرید این محصول معرفی نامه ای دریافت نمی کند این امر سودی برای بورس کالا ندارد .
وی ادامه داد: عرضه زیاد زعفران تنها دلیل عدم دریافت معرفی نامه توسط بورس کالا از خریداران محسوب می شود و در این بازار  شفافیت و ثبات قیمت به حد مطلوبی وجود دارد.
میری در پاسخ به این سوال که آیا درآینده قیمت زعفران افزایش می یابد؟ گفت: دوماه دیگر فصل برداشت این محصول است و اکنون به دلیل رشد این محصول در زیر زمین نمی توان میزان تولید آن را حدس زد.

وی ادامه داد: اگر دلالان در فروش زعفران دخالت کنند قیمت این محصول افزیش می یابد اما در غیر اینصورت با قیمت مناسب عرضه می شود.

میری در مورد موجودی کنونی انبارهای زعفران نیز،گفت: ممکن است به تبع افزایش میزان فروش تا فرارسیدن فصل برداشت موجودی انبارها نیز پایان یابد.

وی با اشاره به اینکه درسال گذشته صادرات زعفران رشد 10 درصدی را تجربه کرده است،افزود: اما فروش داخلی زعفران با رکود مواجه شد و اگر نوسانات نرخ ارز ایجاد نمی شد اکنون شاهد شرایط بهتری در بازار بودیم.

نایب رییس شورای ملی زعفران ادامه داد: اگر سازمان تعاون روستایی، زعفران رابه مدت طولانی ذخیره نمی کرد فروش داخلی زعفران وضعیت بهتری را تجربه می کرد.
وی درباره میزان صادرات زعفران درسال گذشته نیز،گفت:صادرات زغفران بجای 10درصد می توانست 18 درصد باشد که رکود موجود در اقتصاد کشورمانعی برای رشد صادرات این محصول محسوب می شود.

میری خاطرنشان کرد: نوسانات نرخ ارز درماه های اخیراز دلایل عدم دست یابی به این امرمحسوب نمی شود زیرا مبادلات زعفران به صورت ریالی انجام می شود.

وی با تاکید براینکه عرضه این محصول در بورس کالا وضعیت صادرات زعفران را بهبود بخشید، گفـت: پس ازآن قیمت این محصول نیزبه ثبات رسید اما توصیه می شود که بورس کالا از متقاضیان خرید معرفی نامه دریافت کند.

 میری ادامه داد: پس از انجام فرآیند ثبت نام توسط متقاضیان دیگراقدامات لازم نیز باید درکوتاه مدت انجام شود زیرا 20 روز در نوبت بودن به زیان صادرکنندگان خواهد بود.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر