بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۲
محسنی اژه‌ای گفت: استفاده از تمام ظرفیت و توان داخلی و پتانسیل نیروی جوان در مبارزه نیاز است باید ظرفیت‌های اقتصادی را شناسایی کرده و از حداکثر این ظرفیت ها استفاده کنیم.
کد خبر : ۱۷۹۴۴۶


به گزارش بورس نیوز، حجت السلام محسنی اژه‌ای در جمع بسیجیان سپاه سیدالشهدا(ع) استان تهران طی سخنانی گفت: طبق بیانات مقام معظم رهبری، امروز ما مواجه با جنگ اقتصادی دشمن هستیم و در این مبارزه باید با توجه به موضوع ، ابزار را متناسب با نوع دفاع و حمله  بکار گیریم چون در جنگ اقتصادی نمی‌توانیم همان روشی را که در جنگ نظامی یا تبلیغاتی و... داشتیم  را پیش گیریم.

اژه‌ای افزود: دشمن با 8 سال جنگ داخلی، ترور و توطئه های متعدد و... بجایی نرسید. بعد از آن نیز با  ده ها یا صد ها ماهواره و شبکه اجتماعی تبلیغات علیه ایران را براه انداختند که بی تاثیر نبود ولی باز به هدف نرسید.

سخنگوی قوه قضائیه ادامه داد: برای مقابله با دشمن از جمله نکاتی که لازم هست ، درک صحیح از هدف جنگ اقتصادی است. هدف دشمن ایجاد کردن زمینه ای است تا اعتماد مردم را نسبت به نظام، انقلاب و مسوولین سلب کند و تا آنجایی پیش رفته است که اگر لازم شد جنگ داخلی راه بیاندازند و در پی شورشی با کمک شورشگران همراه با مجموعه ای از فشارهای روانی و اقدامات نظامی به هدف خود برسد.

وی با تاکید بر اینکه دشمن تلاش دارد تا در یک نقطه کانونی ذهنیت را نسبت به ستون عملکردی انقلاب تغییر دهد، افزود: وظیفه ما در برابر توطئه ها، علاوه بر شناخت دقیق از برنامه های دشمن یکسری از اقدامات اثباتی و جدی نیز باید انجام شود. از جمله این کارها، کار جهادی فوق العاده است چون کار معمولی در زمان جنگ اقتصادی جوابگو نیست.

اژه‌ای اضافه کرد: استفاده از تمام ظرفیت و توان داخلی  و پتانسیل نیروی جوان در مبارزه نیاز است باید ظرفیت های اقتصادی را شناسایی کرده و از حداکثر این ظرفیت ها استفاده کنیم.

معاون اول قوه قضائیه اظهار داشت: اگر دشمن را شناختیم ظرفیت ها را تشخیص دادیم و ایمان به وعده های الهی در ما استوار شد واز هیاهوی دشمن نهراسیدیم و همچنین از ترفندهای دشمن فریب نخوردیم  و با لبخند دشمن هم با او صلح نکردیم و بخود اعتماد کردیم ما در این مرحله پیروز خواهیم شد.

وی با اشاره بر مبارزه با فساد، گفت: بعضی از فساد ها مانندرشوه، اختلاس، سرقت و قتل و... واضح و مبرهن است ولی یک فساد غیر واضح و غیر قابل تفسیر داریم که حتی در تعریف قانون نمی گنجد ولی خسران و زیانش از نوع فساد های واضح بیشتر باشد.

اژه‌ای در پایان ادامه داد : تحریم های ظالمانه  بی تاثیر در مشکلات اقتصادی نیست ولی همه ما اذعان داریم تمامی مشکلات بسته به تحریم نبود بلکه بخشی از آن برگشتش به سو مدیریت، کم کاری، بی انگیزگی در انجام امور و اعتماد به دشمن بدون توجه به توان داخلی است پس تمامی این مسائل می تواند از فسادهای روشن نیز زیانش برای ملت و کشور بیشتر باشد.

سخنگوی قوه قضائیه در پایان متذکر شد:در سال 96 بعضی از مسائل روشن تر از سال 95 شد. کاملا مشهود بود برجام بجایی نمی رسد و دولت آمریکا هم موضع گرفت حتی به اندازه پیشینیانش هم در ظاهر متعهد به امضای خود نماند و برای تحت فشار قرار دادن مردم حتی به ضد انقلاب خارج از کشور هشدار داد تا بیشتر از سال های قبل در مسائل اقتصادی ورود پیداکنند و سپس سیستم بانکی ما را که متاثر از تحریم های ظالمانه تحت فشارهست و ما نمی توانیم آنطور که باید از آن سیستم استفاده کنیم تحت فشار قرار دادند و بعد دسترسی را نسبت به صادرات سخت کردند.

وی افزود: در این شرایط نا بسامان که برای هر فرد غیر متخصص و غیر مطلعی هم این اوضاع روشن بود برخی از محدودیت هاو ثبت سفارش ها برداشته شد.

کسانی که تا به امروز جزو وارد کننده ها نبودند وارد کننده شدند و یک شرکت ثبت کرده و متقاضی ثبت سفارش شدند و از طرفی کالاهای غیر ضروری گوناگونی اعم از کالا های لوکس که فقط یک قلمش خودرو‌های لوکس هست وارد کشور شد.

اژه‌ای گفت:یک بخش قابل توجهی از ارز در اواسط سال 96 به بعد به کالاهای غیر ضروری اختصاص یافت. آن هم در شرایطی که باید با وسواس و احتیاط باید ارز خود را خرج می کردیم. اقدام دیگر این بود که سکه به بازار عرضه شد در یک مدت نسبتا کوتاه بیش از 50 تن طلای ما توزیع شد و آن هم بدون هیچ شرطی، دریک شب فقط یک نفر از آنان صاحب ده ها میلیارد تومان ثروت باد آورده می شود.

سخنگوی قوه قضائیه اظهار داشت: برای کاهش نقدینگی سکه می توان سکه بفروش رساند و این مسئله ایرادی ندارد اما راهکار مسئله ای دیگری بود، بطور مثال به هر بازنشسته یا شغلی بعنوان حقوق چند ماهی می توانستیم سکه دهیم شاید ازین طریق می‌شد نقدینگی را تحت نظارت، کنترل کنیم و تعداد عرضه نیز در انتها مشخص بود یا می توانستیم برای خرید سکه سقف تعیین کنیم توزیع نا مناسب باعث شد تا در مدت کوتاهی تمامی سکه ها توزیع شود.

وی با تاکید بر اینکه در بازار ارز قدرت مدیریت ضعیف است، افزود: در دولت های مختلف شاهد بودیم برای افزایش نیافتن قیمت سکه، بانک مرکزی بیش از 600 صرافی مجاز را از 16 صرافی و ازبین 28 بانک فعال و دارای مجوز نیز 16 تا را دارای صلاحیت دانست و بدین ترتیب سامانه‌ای راه اندازی شد ولی بعد ها متوجه شدند این تعداد صرافی جوابگوی نیاز نیست پس اذعان داشتند این سامانه یک شبکه غیر رسمی است و باز در مدت زمان کوتاهی دلار بصورت نامناسب توزیع شد.

بر اساس گزارش فارس، اژه‌ای در پایان گفت: مردم ما از توزیع سکه و دلار ناراحت هستند ولی شایان ذکر است شیوه کار و عدم نظارت صحیح نبود، ۶ هزار و ۴۸۱ خودرو لوکس که نیاز اساسی کشور نبود وارد شد. آنوقت توقع داریم قوه قضائیه در همه موارد با تمامی فسادهای پنهان و آشکار مبارزه کند.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر