بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۲
گروه فلزات اساسی و پتروشیمی برای سرمایهگذاری میان‌مدت و گروه سیمان و لیزینگ برای نوسان گیری کوتاه‌مدت جذاب‌ترند.
کد خبر : ۱۷۹۴۵۶
به گزارش بورس‌نیوز، پس از یک دوره رشد، چند روزی بود که گروه فولادی و پتروشیمی منفی شده و اکثر سهم‌های این گروه‌ها رشد مطلوبی تجربه کرده‌اند و نگرانی‌هایی بابت خروج پول از سهم‌های بنیادی بازار وجود دارد. 

سینا سلیمانی مدیر سرمایه‌گذاری شرکت مشاور تأمین سرمایه نوین در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در خصوص علل منفی شدن روند گروه فلزات اساسی و پتروشیمی بیان کرد: گرچه اکثر سهم‌های گروه‌های فلزات اساسی و پتروشیمی رنگ سرخ به خود گرفته‌ اما این موضوع به معنای خروج نقدینگی از این گروه‌ها نیست. 

وی ادامه داد: نقدینگی واردشده به بازار سرمایه که البته رشد بازار را در پی داشت، حدود 1000 میلیارد تومان بود و تاکنون هیچ نشانه‌ای دال بر خروج پول از این صنایع مشاهده نمی‌شود؛ بلکه پس از یک دوره رشد، سهم گروه‌های مذکور وارد فاز اصلاحی شده و در این فرصت برخی از سرمایه‌گذاران با دید نوسان‌گیری وارد سهم صنایع کوچک‌تر شده‌اند.

مدیر سرمایه‌گذاری شرکت مشاور تأمین سرمایه نوین افزود: مهم‌ترین اتفاق اثرگذار بر صنعت پتروشیمی و فلزات اساسی، بحث قیمت‌گذاری محصولات در بورس‌کالا است؛ قطعاً در صورت آزادسازی قیمت‌گذاری محصولات، نرخ خوراک نیز افزایش خواهد یافت اما نکته حائز اهمیت آن است که چنانچه نرخ ارز در فرمول قیمت‌گذاری پایه محصولات در بورس‌کالا اصلاح شود، آزادسازی نرخ خوراک ریسک بزرگی برای پتروشیمی‌ها نیست و حتی در صورت محاسبه نرخ خوراک با ارز ثانویه، بازهم صنعت پتروشیمی حاشیه سود خود را حفظ کرده و افت سودآوری نخواهد داشت. 

وی تصریح کرد: در صورت آزادسازی قیمت‌ها، سهم شرکت‌هایی که محصول خود را در بورسکالا عرضه می‌کنند، رشد چشمگیری خواهد داشت و با توجه به طرح استیضاح وزیر صمت، خوش‌بینی به اصلاح قیمت‌گذاری‌ها تقویت‌شده است.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: چنانچه فرمول قیمت‌گذاری در بورس کالا اصلاح نشود، سهم شرکت‌هایی که حداقل نیمی از محصولات خود را صادر می‌کنند، گزینه‌های مناسب‌تری برای سرمایه‌گذاری خواهند بود. به‌عنوان‌مثال در شرکت‌های فولاد هرمزگان، آهن و فولاد ارفع، پتروشیمی زاگرس، و پتروشیمی اراک وزن صادرات بیش از فروش داخلی بوده و در گزارش‌های عملکرد مردادماه، روند مثبت درآمد این شرکت‌ها مشهود بود.

سلیمانی در رابطه با علل اقبال صنایعی همچون سیمان نیز اظهار کرد: این استدلال که در روندهای صعودی بازار تمامی صنایع باید رشد کنند، چندان منطقی نیست؛ اما به اعتقاد من با توجه به افزایش نرخ ارز و رشد ارزش جایگزینی یا کاهش  ارزش بازار شرکت‌ها، افزایش ارزش ریالی همه سهم‌ها توجیه‌پذیر است؛ ولی قطعاً تمام صنایع و شرکت‌ها به یک‌میزان از رشد بازار بهره نخواهند برد.

وی افزود: به نظر می‌رسد کماکان سهم گروه فلزات اساسی و پتروشیمی جهت سرمایه‌گذاری میان‌مدت انتخاب مناسب‌تری است؛ ولی در این میان برخی صنایع کوچک هم در کوتاه‌مدت شانس صعود دارند؛ سهم سیمانی‌ها متناسب با رشد بازار رشد نکرده و با توجه به وضعیت سودآوری شرکت‌ها، هنوز جای رشد دارد. 

این فعال بازار تأکید کرد: از طرف دیگر صنعت لیزینگ با افزایش نرخ ارز و تورم و کاهش قدرت خرید مردم، با تقاضای بیشتری همراه شده و با در نظر گرفتن نرخ تأمین مالی مناسب برخی از شرکت‌های لیزینگ، لیزینگی ها جذابیت بیشتری یافته و پتانسیل رشد دارند. 

وی اضافه کرد: صنعت پالایشگاهی نیز چشم‌انداز مثبتی داشته و از حدود 2 سال قبل که شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و وزارت نفت، در فرمول قیمت‌گذاری فرآورده‌های پالایشی، نرخ‌های PLATTS را لحاظ کرد پالایشگاه‌ها به استانداردهای جهانی نزدیک شدند. 

سلیمانی خاطرنشان کرد: به‌طورکلی سودآوری پالایشگاه‌ها تحت تأثیر کرک اسپرد فرآورده‌ها بوده و کرک اسپرد فرآورده‌های پالایشی در بازارهای جهانی روند صعودی داشته البته بخش عمده فرآورده‌های پالایشی، 5 فرآورده اصلی است که هم خریدار و هم مرجع قیمتگذار آن‌ها شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی است و حساسیت‌هایی بر روی نرخ این محصولات وجود دارد. 

مدیر سرمایه‌گذاری شرکت مشاور تأمین سرمایه نوین گفت: از سوی دیگر، فرآورده‌های ویژه یا فرعی پالایشگاه‌ها در بورس کالا عرضه می‌شود و آزادسازی قیمت پایه محصولات در بورس کالا، نرخ فرآورده‌های ویژه را نیز افزایش خواهد داد؛ بنابراین در صورت تمایل به سرمایه‌گذاری در سهم پالایشی‌ها، بهتر است شرکتی انتخاب شود که تنوع محصول بیشتری داشته و فرآورده‌های ویژه وزن بیشتری در سبد تولیدات داشته باشد. در بین پالایشگاه‌های بورسی، پالایشگاه‌های تبریز و شیراز حجم فرآورده ویژه بیشتری دارند.

این فعال بازار سرمایه در مورد وضعیت گروه خودرویی گفت: سهم خودرویی‌ها برای نوسان‌گیری در کوتاه‌مدت مناسب است؛ ولی سودآوری شرکت‌های خودروساز نسبت به سایر صنایع با ریسک بیشتری همراه بوده و پتانسیل رشد چندانی نخواهد داشت. گرچه احتمال افزایش نرخ خودرو وجود دارد؛ اما علاوه بر اینکه افزایش نرخ احتمالی خودرو، مشروط به آزادسازی نرخ محصولات فولادی و پتروشیمی است که بهای تمام‌شده خودرو را تحت تأثیر قرار می‌دهد؛ این صنعت با معضل هزینه‌های مالی مواجه بوده که حتی در صورت افزایش درآمد فروش خودروسازان، سودآوری شرکت‌ها را خواهد بلعید که ازاین‌رو سرمایه‌گذاری در سهام این گروه باید بااحتیاط بیشتری انجام شود.

سلیمانی در خاتمه در پاسخ به این سؤال که "چرا این روزها بازار نسبت به افزایش قیمت سهم‌های بنیادی که نسبت P به E کمتر از ۵ دارند مقاومت بیشتری نشان می‌دهد؟" گفت: باوجودآنکه منطقاً سهم‌های با P بر E پایین، هنوز جای رشد دارند، و رشد قیمت یک سال اخیر این سهم‌ها متناسب با رشد سودآوری شرکت‌ها بوده، اما بازار دغدغه افت سودآوری و به‌تبع آن ریزش قیمت احتمالی این سهم‌ها را دارد. شرایط اقتصادی ما نیز ثبات نداشته و تداوم روند مثبت سودآوری شرکت‌ها همواره با ابهام مواجه است. به همین دلیل است که بازار نسبت به افزایش قیمت سهم‌های بنیادی و سود ساز که اخیراً رشد زیادی کرده بیش از افزایش قیمت سهم‌هایی که رشد چندانی نکرده‌اند، مقاومت نشان می‌دهد.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
فردوسی
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۰
این جناب کارشناس یا خوابه یا خودش رو به خواب زده! یکی نیست بره بهش بگه آخه مردک تمام سفته بازان و نوسانگیریانی چون تو سودهای کلان سیو کردید و رفتیئ حالا چرا در منفیهای پی در پی شغدیر 440 تومنی که شده 360 تومن را نمیخرید؟
مگه مردم مانند تو احمق هستند. همه فهمیدن پولهای کلان به سرعت در حال خروج از بورس و هجوم به سمت بازار ارز و سکه است و اگر هر چه سریعتر وضعیت قیمتها در بورس کالا آزاد و به بازار منتشر نشود بزودی باید شاهد دلار 20 هزار تومنی باشیم. البته دو روزه استارتش خورده و داره به سمت 15 هزار حرکت میکنه و باید فاتحه بورس را خواند با سایتهای ساندیس خور و بله قربان گویی بورس پرس