بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۷:۴۲
نایب‌رئیس هیئت‌مدیره کانون کارگزاران در گفت‌وگو با بورس‌نیوز مطرح کرد:

بورس یک‌شبه سبزپوش نمی‌شود/ چندوچون ماندگاری سرمایه در بورس

متأسفانه بخشنامه‌های متعدد که بعضاً متناقض با اهداف کلان بازار سرمایه بود در این چند برهه فراگیر شده که اثر مطلوبی بر اقتصاد کشور نگذاشت و یکی از عوامل بی‌ثباتی بنگاه‌های در بورس نیز بود.
کد خبر : ۱۷۹۴۸۰

فردین آقابزرگی مدیرعامل کارگزاری بانک دی در گفت‌وگو با بورس‌نیوز با انتقاد از تسری بخشنامه‌های یک‌شبه به بورس کشور گفت: در بازارهای سرمایه‌ای کشور نباید تصمیمات شتاب‌زده گرفته شود بنابراین تصمیمات متعدد فعلی و مخرب بر بازار سرمایه نمی‌تواند منجر به حفظ نقدینگی در بورس کشور شود؛ متأسفانه بخشنامه‌های متعدد که بعضاً متناقض هم بوده و نه‌تنها اثر مطلوبی بر اقتصاد کشور نخواهد داشت بلکه بی‌ثباتی در بورس را هم رایج خواهد کرد.

بورس باید همسو با اقتصاد باشد

آقابزرگی نایب‌رئیس هیئت‌مدیره کانون کارگزاران با اشاره به اینکه کشور نیازمند ورود نقدینگی به محیط‌های تولیدی و سرمایه‌گذاری است، تأکید کرد: بورس کشور در شرایطی که وضعیت تورمی در کشور ایجاد شود باید همسو با سایر بازارها حرکت کرده و اگر در دیگر حوزه‌های سرمایه‌گذاری با افزایش نرخ بازار ارز یا سکه روبه‌رو شویم، در طول چند ماه این انتظار به وجود می‌آید که بورس به‌صورت بنیادی و به‌طور مستقیم این تأثیرپذیری از دیگر بازارها را داشته باشد کما اینکه در حال حاضر همین آثار تورمی در دونرخی بودن فروش برخی از شرکت‌های بورسی مشاهده می‌شود.

تأثیر دلار بر شرکت‌های بورس

آقابزرگی نایب‌رئیس هیئت‌مدیره کانون کارگزاران افزود: متوسط نرخ فروش شرکت‌های حاضر در بورس حاکی از آن بوده که نرخ فروش آن‌ها علیرغم آنکه قرار بوده در سامانه «نیما» با نرخ 4200 تومان بفروش برسد اما با نرخ 5200تومانی در بهترین حالت به فروش رفته است.

نقد شوندگی بزرگ‌ترین امتیاز سهام‌داران

کارشناس بازار سرمایه گفت: سیاست‌های تأثیرگذار اقتصادی تردید سرمایه‌گذاران در بازارها را به دنبال دارد و اگر آینده‌نگری سرمایه‌گذاران با خدشه روبه‌رو شود عملاً محیط سرمایه‌گذاری با خطرپذیری اساسی مواجه خواهد شد.

وی ادامه داد: ذات بازار سرمایه گره‌خورده با نوسانات مثبت و منفی شاخص‌ در تابلوها بوده اما نباید تصمیمات تأثیرگذار بر شاخص‌های بازار از سوی مسئولین را در نظر نگرفت، بسیاری از صنایع حاضر در بورس تحت تأثیر عوامل داخلی بوده که باکمی سخت‌تر شدن فضای اقتصادی، راه تولید و فعالیت آن‌ها نیز بسته می‌شود .

وینایب‌رئیس هیئت‌مدیره کانون کارگزاران افزود: از سوی دیگر، ورود نقدینگی به بازارهای سرمایه‌گذاری در کشور تنها مختص به بورس نبوده و سایر بازارهای موازی مانند سکه و ارز نیز رشد قیمتی را تجربه کردند.

فضای پر ابهام سرمایه‌گذاری در بورس

کارشناس بازار سرمایه تأکید کرد: محیط کسب‌وکار کشور فضای پرتردید و بی‌ثباتی را برای آینده سرمایه‌گذاران پدید آورده است بنابراین ابلاغ سیاست‌های اثرگذار اقتصادی مانند دستورات کاهشی یا افزایش نرخ سودهای سپرده بانکی، محدودت در بازارهای موازی، امکان معامله ثانوی اظهارنامه‌های صادراتی و ... عملاً باعث افزوده‌شده تردیدهای سرمایه‌گذاران در محیط‌های سرمایه‌گذاری می‌شود؛ برای مثال دستور اظهارنامه‌های صادراتی عملاً دیدی عمیق از تفاوت نگاه به ارز 4200 تومانی را در بازار ایجاد کرد که شاید با این دستورالعمل، نرخ دلار در بازارها افزایش پیدا کند.

می‌توان باسیاست مناسب هیجانات را مهار کرد

مدیرعامل کارگزاری بانک دی با اشاره به اینکه بازار باثبات باید از هیجانات داخلی دوری کند، تصریح کرد: بازارهای موازی اقتصاد مانند سکه و ارز تحت‌الشعاع هیجانات اثرگذار اقتصاد هستند اما این هیجانات در بورس وجود ندارد چراکه خرید اوراق بهادار و سهام در یک بازار رسمی معامله‌شده که امکان نقد شوندگی آن بسیار بالاست.

وی اضافه کرد: سرمایه‌گذاران در بازارهای سکه و ارز به‌خوبی واقف‌اند که امکان ورود، خروج و نقد شوندگی در این بازارها به‌تناسب بورس کشور وجود نداشته ندارد و این ممکن یکی از امن‌ترین فضاهای سرمایه‌گذاری را پدید آورده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بورس کشور می‌تواند حداقل بازدهی 50درصدی برای سرمایه‌گذاران در فضای رخوت بار محیط کسب‌وکار، تورم و کاهش ارزش پول ملی رقم بزند.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر