بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۲
به دنبال افت شدید ارزش پول ملی ترکیه، نرخ تورم این کشور در ماه اوت به بالاترین رقم در ۱۵ سال گذشته رسید و تحلیلگران انتظار دارند نرخ تورم در ماه های آینده باز هم افزایش یابد.
کد خبر : ۱۷۹۴۸۷


به گزارش بورس نیوز، بر اساس اعلام اداره آمار ترکیه، قیمت مصرف کننده در ماه اوت نسبت به مدت مشابه سال گذشته 17.9 درصد افزایش داشته که بالاترین رقم از سال 2003 تاکنون است. در ماه جولای نرخ تورم ترکیه 15.85 درصد بود. افزایش نرخ تورم، فشار بر بانک مرکزی ترکیه برای بالا بردن نرخ بهره را شدت بخشیده است.

پیش از این بلومبرگ، نرخ تورم ماه اوت ترکیه را 17.6 درصد تخمین زده بود.

ارزش لیر ترکیه در برابر دلار آمریکا امروز با حدود 1.5 درصد کاهش مواجه بود و هر دلار آمریکا به 6.6 لیر رسید.

تورم بخش حمل و نقل ترکیه در ماه گذشته میلادی به 27.13 درصد رسید، در حالی که تورم مواد غذایی و نوشیدنی های غیرالکلی 19.75 درصد بود.

ماه گذشته، ارزش پول ملی ترکیه به دلیل اختلاف این کشور با آمریکا بر سر بازداشت یک کشیش آمریکایی به اتهام دخالت در اقدامات تروریستی به شدت کاهش یافت. کاهش ارزش لیر در برابر دلار تنها در ماه گذشته میلادی بیش از 25 درصد بوده است.

به گزارش تسنیم، جیسون تووی، اقتصاددان بازارهای نوظهور در موسسه کپیتال اکونومیکس گفت، رشد نرخ تورم «عمدتا ناشی از تاثیرات افت لیر است.» اما دنیز چیچک، اقتصاددان موسسه فینانسبانک در استانبول هشدار داد که تاثیرات کامل افت قابل توجه ارزش لیر هنوز خود را نشان نداده است. «در نتیجه، حتی در صورتی که روند کاهش ارزش لیر همینجا متوقف شود، ما شاهد عبور نرخ تورم از مرز 20 درصد در طی ماه های آینده خواهیم بود.»
اشتراک گذاری :
ارسال نظر