بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۳
مدیرمالی سرمایه‌گذاری تیپیکو با اشاره به این مطلب که شرکت فارابی از زیاندهی خارج شده گفت: تعهدات سرمایه‌ای این شرکت تاثیر چندانی از نوسانات نرخ ارز نمی‌پذیرد چراکه این تعهدات داخلی بوده و ارزی نیست.
کد خبر : ۱۷۹۵۱۵

به گزارش بورس‌نیوز، سرمایه‌گذاری دارویی تأمین «تیپیکو» با سرمایه 290 میلیاردی یکی از دو شرکت اصلی و سودده تأمین اجتماعی بوده و حدود 54 درصد سهام این هلدینگ متعلق به شستا است.

تیپیکو امروز با در اختیار داشتن سهام کنترلی و غیر کنترلی 13 شرکت بورسی و 18 شرکت غیر بورسی بزرگ‌ترین شرکت دارویی در کشور بوده و درزمینهٔ صادرات نیز جایگاه نخست را در اختیار گرفته است.

از مهم‌ترین شرکت‌های بورسی این هلدینگ می‌توان به گروه داروپخش، شرکت کارخانه‌های داروپخش، داروسازی فارابی، داروسازی اکسیر، داروسازی زهراوی، داروسازی ابوریحان و شرکت لابراتوارهای رازک، شرکت داروسازی کاسپین تأمین، پارس‌دارو، زاگرس فارمد پارس، شرکت تولید مواد اولیه دارو پخش و شرکت شیمیایی دارو پخش اشاره کرد.

از میان این شرکت‌ها به‌جز شرکت دارو پخش که درزمینهٔ سرمایه‌گذاری فعالیت دارد، چهار شرکت داروسازی اکسیر، ابوریحان، پارس‌دارو و فارابی درزمینهٔ داروهای انسانی، لابراتوارهای رازک و داروسازی زاگرس فارمد پارس درزمینهٔ داروهای انسانی و دامی، داروسازی زهراوی و کاسپین درزمینهٔ انواع دارو و شرکت شیرین دارو درزمینهٔ شیرین‌بیان و مشتقات آن و شرکت داروسازی شهید قاضی درزمینهٔ محلول‌های تزریقی فعالیت دارد.

بررسی صورت‌های مالی تیپیکو برای سال مالی منتهی به سی‌ویک اردیبهشت‌ماه سال جاری حکایت از وضعیت مناسب این شرکت در بازار سرمایه و در صنعت دارویی کشور دارد چراکه عمده سود شناسایی‌شده در سال مالی گذشته ناشی از درآمدهای عملیاتی بوده و سود غیرعملیاتی این شرکت کاهش 81 درصدی به یک میلیارد تومان کاهش داشته است.

این شرکت با ریسک‌های همچون محدودیت‌های مالی و فنی ناشی از تحریم‌ها، واردات بی‌رویه دارو و مواد اولیه، مشکلات قیمت‌گذاری دارو، افزایش بدهی‌های وزارت بهداشت به شرکت‌های دارویی ناشی از اجرای طرح تحول سلامت، تغییرات نرخ ارز، حضور رقبای جدید به‌ویژه در بخش خصوصی و همچنین عدم تناسب عرضه‌وتقاضا و ایجاد رقابت ناسالم و موانع صادراتی مواجه است.

افزایش قابل‌توجه وجه نقد حاصل از فعالیت‌های عملیاتی از دیگر نکات قابل‌توجه در بررسی صورت‌های مالی این شرکت بوده است.

بر اساس ترازنامه شرکت اصلی درحالی‌که موجودی نقدی این شرکت رشد قابل‌توجهی را نشان داده و موجودی نقدی در ترازنامه تلفیقی کاهش 38 درصدی را نشان می‌دهد و از 300 میلیارد تومان در پایان دوره مالی مشابه به 186 میلیارد تومان در پایان اردیبهشت سال جاری رسیده است.

پادزهر کاهش سود غیرعملیاتی در رگ‌های تیپیکو/ خروج فارابی از لیست زیانده‌های سال جاری

افزایش بدهی‌ها از نکات منفی ترازنامه شرکت اصلی بوده و بر این اساس بدهی‌های جاری با رشد 79 درصدی و بدهی‌های غیر جاری با رشد 33 درصدی همراه بوده و درمجموع بدهی‌های این شرکت از 242 میلیارد در پایان سال مالی منتهی به اردیبهشت 96 به 434 میلیارد تومان در پایان اردیبهشت 97 رسیده است.

در مقابل دارایی‌های این شرکت نیز با افزایش همراه بوده و رقم یک هزار و دویست و هفتادوپنج میلیارد تومان بوده است.

طرح‌های توسعه‌ای متعلق به هلدینگ نیست
علی اصغری معاون مالی تیپیکو در پاسخ به خبرنگار بورس‌نیوز در خصوص دلایل کاهش سود عملیاتی و درآمدها سرمایه‌گذاری‌های این شرکت گفت: زیان‌ده شدن شرکت فارابی و زهراوی سود عملیاتی تیپیکو در سال جاری را با کاهش مواجه کرد.

وی در مورد وضعیت شرکت فارابی که سال گذشته عملکرد مناسبی را ثبت نکرد، افزود: شرکت فارابی امسال از زیان‌دهی خارج شده و درصدد سامان بخشیدن به وضعیت شرکت زهراوی برآمده‌ایم.

وی در پاسخ به این سؤال که با توجه به تعهدات سرمایه‌ای تیپیکو ، آیا نوسانات قیمت ارز مشکلی را برای این شرکت ایجاد نکرده و این هلدینگ دارویی خواهد توانست به تعهدات خود عمل کند، گفت: طرح‌های توسعه‌ای متعلق به هلدینگ نبوده بلکه در شرکت‌های زیرمجموعه پیگیری می‌شود و در شرکت‌های زیرمجموعه نیز این تعهدات سرمایه داخلی بوده و ارزی نیست .

اصغری بابیان این مطلب که تعهدات سرمایه‌ای برای ماشین‌آلات رقم قابل‌توجهی نبوده و تأثیر چندانی در عملکرد شرکت نخواهد داشت، ادامه داد: نوسانات ارزی بیشتر بر تأمین ماده اولیه تأثیرگذار بوده که نیاز ما به ارز از طریق دولتی تأمین می‌شود.

وی در خصوص مشکلات موجود برای تهیه ارز برای تأمین مواد اولیه نیز گفت: مشکل خاصی در این زمینه وجود نداشته و باید فرایند تخصیص ارز دولتی و ثبت تقاضا سپری شود که از نظر رقمی نیز بین 3700 تا 4200 ارز دولتی در نوسان است.

اصغری در خصوص کاهش فروش صادراتی تیپیکو در سال مالی گذشته علی‌رغم افزایش فروش داخلی نیز گفت: با توجه به وضعیت اقتصادی و تحریم‌های پیش رو، ریسک صادرات خواه‌ناخواه افزایش‌یافته و انتقال پول با مشکل مواجه شده است.

وی بابیان اینکه بودجه پیش‌بینی‌شده برای فروش صادراتی در سال جاری چیزی حدود 10 میلیون دلار افزایش‌یافته، ادامه داد: در سال جاری افزایش صادرات پیش‌بینی‌شده و علی‌رغم مشکلات پیش رو امیدواریم بتوانیم این موضوع را محقق کنیم.

اصغری با اشاره به اینکه نماد در سال گذشته نتوانست حجم صادرات پیش‌بینی‌شده را محقق کند و دلیل کاهش فروش صادراتی تیپیکو از این محل بوده، افزود: این شرکت امسال برنده مزایده شده و توانست صادرات خود را از سر گیرد.

وی با اشاره به انتشار 66 میلیارد اوراق تبعی که سال گذشته تیپیکو منتشر کرد، گفت: انتشار این اوراق، برای تأمین مالی خرید یک سهم بوده که با توجه به ممنوعیت انتشار این اوراق، در سال جاری این مبلغ در صورت‌های مالی مشاهده نخواهد شد.

وی با اشاره به انتقاداتی که پیرامون کیفیت افشای اطلاعات این شرکت وجود دارد، نیز تصریح کرد: با توجه به اینکه تیپیکو یک هلدینگ بوده، تهیه صورت‌های مالی تلفیقی زمان‌بر بوده و هلدینگ باید صورت‌ها را به تائید شستا نیز برساند لذا آهستگی و کندی در این فرآیند طبیعی به نظر می‌رسد .

اشتراک گذاری :
ارسال نظر