بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۹
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

شب‌نامه‌های تحمیلی به بورس‌کالا تمامی ندارد/ سقف رقابت نیز اسیر بخشنامه‌ای جدید!

کارشناس بازار سرمایه گفت: با آزادسازی سقف رقابت در بورس‌کالا برای پتروشیمی‌ها این امید ایجاد می‌شود که دولت به‌صورت مرحله‌ای آزادسازی قیمت‌ها را در دستور کار قرار دهد بنابراین با این اقدام دولت، فضای غبارآلود رانتی قیمت‌گذاری در بورس‌کالا از بین خواهد رفت.
کد خبر : ۱۷۹۵۲۲

به گزارش بورس‌نیوز، به موجب انتشار بخشنامه‌ای که از سوی بورس‌کالا به کارگزاران این بازار صادر شد، تعیین قیمت پایه فرآورده‌های نفتی کماکان طبق روال گذشته و بدون تغییر باید عملیاتی شود اما دامنه نوسان قیمت ازاین‌پس بازخواهد بود بنابراین نتیجه اجرای این دستور توسط کارگزاران می‌تواند تاثیر خود را در روزهای آتی به بازار و فعالان آن نشان دهد.

احمد درزی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز درخصوص بخشنامه‌های متعدد اعمالی در بورس‌کالا گفت: طی چند ماه اخیر، بخشنامه‌های فراوانی مبنی بر فروش فرآورده‌ها توسط پالایشگاه‌ها، افزایش دو برابری قیمت پایه و فروش محصولات به نرخ 4200 تومان برای پتروشیمی‌ها صادرشده اما در بخشنامه جدید سقف رقابت در بورس‌کالا آزاد اعلام شد.

وی بابیان اینکه صدور بخشنامه‌های متعدد در مدت‌زمانی کوتاه نوعی عدم اطمینان را ایجاد خواهد کرد، افزود: این روند باید طی حداقل 3 روز کاری از طریق رصد معاملات تصحیح شود و بازار اطمینان پیدا کند که آیا آزادسازی سقف رقابت در بورس کالا سیاست قطعی بوده یا این بخشنامه نیز جایگزینی دیگر پیدا خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: کمیته بازار شرکت بورس‌کالا نباید مجددا فروش کالاهایی که بالاتر از مبنای 4200 تومان قیمت‌گذاری می‌شوند را باطل کند.

این فعال بازار سرمایه با اشاره به اینکه با ایجاد اطمینان‌بخشی در بازار روند معاملات پالایشگاهی‌ها نیز بهبود خواهد یافت، خاطرنشان کرد: آینده‌نگری و امید صنعت پتروشیمی به سوی آزادسازی مرحله‌ای قیمت‌ها متمرکز شده و لذا باید فضای ملتهب و نادرستی که امروز در قیمت‌گذاری بورس کالا شکل گرفته تصحیح شود تا شرایط کنونی به نسبت قیمت دلار و وضعیت بازار سهام، تصحیح شود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر