بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۱
رئیس کمیسیون جوانان، کارآفرینی و کسب‌وکارهای نوین و دانش‌بنیان اتاق ایران مطرح کرد:

استارت‌آپ ها در انحصار خصولتی ها

رئیس کمیسیون جوانان، کارآفرینی و کسب‌وکارهای نوین اتاق بازرگانی ایران گفت: متأسفانه بازار استارت‌آپی کشور در انحصار شرکت‌های خصولتی است که نقشی برای بخش خصوصی قائل نیستند و عرصه را برای فعالیت شرکت‌های نوپا دشوار کرده‌اند.
کد خبر : ۱۷۹۵۴۷

افشین کلاهی رئیس کمیسیون جوانان،کارآفرینی و کسب‌وکارهای نوین اتاق بازرگانی ایران در نشست تجربه جهانی استارت‌آپ‌‌ها در حوزه انرژی با بیان اینکه عدم پرداخت مطالبات، فعالیت شرکت‌های استارت‌آپی را با مشکل مواجه کرده است،گفت: در شرایط فعلی اگر شرکتی بتواند با موفقیت فعالیت‌های خود را تداوم ببخشد، باید تعجب کرد از طرفی به‌رغم اینکه مدام این بحث مطرح می‌شود که شرکت‌های استارت‌آپی تنها به بازار داخلی فکر نکنند و بازار بین‌المللی را هم در نظر بگیرند اما به خاطر تحریم بسیاری از قراردادها با شرکت‌های خارجی لغو شده و امکان فعالیت در بازار خارجی وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه بروکراسی‌ اداری و تصدی‌گری در حوزه فناوری نیزباعث ایجاد چالش در حوزه استارت‌آپ‌ها شده است،افزود:متأسفانه گاهی شاهد تمجید فعالیت‌های استارت از طرف کسانی هستیم که هیچ نقشی در موفقیت آن‌ها ندارند و بالعکس خود آن‌ها کسانی هستند که برای شرکت‌های استارت‌آپی مانع‌تراشی می‌کنند.

کلاهی با بیان اینکه متأسفانه بازار استارت‌آپی کشور در انحصار شرکت‌های خصولتی است ، گفت: این شرکت ها نقشی برای بخش خصوصی قائل نیستند و عرصه را برای فعالیت شرکت‌های نوپا دشوار کرده‌اند.

در ادامه این نشست آرش نجفی نایب‌رئیس کمیسیون انرژی، پالایشی و پتروشیمی اتاق ایران نیز گفت: در طول 100 سال گذشته خوشبختانه ظرفیت‌های نفتی کشور شناسایی شد و به‌عنوان موتور محرک برای رونق اقتصادی کشور موردتوجه قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه انرژی یکی از مهم‌ترین مزایای اقتصادی کشور محسوب می‌شود، گفت: اگر شرکت‍‌های استارت‌آپی در این حوزه تمرکز کنند می‌توانیم شاهد رشد قابل توجه‌ای در این زمینه باشیم اما متاسفانه شاهد سوء مدیریت در مواجه و بهره‌برداری از این ظرفیت‌های کشور هستیم.

نجفی ضمن تأکید بر مدیریت نحوه فعالیت استارت‌آپ‌های موجود در حوزه انرژی، گفت: شرکت‌های استارت‌آپی نمی‌توانند به صورت تکی یا چند نفره وارد این حوزه شوند و باید با فعالان اصلی بازار انرژی تعامل سازنده داشته باشند تا امکان موفقیت کسب و کارشان افزایش یابد.

وی خاطرنشان کرد: شناسایی ظرفیت‌های ایران برای تبدیل‌شدن به هاب انرژی منطقه، شیوه‌های اندازه‌گیری کاهش مصرف، مبادلات بورسی در حوزه انرژی، معاملات ثانویه اوراق انرژی، پایش نقل و انتقال آب در لوله‌کشی شهری و بازنگری در انتقال آب به این شیوه می‌تواند برای تحقیق و بررسی موردتوجه فعالان استارت‌آپی در حوزه انرژی قرار گیرد.

همچنین ایمان نجفی مشاور دبیرستاد انرژی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز در این نشست گفت: در همه کشورهای پیشرفته و حتی آمریکا که مهد استارت‌آپ‌ها معرفی می‌شود، شاخص موفقیت کسب‌وکارهای موفق نوپا از کل اقتصاد در بهترین حالت 10 درصد است.

وی با بیان اینکه شکل‌گیری 50 درصد از استارت‌آپ‌ها مبتنی بر نیاز بازار است،افزود: این نیاز را عمدتاً دولت‌ها تعیین می‌کنند بنابراین نمی‌توان مدعی عدم دخالت دولت در این حوزه شد اما استارت‌آپ‌ها در بازار فعلی اگر نگاه بین‌المللی نداشته باشند به‌هیچ‌وجه به سود نمی‌رسند.

به گفته نجفی اولویت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هم حمایت از پروژه‌های بین‌المللی است.

نجفی خبرداد: تدوین طرحی در مرکز فناوری انرژی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حال انجام است که به موجب آن سازوکاری برای دور زدن تحریم‌ها توسط استارت‌آپ‌های فعال در حوزه انرژی و کمک به اقتصاد کشور در شرایط بحرانی تعریف می شود.

در ادامه این نشست سعید پاک سرشت مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز نیز از برنامه جدی شرکت ملی گاز ایران برای بهره‌گیری از ‌نظرات استارتاپ‌های فعال در حوزه انرژی وجود دارد، خبر داد.

به گفته او شرکت ملی گاز در قالب بازارهای تخصصی به نحوی برنامه‌ریزی کرده تا بتواند از توان استارت‌آپ‌های فعال در حوزه انرژی بهره گیرد.

وی بابیان اینکه موفقیت استارت‌آپ‌ها در بازار کار واقعی است،افزود: دولت‌ها باید درقالب ساماندهی فعالیت‌ها وقوانین، کسب وکارهای نوپا را توسعه دهند واز آنان حمایت کنند اما تعامل میان فعالان کسب‌وکار ودولت باید دوطرفه باشد تا شاهد نتایج مثبت باشیم.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر