بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۱
یک فعال صنعت لبنی در گفت و گو با بورس نیوز تاکید کرد:

وقتی پترویی‌ها به لبنی‌ها می‌بازند/ زنگ خطر بازار فروش محصولات لبنی

به‌رغم آنکه محصولات پتروشیمی در بورس کالا با نرخ پایین عرضه می‌شود، اما تولیدکنندگان لبنیات از مواد اولیه ارزان‌قیمت بهره‌ای نبرده و ناچار به تهیه مواد بسته‌بندی از بازار آزاد و با نرخ‌های بالا هستند.
کد خبر : ۱۷۹۵۵۱


به گزارش بورس‌نیوز، باوجودآنکه قیمت محصولات لبنی اخیراً افزایش داشته، اما شرکت‌های لبنی به این افزایش نرخ راضی نیستند و برخی از آن‌ها درخواست افزایش نرخ مجدد دارند.

علی احسان ظفری رئیس هیئت‌مدیره اتحادیه تولیدکنندگان فرآورده‌های لبنی در گفت‌و‌گو با بورس‌نیوز در خصوص تأثیر افزایش نرخ شیر خام بیان کرد: با توجه به قدرت خرید پایین مردم، تلاش دامداران و شرکت‌های لبنی در جهت افزایش نرخ محصولات فقط باعث کاهش فروش شده و درنهایت به صنعت آسیب خواهد رساند.

وی ادامه داد: نرخ شیر خام در یک سال اخیر رشد چشمگیری داشته و باوجود تعیین نرخ 1570 تومانی توسط سازمان حمایت از حقوق تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان، برخی دامداران شیر خام را باقیمت بالاتر از نرخ مصوب عرضه می‌کنند.

ظفری افزود: در حال حاضر دولت به نهاده‌های دامی ارز دولتی تخصیص داده و اگر دامداران به نهاده‌های دامی همچون ذرت و سویا و... با نرخ ارز دولتی و به حد کفایت دسترسی دارند، افزایش نرخ شیر خام هیچ توجیهی ندارد.

رئیس هیئت‌مدیره اتحادیه تولیدکنندگان فرآورده‌های لبنی اضافه کرد:بازار کشش افزایش قیمت بیشتر را نداشته و هم‌اکنون اکثر شرکت‌های لبنی با نیمی از ظرفیت خود به تولید مبادرت می‌ورزند.

وی با اشاره به اثر مستقیم افزایش نرخ شیر خام بر بهای تمام‌شده محصولات لبنی اظهار کرد: افزایش قیمت اخیر محصولات لبنی به سبب افزایش بهای تمام‌شده بوده و شیر خام تقریباً 70 درصد از بهای تمام‌شده محصولات لبنی را تشکیل می‌دهد. گرچه افزایش نرخ شیر خام مهم‌ترین دلیل افزایش بهای تمام‌شده لبنیات بوده اما این تمام ماجرا نیست.

ظفری تأکید کرد: با افزایش نرخ ارز، بسیاری از مواد اولیه موردنیاز صنعت لبنی نیز افزایش قیمت داشته که به‌عنوان‌مثال بهای هر بطری دوغ 1.5 لیتری ظرف چند ماه گذشته افزایش نرخ 300 درصدی تجربه کرده و از 250 تومان به 1000 تومان رسیده است؛ مواد ضدعفونی‌کننده خطوط استریل مانند آب‌اکسیژنه تا 12 برابر افزایش قیمت داشته و مواد اولیه وارداتی همچون آنزیم‌ها، استارترها، و پودر کاکائو نیز با نرخ ارز آزاد وارد می‌شوند ؛ تمامی این موارد به افزایش بهای تمام‌شده محصولات لبنی منجر شده است.

وی افزود: در این شرایط مصرف‌کننده بابت مصرف 1.۵ لیتر دوغ، حدود 1500 تومان پول بطری می‌دهد و سایر محصولات هم وضعیتی مشابه دارند؛ نمی‌توان هزینه بسته‌بندی محصولات را کاهش داد؛ چراکه در سال‌های اخیر توقعاتی برای مصرف‌کنندگان، وزارت بهداشت، و اداره استاندارد ایجادشده و انتظار حداقل‌هایی در بسته‌بندی رادارند که نمی‌توان از آن‌ها صرف‌نظر کرد.

رئیس هیئت‌مدیره اتحادیه تولیدکنندگان فرآورده‌های لبنی گفت:مهم‌ترین علت افزایش هزینه بسته‌بندی محصولات لبنی، افزایش نرخ مواد اولیه بسته‌بندی بوده که توسط شرکت‌های پتروشیمی داخلی تولید می‌شود؛ به‌رغم آنکه محصولات پتروشیمی در بورس کالا با نرخ پایین عرضه می‌شود، اما تولیدکنندگان لبنیات از مواد اولیه ارزان‌قیمت بهره‌ای نبرده و ناچار به تهیه مواد بسته‌بندی از بازار آزاد و با نرخ‌های بالا هستند.

وی ادامه داد: در این میان فقط عده‌ای سودجو از رانت ایجادشده منتفع شده‌اند و بار افزایش قیمت‌ها درنهایت بر دوش مصرف‌کنندگان نهایی سنگینی می‌کند.

این فعال صنعت لبنی در ادامه ضمن مثبت ارزیابی کردن تأثیر ممنوعیت صادرات شیر خشک به بورس‌نیوز گفت: در شرایط کنونی، ممنوعیت صادرات شیر خشک اقدام مثبتی بوده که هم به نفع صنعت لبنی و هم به نفع مصرف‌کنندگان است.

وی خاطرنشان کرد: به دلیل افزایش قیمت‌ها مردم به میزان کافی لبنیات مصرف نمی‌کنند و کارخانه‌های لبنی هم دچار مشکلاتی شده‌اند؛ با این وضعیت صادرات شیر خشک توجیهی نداشته و باید متوقف می‌شد؛ فقط تعداد محدودی از صادرات شیر خشک منتفع می‌شوند و مخالفان صادرات شیر خشک نیز همین تعداد محدود هستند. صادرات شیر خشک به نفع چند نفر محدود و زیان هزاران مصرف‌کننده لبنیات است؛ بدون شک منافع مردم به چند دلال و سودجو ارجحیت دارد.

ظفری در خصوص وضعیت فعلی مصرف لبنیات در کشور گفت: در سال‌های قبل با تخصیص یارانه به شیر، سرانه مصرف لبنیات در کشور تا سال 1389 روند صعودی داشت و به حدود 100 کیلوگرم رسیده بود؛ ولی با قطع یارانه‌ها، سرانه مصرف افت کرد و به کمتر از ۵0 کیلوگرم رسید.

رئیس هیئت‌مدیره اتحادیه تولیدکنندگان فرآورده‌های لبنی افزود:روند نزولی مصرف لبنیات در کشور قطعاً با شرایط تورمی فعلی و کاهش قدرت خرید مردم، تشدید خواهد شد. این در حالی است که در طی این سال‌ها، دولت در قالب‌های مختلفی همچون یارانه واردات نهاده‌های دامی و یا مشوق‌های صادراتی به لبنیات یارانه اعطا کرده است؛ ولی آمار سرانه مصرف نشان می‌دهد راه را خطا رفته‌ایم و مصرف‌کنندگان نهایی لبنیات از این یارانه‌ها بهره‌ای نبرده‌اند.

وی تصریح کرد: دولت به هر طریق ممکن باید راهکاری برای افزایش مصرف لبنیات در کشور بیابد. حداقل کار ممکن، تخصیص یارانه به شیر مدارس بود؛ ولی توزیع شیر در مدارس به سبب عدم تخصیص اعتبار متوقف شد. جای بسی تأسف است که در کشوری که سابقه اختلاس‌های چند هزار میلیارد تومانی وجود دارد، دولت از پرداخت سالیانه 500 میلیارد تومان برای شیر مدارس ناتوان باشد.

رئیس هیئت‌مدیره اتحادیه تولیدکنندگان فرآورده‌های لبنی در خاتمه گفت: قدرت خرید مردم کاهش داشته و حضور لبنیات در سفره خانوارها کمرنگ شده که قطعاً ادامه این روند سرانه مصرف را بیش از این کاهش داده و در سال‌های آینده هزینه درمانی بیشتری متحمل خواهیم شد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر