بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۷
بورس‌نیوز پیش‌فروش خودروسازان را بررسی کرد؛

نخود سیاه یک خودروساز به بازار/ پیش‌فروش، آب یا هیزم بر آتش بازار

اگر خودروسازان بتوانند محصولات خود را نقدی با قیمت ۳ تا ۵ درصد کمتر از قیمت بازار، عرضه کنند، قیمت ها کاهش خواهد یافت.
کد خبر : ۱۷۹۵۶۰





به گزارش بورس‌نیوز، امروز در حالی سایپا اقدام به پیش‌فروش ۵۰ هزار دستگاه خودرو کرده که موجبات نارضایتی خریداران را فراهم آورد؛ سایت سایپا، هر ۱۵ دقیقه یک‌بار و فقط به مدت ۵ ثانیه باز می‌شود!

این روش فروش محصول بیشتر شبیه به دنبال نخود سیاه فرستادن مشتریان است.

بازار خودرو این روزها وضعیت باثباتی نداشته و قیمت برخی خودرو‌ها در بازار آزاد اختلاف قیمت تقریباً ۱۰۰ درصدی باقیمت کارخانه دارد و بااین‌حال به نظر می‌رسد عطش خریداران خودرو، تمامی نداشته و دو خودروساز بزرگ اعلام کردند باهدف برقراری آرامش در بازار اقدام به عرضه خواهند کرد.

بر همین اساس، امروز شرکت سایپا اقدام به عرضه ۵۰ هزار دستگاه خودروی پراید و تیبا و نیسان به‌صورت پیشفروش کرد؛ اما بسیاری از خریداران گلهمند بوده و عنوان کردند اصلاً موفق به باز کردن سایت در لحظه ثبت‌نام نشدند! با این وضعیت احتمالاً تلاطم و التهاب بازار خودرو فروکش نخواهد کرد.

احمد نعمت‌بخش دبیر انجمن خودروسازان ایران در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در این خصوص بیان کرد: پیشبینی چنین وضعیتی می‌شد و بارها اعلام‌شده برای کوتاه کردن دست دلالان از بازار خودرو و واقعی شدن تقاضا، باید اجازه فروش خودرو در حاشیه بازار به خودروسازان داده شود.

وی افزود: با توجه به افزایش نرخ چشمگیر مواد اولیه، قیمت مصوب خودروها قیمت منطقی نبوده و همین موضوع فرصتی برای سودجویان فراهم کرده تا با ورود به بازار خودرو کسب سود کنند؛ درحالی‌که این روزها اکثر متقاضیان واقعی خودرو، به خودرو با نرخ مصوب کارخانه دسترسی ندارند، مابه‌التفاوت قیمت کارخانه با بازار آزاد به جیب دلالان می‌رود. این شرایط نه به نفع تولیدکننده خواهد بود و نه برای مصرف‌کننده سودی دارد.

نعمت‌بخش در ادامه با اشاره به روند صعودی عرضه خودرو در سال‌های اخیر اظهار کرد: حجم تولید خودرو در سال 95 نسبت به سال 94، رشد 40 درصدی داشته و حجم تولید در سال 96 تقریباً ۱۵ درصد بیش از سال ۹۵ بوده و تولید خودرو در ۲ ماهه نخست امسال هم نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۳۱ درصدی داشته است.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین آشفتگی بازار خودرو ناشی از کاهش عرضه خودرو در بازار نیست؛ بلکه رشد تقاضا، به افزایش قیمت‌ها دامن زده است.

دبیر انجمن خودروسازان ایران افزود: حجم نقدینگی کشور جهش شدیدی داشته و با کاهش نرخ سود بانکی، نقدینگی سرگردان وارد بازارهای مختلف شد و ایجاد بحران کرد. تنها راه‌حل کنترل اوضاع، مدیریت تقاضا است و برای تحقق این مهم، باید شرایطی ایجاد کرد که دلالی خودرو توجیه اقتصادی نداشته باشد. اگر خودروسازان بتوانند محصولات خود را به‌صورت نقدی باقیمتی ۳ تا 5 درصد کمتر از قیمت بازار عرضه کنند، هم قیمت خودرو در بازار به‌تدریج افت خواهد کرد و هم سوداگران از این بازار خارج خواهند شد.

وی در خاتمه تصریح کرد: شورای رقابت در ۳ سال گذشته، فقط مجوز افزایش قیمت ۱۲ درصدی به خودروسازان داده؛ درحالی‌که تمامی اقلام مؤثر در بهای تمام‌شده از حقوق و دستمزد تا مواد پلیمری و ورق فولادی و... بیش از این میزان افزایش قیمت داشته؛ مثلاً برخی از این اقلام افزایش قیمت 80 درصدی داشته است. نعمت‌بخش در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم تصمیمی اتخاذ شود که هم خودروسازان متناسب با افزایش بهای تمام‌شده، افزایش قیمت داشته باشند و تولید، توجیه اقتصادی داشته باشد و هم مصرف‌کنندگان از آشفتگی بازار آسیب نبینند.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر