بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۸
واحد «راه‌حل‌های رفتاری و ارزیابی» بورس‌نیوز بررسی کرد:

«پتروشیمی ایران» و فرزندان ناخلف/ بررسی ادغام دو غول پتروشیمی از دریچه ABSIM

51/9 درصد از کل دارایی‏‌های سابیک مربوط به دارایی‏‌های ثابت مشهود است؛ ولی در شرکت‌های ایرانی بالاترین حجم به سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت (57/66 درصد) اختصاص‌یافته است. این امر به‌نوبه خود نشان از این دارد که صنعت پتروشیمی ایران همچنان در مرحله رشد قرار دارد.
کد خبر : ۱۷۹۵۹۷


به گزارش واحد «راه‌حل‌های رفتاری و ارزیابی در بازار»_ABSIM_ بورس نیوز، در حالی مدتی قبل، خبری مبنی بر ادغام دو غول سرمایه‌‏گذاری در صنعت نفت منتشر شد که دولت در جهت ارتقای جایگاه پتروشیمی ایران، تصمیم به ادغام دو شرکت «هلدینگ خلیج‌فارس» و «هلدینگ نفت و گاز تأمین اجتماعی» و شاید سرمایه‌گذاری غدیر گرفت. اما با استیضاح و برکناری وزیر رفاه از سرعت انجام این فرآیند کاسته شد.

درواقع، هدف این است که با تشکیل یک شرکت پتروشیمی، به‌عنوان رقیب شرکت سابیک عربستان در منطقه ظهور کنیم. تخمین زده می‌شود که با این ادغام، مجموع فروش این دو شرکت یعنی هلدینگ خلیج‌فارس و تاپیکو  به ۱۵ میلیارد دلار برسد که پتروشیمی ایران را بعد از فروش 60 میلیارد دلاری سابیک عربستان در جایگاه دوم در منطقه قرار خواهد داد.

به گزارش آبسیم ، در ابتدا مقایسه‌ای بین ساختار دارایی‌‏های شرکت سابیک عربستان و میانگین 4 شرکت بزرگ فعال درزمینه صنعت پتروشیمی ایران انجام گرفته است.



مطابق جدول بالا، 51/9 درصد از کل دارایی‌‏های سابیک مربوط به دارایی‌‏های ثابت مشهود است؛ ولی در شرکت های ایرانی بالاترین حجم به سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت (57/66 درصد) اختصاص یافته است. این امر به‌نوبه خود نشان از این دارد که صنعت پتروشیمی ایران همچنان در مرحله رشد قرار دارد.

نکته دیگر، موجودی نقد در سابیک نسبت قابل‌ملاحظه‌ای از کل دارایی‏‌ها را دارد؛ اما در شرکت‌های داخلی این درصد اندک بوده و در مقابل، حجم دریافتنی‌های تجاری و غیرتجاری رقم قابل‌توجهی است. این موضوع نشان از روش صحیح (نقد) معاملات و فروش در سابیک دارد.

در ادامه این گزارش، نگاهی گذرا به دارایی‏‌های هلدینگ خلیج فارس خواهیم داشت؛ پس‌ازآن، با مقایسه شرکت‌های هم‌گروه، به تحلیل فاصله ساختار دارایی‏‌های فارس پرداخته‌شده است.


ترکیب دارایی‌‏های جاری "فارس" تفاوت‌های زیادی با میانگین صنعت دارد. درحالی‌که دارایی‏‌های جاری بیش از 71 درصد از کل دارایی‏‌های "فارس" را تشکیل می‌دهد، این نسبت در میانگین گروه 25 درصد است.

بیشترین سهم به سرفصل دریافتنی‌های تجاری و غیرتجاری اختصاص‌یافته که این امر ناشی از انجام بیشتر معاملات به‌صورت مدت‌دار است. روند رو به نزول موجودی نقد در سال‌های اخیر نیز تأییدکننده این موضوع است. موجودی نقد فارس در سه سال اخیر روند کاهشی داشته و نسبت به میانگین گروه در سال 96 پایین‏ تر است و از این منظر رتبه چهارم را در بین شرکت‌های هم‌گروه به خود اختصاص داده است.



در شکل زیر نسبت دارایی‌‏های فارس در سال 96 را مشاهده می‌کنیم که بیش از نیمی از آن به دریافتنی های غیرتجاری اختصاص دارد.


نکته دیگر، اختلاف فاحش" فارس" با میانگین گروه در بخش سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت است.

شرکت‌های رقیب فارس، بیشترین حجم دارایی‏‌های خود را به سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت اختصاص داده‌اند؛ بدین‌صورت که میانگین گروه در رقم 67 درصد قرار دارد اما "فارس" حدود 28 درصد از دارایی‏ های خود را برای این سرفصل در نظر گرفته و در رتبه آخر قرار دارد.


گفتنی است رتبه این شرکت براي سال 96 در مقایسه با سایر شرکت‌های هم‌گروه و اختلاف بین شرکت‌ها در هر سرفصل مالی لزوماً به معناي وجود عملکرد بهتر یا ضعیف ‏تر در یک شرکت نیست.

نمودار زیر، روند نسبت دارایی ‏هاي جاري و سرمایه‏ گذاری ‏های بلندمدت به‌کل دارایی ‏ها را از سال 94 تا 96 نشان می‏دهد:



همان‌طور که در نمودارهای بالا مشخص است، سرمایه‏ گذاری‏ های بلندمدت گروه در سال‏های اخیر افزایش داشته و حجم بالایی در مقایسه با دارایی ‏های جاری را از آن خود کرده است.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۵
سلام احتیاجی بهادغام نیست همه شرکتها را ببرند زیر ریاست شرکت ملی بتروشیمی ایران اون موقع پتروشیمی ارزش دلاریش بیشتر میشود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۲
سلام قیمت سهام سابیک با خلیج فارس رانکفتید