بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۲
درآمد سیمانی ها روند افزایشی داشته و علت آن هم رشد درآمد صادراتی و افزایش نرخ فروش داخلی بوده است.
کد خبر : ۱۷۹۶۰۳
بررسی گزارشات ماهانه شرکت های سیمانی نشان می دهد درآمد ریالی شرکت ها در 5 ماهه نخست امسال نسبت به سال گذشته، رشد داشته است.

«سدور» در 5 ماهه ابتدای امسال 25 درصد بیش از مدت مشابه سال 96 درآمد محقق ساخته است. شرکت سیمان درود چندی قبل خط تولید 100 هزار تنی خود را که به دلیل رکود بازار حدود 3 سال متوقف بود مجددا راه اندازی کرد. بدین ترتیب این شرکت امکان افزایش ظرفیت تولید داشته و طبق شفاف سازی ها، 50 هزار تن سیمان و 54 هزار تن کلینکر به ظرفیت تولید سالانه این شرکت اضافه شده است.

مسعود بهرامی مدیر صادرات شرکت سیمان درود در گفت و گو با بورس نیوز در خصوص علل افزایش درآمد شرکت های سیمانی بیان کرد: یکی از علل افزایش درآمد شرکت های سیمانی، افزایش حجم صادرات سیمان بوده است. نرخ فروش سیمان در بازارهای صادراتی هر ماه توسط "کمیسیون بین هلدینگی هماهنگی صادرات سیمان و کلینکر" تعیین می شود و تقریبا اکثر شرکت های سیمانی به نرخ تعیین شده پایبند هستند. مثلا حداقل نرخ هر تن کلینکر صادراتی 23 دلار و هر تن سیمان خاکستری فله 31 دلار تعیین شده است. افزایش نرخ ارز سبب رشد درآمد شرکت ها شد. نکته حائز اهمیت در حوزه صادرات سیمان، انتقال درآمدهای ارزی به داخل کشور است و با توجه به محدودیت ها و ابهامات موجود، احتمالا ناچار به وصول درآمدهای صادراتی به شکل ریالی خواهیم بود. 

وی افزود: علاوه بر این، اواسط تیرماه نرخ فروش سیمان تقریبا 12 درصد افزایش یافت که موجب رشد درآمدی شرکت ها شد.
این فعال صنعت سیمان در رابطه با پیش بینی وضعیت سیمانی ها تا پایان سال اظهار داشت: به دلیل محدودیت هایی که در بازارهای صادراتی اعمال می شود، بعید به نظر می رسد که روند مثبت رشد درآمد شرکت های سیمانی تا پایان سال تداوم داشته باشد. 
بهرامی در خاتمه در مورد برنامه های صادراتی «سدور» گفت: تمام شرکت های سیمانی در تلاش هستند تا حضور پررنگ تری در بازارهای صادراتی داشته و سهم بیشتری از محصول خود را به صادرات تخصیص دهند. به هرحال در نیمه دوم سال با توجه به شرایط آب و هوایی و افت تقاضای داخلی، این تلاش بیشتر هم می شود. سیمان درود هم به دنبال گسترش صادرات و شناسایی بازارهای جدید بوده و هست و مذاکرات متعددی هم در این زمینه صورت گرفته است. فقط امیدواریم نحوه انتقال و تسعیر درآمدهای ارزی شفاف تر شود تا با خیالی آسوده تر اقدام به صادرات کنیم. با توجه به تغییرات در روند تولید شرکت، چشم انداز آینده روشن است.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر