بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۹
کارشناس حوزه پتروشیمی گفت: عدم مدیریت صحیح بر ارز ناشی از صادرات محصولات پتروشیمی و ورود هدف‌دار آن به بازار آزاد، یکی از عوامل مخل اقتصادی بوده که به چالش مشکلات تحریمی و نقدینگی دامن می‌زند.
کد خبر : ۱۷۹۶۰۸
به گزارش بورس‌نیوز، نرخ ارز همواره از متغیرهای تاثیرگذار بر شاخص قیمت سهام در بورس‌های معتبر دنیا محسوب می‌شود و لذا رشد پرشتاب نرخ دلار در ماه های اخیر توجه فعالان بازارسهام را به تحولات چهارراه استانبول چند برابر کرده است. 

نشت ارز پتروشیمی‌ها در بازار آزاد و سودهای مخرب/ اقتصاد حواله‌ای، راه‌پله‌های وزارتخانه‌ها را شلوغ می‌کند
در این میان با توجه به صادراتی و وارداتی بودن شرکت‌های فعال در بازار سهام و میزان وابستگی آنها به نرخ ارز، نوسانات این نرخ‌ها می‌تواند تاثیرات متفاوتی را بر صنایع مختلف بورسی گذاشته که به عبارتی دیگر، در صورتی که بنگاه اقتصادی برای تامین مواد اولیه، خرید تجهیزات و تکنولوژی تولید از تقاضاکنندگان ارز باشد، تغییرات نرخ ارز بهای تمام شده محصولات تولیدی این دسته از بنگاه‌ها را افزایش می‌دهد که این امر طبیعتا ارزش سهام این شرکت‌ها را نیز دچارنوساناتی می‌کند اما درمقابل افزایش نرخ ارز برای شرکت‌های صادرات محور از جمله پتروشیمی ها، پالایشی‌ها، فلزی - معدنی‌ها اثرات مثبتی به همراه دارد زیرا در اینصورت محصولات تولیدی با قیمت بالاتری به فروش رفته و سودآوری بیشتری نصیب شرکت‌های صادرکننده می شود.

حسن مرادی کارشناس صنعت پتروشیمی در همین رابطه به خبرنگار بورس‌نیوز، گفت: تا پیش از مجلس هفتم به دلیل خوراک و سوخت ارزان، تولید محصولات پتروشیمی با رانت گسترده‌ای همراه بود تا جایی که مدیر وقت پتروشیمی اذعان کرد حواله‌ای که به هرکسی پرداخت می‌شد در راه پله‌های شرکت صنایع ملی پتروشیمی با سود 500 میلیون تومانی به فروش می‌رسید. 

مرادی با بیان اینکه در مجلس هفتم مقرر شد کل محصولات پتروشیمی به قیمت فوب خلیج فارس به فروش برسد، گفت: به‌تبع اجرای این مصوبه درآمدهای دولت به شدت افزایش یافته و مانع بزرگی در مقابل رانت‌های موجود در این صنعت نیز ایجاد شد.

کارشناس حوزه پتروشیمی ادامه داد: در شرایط فعلی که اقتصاد ایران با مشکلات ناشی از تحریم‌ها و نقدینگی دست‌و‌پنجه نرم می‌کند پتروشیمی‌ها با فروش محصولات خود می‌توانند سود زیادی کسب کنند اما باید بدانیم که سود حاصل از فروش این محصولات چگونه مصرف می‌شود.

وی تصریح کرد: عدم مدیریت صحیح بر ارزهای وارد شده موجب راهیابی این ارزها به بازار آزاد شده که این امر مخل اقتصاد ملی خواهد بود.

مرادی با تاکید براینکه پتروشیمی‌ها باید ارز حاصل از فروش محصولات را به کشور برگردانند، گفت: حتما باید مجازات‌های سختی برای کسانی که این قانون را نادیده می گیرند وضع شود.

وی با تاکید براینکه شرکت‌های پتروشیمی نباید اجازه دهند دلاری در بازار آزاد وارد شود، گفت: همانطور که به دنبال دانه درشت‌ها و خیانتکاران به اقشار آسیب پذیر جامعه هستیم باید مدیریتی برای ارز ناشی از صادرات محصولات پتروشیمی نیز انجام شود و متخلفان در این زمینه نیز برخوردشود.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر