بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۳
کارشناس بازارسرمایه در گفت‌و‌گو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

سرمایه به‌دنبال جاده سبز شاخص‌ها /بازار در گیرودار ترازنامه ارزی شفافی

انتشار اوراق بدهی و افزایش نرخ سپرده قانونی بانک ها، ترمزی برای مهار نقدینگی خواهد بود.
کد خبر : ۱۷۹۶۳۷
به گزارش بورس‌نیوز، پس از اینکه ارز و سکه چند روزی را بر مدار صعودی پیمودند، قیمت‌ها در نخستین روز هفته نزولی شد.

علت نزول قیمت ارز عمدتا ناشی از دو بخشنامه بانک‌مرکزی بود؛ در بخشنامه نخست بانک‌ها مجاز شدند برای تامین ارز خدماتی مورد نیاز شهروندان وارد میدان شده و ارز بفروشند و در بخشنامه دوم صرافی‌ها اجازه یافتند ارز را به صورت اسکناس از محل منابع ارزی خریداری شده و همچنین درآمدهای ارزی صادراتی خریداری شده از سامانه نیما به متقاضیان بفروشند؛ همچنین گفته شده ۸ میلیارد دلار به بازار ثانویه ارز تزریق خواهد شد؛ باید دید با این اقدامات، ثبات به بازارها بازمی‌گردد یا نه.

مهدی فرازمند مدیرعامل و عضو هیات مدیره شرکت مشاور سرمایه‌گذاری فاینتک در گفت‌وگو با بورس‌نیوز بیان کرد: در حال حاضر اقتصاد کشور با دو مشکل افزایش نرخ ارز و نیز افزایش حجم نقدینگی دست‌به‌گریبان است.

وی در خصوص وضعیت بازار ارز گفت: نرخ ارز در بازار به سبب عدم توازن عرضه و تقاضا و همچنین برخی ابهامات سیاسی، افزایشی خواهد بود؛ بسیاری از فعالان اقتصادی جهت تامین ارز مورد نیاز خود از سامانه نیما برای واردات مواد اولیه، دچار مشکلاتی هستند و ناچار به تامین ارز از بازار آزاد شده‌اند. 

این فعال سرمایه‌گذاری اضافه کرد: پس از صحبت‌های اخیر رئیس بانک‌مرکزی نیز این سیگنال به بازار داده شد که با کاهش عرضه ارز مواجه خواهیم شد بنابراین حتما نرخ ارز در بازار آزاد افزایش خواهد یافت؛ مگر آنکه سیاست جدیدی اتخاذ شود.

فرازمند دومین معضل اقتصادی کشور را افزایش حجم نقدینگی دانست و اظهارکرد: عوامل متعددی از جمله افزایش نرخ سود سپرده‌ها در سنوات قبل، اضافه برداشت بانک‌ها از بانک‌مرکزی، وجود موسسات پولی غیرمجاز و ضعف نظارت بر عملکرد آنها و غیره افزایش حجم نقدینگی را در پی داشته و اینک نقدینگی تقریبا ۱۶۰۰ هزار میلیارد تومانی به هر بازاری وارد شود، ویرانی به دنبال خواهد داشت.

وی افزود: جهت کنترل حجم نقدینگی می‌توان از ابزارهای گوناگونی بهره برد. انتشار اوراق بدهی از جمله اقداماتی است که می‌توان نقدینگی را جذب کرد و به مسیر سازنده هدایت کرد همچنین افزایش نرخ سپرده قانونی بانک‌ها نزد بانک‌مرکزی، ترمزی برای مهار رشد نقدینگی خواهد بود ضمن اینکه ایجاد جذابیت در برخی دیگر از بازارها هم می‌تواند نقدینگی را به سمت آن بازارها هدایت کند. 

‌فرازمند گفت: در شرایط کنونی، بازار مسکن به علت افزایش قیمت شدید و افت قابل توجه حجم معاملات، کشش جذب نقدینگی را نداشته و به نظر می‌رسد تنها بازاری که پتانسیل جذب نقدینگی را دارد، بدون آنکه آسیبی به سایر بخش‌های اقتصادی وارد کند، بازار سرمایه است. 

وی افزود: بدون شک تحقق این مهم در گرو توسعه هر چه بیشتر بازار سرمایه، هم در زمینه سهام شرکت‌ها و در زمینه اوراق خواهد بود؛ باید با تسهیل شرایط ورود شرکت‌ها به بازار و نیز تامین مالی از طریق بازار سرمایه، بازار را توسعه داد و سرمایه‌گذاران را به این بازار جذب کرد.

این کارشناس بازار سرمایه ضمن اشاره به رابطه بین حجم نقدینگی و نرخ ارز گفت: گرچه برخی کارشناسان اقتصادی، نرخ ارز و حجم نقدینگی را از هم جدا می‌دانند و معتقدند افزایش نرخ ارز تحت تاثیر تورم و نرخ بهره رخ می‌دهد؛ ولی به اعتقاد برخی دیگر از کارشناسان که بنده با آنها هم‌نظر هستم، حجم نقدینگی اثر مستقیم بر نرخ ارز دارد.

وی اظهارکرد: کل اقتصاد هر کشور، اعم از شرکت‌ها و صنایع و منابع و معادن و... دارای ارزشی است که آن ارزش را می‌توان با نرخ ارز عددی ثابت در نظر گرفت؛ وقتی حجم نقدینگی ظرف 5 سال اخیر تقریبا سه برابر گشته؛ بدون آنکه رشد اقتصادی چشم‌گيري ایجاد شده باشد؛ افزایش سه نرخ ارز هم منطقی می‌کند؛ البته، حجم نقدینگی فقط یکی از عوامل اثرگذار بر نرخ ارز بوده و نمی توان اثر عرضه و تقاضا را در قیمت ارز نادیده انگاشت. 

فرازمند گفت: همان طور که گفته شد، عرضه و تقاضای ارز متعادل نبوده و متاسفانه هنوز در کشور ترازنامه ارزی شفافی ارائه نمی شود؛ ضروری است که بانک مرکزی به عنوان متولی اصلی بازار ارز، هر ساله ترازی از دریافت و پرداخت ارز ارائه کند تا بتوان وضعیت را تحلیل کرد. 

وی در خاتمه در مورد پیش بینی وضعیت بازار سرمایه با توجه به وضعیت اقتصادی کشور بیان کرد: با توجه به انتظار افزایش نرخ ارز، صنایعی که درآمدهای ارزی دارند پتانسیل رشد سودآوری داشته و گزینه های جذابی برای سرمایه گذاری خواهند بود. صنایع پتروشیمی و فلزات اساسی، از همین صنایع بوده و کماکان جای رشد دارند. همچنین به دلیل تورمی که در اقتصاد محقق شده، احتمالا به زودی شاهد افزایش قیمت کالاهای مصرفی هستیم و صنایعی همچون غذایی و دارویی با چشم انداز احتمال افزایش قیمت، مستعد رشد خواهند بود.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر