بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۹
کارشناس بازار سرمایه گفت: باوجود اعمال تحریم ها در ماه های آینده اما بازهم شرکت های پتروشیمی به دلیل افزایش نرخ ارز سودآوری زیادی را تجربه می کنند مگر اینکه بازارهای مالی نیز دچار بحران شوند.
کد خبر : ۱۷۹۶۵۱

بازارهای‌مالی شاه‌کلید یا بحران پترویی‌ها در اوج تحریم‌/ ابهام در میزان فروش پتروشیمی در «نیما»

به گزارش بورس‌نیوز، افزایش نرخ دلار در ماه‌های اخیر، بازار محصولات پتروشیمی را از ثبات خارج کرده و هر روز نرخ این محصولات، بیش‌ازپیش افزایش یافته که این امر به افزایش بیشتر نرخ در بازار آزاد دامن زده است.

این رشد جدی و خطرناک قیمت‌ها در بازار آزاد تنها به افزایش قیمت تمام‌شده در بورس‌کالا یا بازار آزاد منجر خواهد شد و نتیجه‌ای جز جولان واسطه‌گری و سفته‌بازی را در بازارها به همراه نخواهد نداشت اما روز گذشته دولت، در راستای کنترل بازار ارز و رفع این مشکل با ابلاغ بخشنامه‌ای واردات ارز توسط صرافی‌ها را آزاد کرد.

حمید میر معینی کارشناس بازار سرمایه در همین خصوص به بورس‌نیوز، گفت: صرافی‌ها باید ارز را از طریق شرکت‌های مجاز وارد کنند.

وی بابیان اینکه بررسی تأثیر جریانات ارزی در بازار رسمی باید بررسی شود، گفت: افزایش حجم نقل‌و‌انتقالات ارزی موجب کاهش نرخ ارز در بازار غیررسمی می‌شود .

میر معینی با اشاره به اینکه شرکت‌های بورسی گزارشی از میزان منابع یا درآمدهای ارزی خود در بازار غیررسمی ارز و سامانه نیما ارائه نکردند، ادامه داد: تا زمانی که شفاف‌سازی لازم در این زمینه انجام نشود میزان سود این شرکت‌ها مشخص نخواهد بود.

وی بابیان اینکه اگر شرکت‌های پتروشیمی بتوانند در خارج از سامانه نیما و توسط صرافی‌ها محصولات خود را بفروشند سودآوری آن‌ها افزایش می‌یابد، گفت: با توجه به عدم ارائه گزارش توسط شرکت‌های پتروشیمی میزان فروش محصولات آن‌ها در سامانه نیما و صرافی‌ها دارای ابهام است.

میر معینی با اشاره به دستورالعمل ابلاغ‌شده به شرکت‌های پتروشیمی مبنی بر عرضه ارز از طریق سامانه نیما، گفت: باید بررسی شود که این تصمیم چقدر ضمانت اجرایی دارد ولی به‌هرحال شرکت‌های پتروشیمی حتی باوجود فروش محصولات به قیمت بازار ثانویه نیز شاهد سودآوری بیشتر نسبت به گذشته خواهند بود.

کارشناس بازار سرمایه بابیان اینکه باید دید در آینده و با اعمال تحریم‌های بیشتر چه تغییری در میزان صادرات این شرکت‌ها ایجاد می‌شود،ادامه داد: باوجود اعمال تحریم‌ها نیز بازهم به دلیل افزایش نرخ ارز پتروشیمی‌ها سودآوری زیادی را تجربه می‌کنند مگر اینکه بازارهای مالی هم دچار بحران شوند.

وی تصریح کرد: شاید میزان فروش شرکت‌های پتروشیمی با اعمال تحریم‌های جدید کاهش یابد اما به‌تبع افزایش نرخ ارز کاهش میزان فروش این شرکت‌ها جبران می‌شود.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا روند کاهش نرخ ارز به دلیل آزاد شدن واردات توسط صرافی‌ها در روزهای آینده نیز ادامه می‌یابد؟ گفت: همه‌چیز بستگی به تنش‌های سیاسی دارد اما پیش‌بینی اتفاقات سیاسی حتی برای آینده‌ای نزدیک هم ممکن نخواهد بود.

میر معینی خاطرنشان کرد: از طرفی در اوضاع داخلی آمریکا نیز به دلیل نظام حاکمیتی غالب در این کشور مشکلاتی وجود دارد بنابراین پیش‌بینی آینده ساده نبوده اما جلسه مجمع عمومی سازمان ملل در هفته نسخه مهرماه و تصمیم‌گیری درباره اعمال تحریم‌ها به ایران از اتفاقات مهم و تأثیرگذار در نرخ ارز محسوب می‌شوند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بر اساس شاخص‌های اقتصادی و بدون در نظر گرفتن مسائل سیاسی می‌توان قیمت ارز را برای آینده حدود 10 هزار تومان پیش‌بینی کرد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر