بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۲
رئیس صنف‌ آهن‌فروشان در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

تخفیفات دولتی در عیار فلزات صادراتی/ تحریم، وزن فلزات را سبک کرد

فعال حوزه آهن و فلزات تاثیر افزایش قیمت فلزات جهانی بر بازار داخلی را رد کرد.
کد خبر : ۱۷۹۷۱۰
تخفیفات دولتی در جیب فلزی‌های صادراتی/ تحریم، وزن فلزات را سبک کرد
محمد آزاد رئیس صنف آهن فروشان درخصوص ریزش جهانی قیمت فلزات و تاثیر آن بر بازار داخل به خبرنگار بورس‌نیوز گفت: فعالان بازار فلزات اساسی چندان تحت تاثیر نوسانات کاهشی و افزایشی قرار نمی‌گیرند و بازار نیز انتظاری بر نزولی و صعودی شدن فلزات داخلی بر اساس قیمت‌های جهانی ندارد.

وی با تشریح دلیل این موضوع، ادامه داد:  مجموع تولید فلزات در داخل کشور رقم خورده و باید بر اساس ریال قیمت‌گذاری شود تا سود تولیدکنندگان محفوظ بماند اما تاثیر تغییر قیمت‌های جهانی تنها بر تولیدکنندگان دارای صادرات مشهود می‌شود.

رئیس صنف آهن‌فروشان تهران با اشاره به راهکارهای شرکت‌های صادراتی تاکید کرد: کاهش نرخ‌های جهانی کامودیتی‌ها و تحریم‌ها وزنه فلزی‌ها را سبک کرده و میزان ارزش دارایی آنها به واسطه این مشکلات کاهش پیدا می‌کند اما دولت نیز درصدد رفع این آثار برآمده است.

وی اظهارکرد: دولت در راستای جلوگیری از زیان بنگاه‌های اقتصادی صادرات‌محور اقدام به راه‌اندازی بازارثانویه کرد تا با فروش ارز صادراتی به این سامانه، برخی از این نوسانات به نفع تولیدکنندگان داخلی گرفته شود.

آزاد درباره تاثیر نوسانات جهانی بر شاخص‌های بورس تهران نیز گفت: توزیع محصولات فولادی و حتی پتروشیمی‌ها باید بر اساس دستورالعمل‌های بورسی در بازارسرمایه توزیع شود و شاخص‌های جهانی چندان بر این بازار تاثیرگذار نیست اما زمانی که سکان عرضه و توزیع کالا به دست واسطه‌ها می‌افتد، مصرف‌کننده نهایی در این چرخه متضرر می‌شود بنابراین باید توزیع‌کنندگان واقعی در چرخه کار وارد شوند تا سفته‌بازی از بورس دور شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: هنگامی که عرضه‌وتقاضا به شکل صحیح و واقعی در دستور کار قرار بگیرد، طبیعتا مصرف‌کننده بدون واسطه و بازار بدون دلال می‌تواند به بقا ادامه دهد ضمن آنکه قیمت‌های موجود در بازار نیز کنترل می‌شود.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر