بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۶
فعال صنعت شوینده در گفت‌و‌گو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

قفل دیگری بر درهای بسته تولید / محدودیت صادرات شیرینی افزایش نرخ 10درصدی را شست!

اخیرا شرکت‌های صادرکننده ملزم به ارائه تعهدنامه ارزی هستند و همین موضوع سبب توقف صادرات شرکت در 10 روز اخیر شده است.
کد خبر : ۱۷۹۷۴۹






به گزارش بورس‌نیوز، شرکت بین‌المللی محصولات پارس از ابتدای تیرماه تاکنون رشد قیمت تقریبا 30 درصدی داشته است. 

این شرکت که در دوره 11 ماهه 78 درصد از درآمد فروش پیش بینی شده خود را محقق ساخته، امروز از افزایش نرخ 10 درصدی محصولات خود خبر داده و این سهم در دوره 9 ماهه به ازای هر سهم 26 ریال زیان محقق کرده و طبق شفاف‌سازی‌ها مهم‌ترین علل زیان‌دهی را بهای تمام شده بالا عنوان کرده است؛ با توجه به افزایش نرخ 10 درصدی محصولات که البته از 25 شهریورماه اعمال می‌شود و احتمالا اثری بر سودآوری سال مالی جاری این شرکت ندارد، افزایش نرخ ارز هم می‌تواند درآمد این سهم را تحت تاثیر قرار دهد. 
«شپارس» که تولیدکننده محصولات شوینده با برند هوم کر است، بخشی از محصولات خود را نیز صادر می کند.

محمد مرزبان مدیر صادرات شرکت بین‌المللی محصولات پارس در گفت‌و‌گو با بورس‌نیوز در خصوص وضعیت صادرات بیان کرد: در گذشته، درآمد صادرات به کشورهای همسایه از جمله عراق و افغانستان به شکل ریالی وصول می‌شد؛ اما اخیرا شرکت‌های صادرکننده ملزم به ارائه تعهدنامه ارزی هستند و همین موضوع سبب توقف صادرات شرکت در 10 روز اخیر شده است؛ این مشکل فقط مختص به «شپارس» نبوده و سایر صادرکنندگان هم احتمالا دچار مشکل شده‌اند.

وی ادامه داد: الزام به ارائه درآمد ارزی در شرایطی که امکان نقل‌وانتقال پول فراهم نیست، جز محدودیت تولیدکننده نتیجه دیگری نخواهد داشت اما اگر قرار است درآمدهای صادراتی در قالب ارزی به سامانه نیما واریز شود، باید دولت راهکاری می‌اندیشید؛ برای مثال با معرفی یک صرافی در هر یک از کشورهایی که مقصد صادراتی کالاهای ایرانی هستند، درآمدهای صادراتی به صورت ارزی دریافت و از طریق آن صرافی به سامانه مورد نظر بانک مرکزی انتقال می‌یافت. 

وی تصریح کرد: امکان انتقال ارز وجود ندارد و در گذشته هم درآمد صادراتی به کشورهای همجوار ریالی دریافت می‌شد؛ در وضعیتی که تولیدکنندگان دچار مشکلات متعدد در روند تامین مواد اولیه و... هستند، بهتر بود سیاست‌گذاران داخلی محدودیت‌های جدید اعمال نمی‌کردند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: تداوم این شرایط در نهایت منجر به تعطیلی واحدهای تولیدی خواهد شد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر