بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۴
وزیر نفت در مراسم امضای تفاهم نامه طرح نفس تاکید کرد:

تشکیل شورای عالی نظارت بر طرح نفس در منابع انسانی وزارت نفت

وزیر نفت بر لزوم تشکیل شورای عالی نظارت بر طرح نفس در منابع انسانی وزارت نفت تاکید کرد.
کد خبر : ۱۷۹۷۹۴

به گزارش بورس نیوز، رستم قاسمی در مراسم امضای "تفاهم نامه همکاری مشترک بین سازمان بهداشت و جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران جهت اجرایی کردن پروژه نفس" که با حضور محمدرضا مسجدی، دبیرکل جمعیت مبارزه با دخانیات، دکتر کیان، مدیرعامل سازمان بهداشت و درمان و معاونان و مدیران ارشد وزارت نفت برگزار شد، افزود: نظارت بر اجرای طرح نفس باید استمرار یافته و همه مدیران منابع انسانی نیزباید در این راستا همکاری کنند.

وی ضمن تشکر از سازمان بهداشت و درمان وزارت نفت به عنوان شروع کننده این طرح؛ بر همکاری سازمان بهداشت و درمان و معاونت منابع انسانی این وزارتخانه برای پیشبرد اهداف این طرح تاکید و تصریح کرد: لازم است این دو حوزه ضمن اجرا کردن اقدامات فرهنگی در این خصوص، ابزار کاری خود را نیز به طور رسمی اعلام کنند.

قاسمی با بیان اینکه، ابزار کاری نیروی انسانی می تواند در مراحل گزینش، ترخیص ها، استخدام، تمدید قرارداد پیمانکاران و... برای افراد سیگاری مدنظر قرار گیرد: افزود: می توان افراد سیگاری را در مراحل ذکر شده با محدودیت روبه رو کرده و بالعکس برای افراد سیگاری که موفق به ترک می شوند با تشویق های خاصی مورد تکریم قرار داد.

وی به این مطلب اشاره کرد که صنعت نفت می تواند در دیگر سازمان های کشور پیشتاز و الگوی اجرای طرح نفس باشد و سپس اظهار کرد: اگر چند سالی مداومت بر اجرای این طرح داشته باشیم به طور قطع نتایج موثری بدست خواهد آمد.

وزیر نفت همچنین رسیدگی به خانواده های کارکنان را نیز مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: باید برای اجرا کردن طرح نفس و ترک کردن سیگار خانواده کارکنان را نیز مدنظر قرار داده و افراد درگیر را از این معضل نجات دهیم.

به گفته قاسمی، برای رسیدن به اهداف ثمربخش طرح نفس باید هزینه کرد زیرا این یک نوع سرمایه‌گذاری است همچنین باید روش های مناسب را نیز به کار برد.

مدیرعامل سازمان بهداشت درمان صنعت نفت همچنین در مورد اهداف اجرایی پروژه نفس گفت: این طرح یک برنامه جامع مشتمل بر استراتژی های کاربردی به منظور پیشگیری و کنترل استعمال محصولات دخانی در شاغلان و اعضای خانواده های آنان است.

اجرای طرح نفس توسط سازمان بهداشت وزارت نفت

محمد جواد کیان؛ برگزاری برنامه های آموزشی فردی و گروهی برای سیگاری های شاغل و خانواده های آنان، ارائه خدمات ترک سیگار به متقاضیان ترک، مشاوره به منظور افزایش انگیزه برای ترک سیگار و اجرای برنامه های تشویقی و ترفیعی را از جمله مواردی برشمرد که به منظور اجرای هر چه بهتر پروژه نفس از سوی سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت در حال پیگیری و اجراست.

به گفته وی، بر اساس معاینات دوره ای بین کارکنان رسمی صنعت نفت و بر اساس خوداظهاری نیروهای شاغل ۱۵ درصد کارکنان رسمی صنعت نفت را افراد سیگاری تشکیل می دهند که شامل ۱۳ هزار و ۵۰۰ نفر می شود.

وی ادامه داد: با احتساب مصرف ۱۰ نخ سیگار در روز توسط یک فرد سیگاری سالانه ۵ میلیارد تومان هزینه می شود که با احتساب کارکنان غیر رسمی و هزینه درمان آنها چند برابر رقم اعلامی می شود.

مدیرعامل سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت خواهان تشکیل شورای عالی نظارت بر اجرای طرح نفس با همکاری مدیران منابع انسانی شرکت نفت و شرکت های زیر مجموعه به ریاست دکتر سلحشور شد.

حفظ سلامت نیروی انسانی صنعت نفت

در این مراسم همچنین، محمدرضا مسجدی، دبیرکل جمعیت مبارزه با دخانیات نیز گفت: درصدد هستیم تا در قالب این طرح، نیروی انسانی وزارت نفت را از نظر سلامت حفظ کنیم.

نماینده گارد جهانی سازمان بهداشت جهانی ابراز امیدواری کرد که با همکاری سازمان بهداشت و درمان وزارت نفت طرح نفس با موفقیت خواهد رفت.

بر اساس این گزارش، این پروژه از سال گذشته به دنبال نیاز به کنترل و کاهش شیوع یکی از ریسک فاکتورهای مهم بیماری های غیرواگیر از جمله بیماری های قلبی و عروقی و انواع سرطان ها و با بهره گیری از آخرین تجربیات جهانی و همچنین همکاری کارشناسان فعال در این حوزه به اجرا درآمد.

از ابتدای شروع طرح نفس تا کنون اقداماتی شامل آموزش پزشکان و پرستاران صنعتی به منظور ارتقاء مهارت های خدمات ترک سیگار درمناطق بیست گانه سازمان، آموزش خانواده ها، تهیه و تأمین داروهای مورد نیاز، برنامه ریزی به منظور آموزش دندانپزشکان صنعت نفت، طراحی وب سایت ویژه پروژه، برقراری سیستم ارائه خدمات مشاوره ترک از راه دور و آموزش های اولیه روان شناسان سازمان اجرایی شده است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر