بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۲
فعال صنعت لبنی در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

خرید شیرخام 530 تومان گران‌تر از مصوبه‌ها/ رکود پشت در گاوداری‌ها

مراجع ذیصلاح تغییر رویکرد داده و اجازه دهند عرضه‌وتقاضا در بازار، نرخ‌های واقعی را مشخص کند؛ قیمت‌گذاری دستوری هنگامی موثر خواهد بود که یا از تولیدکننده به طریقی حمایت شود یا کل چرخه تولید تحت کنترل دولت باشد.
کد خبر : ۱۷۹۸۰۸
به گزارش بورس‌نیوز، گویا نابسامانی قیمت‌ها این روزها امری عادی شده و تولیدکنندگان مدام از افزایش بهای تمام شده و بی‌ثباتی قیمت مواد اولیه گلایه دارند که در نهایت، مردم باید بار سنگین گرانی را به دوش بکشند. 

با وجود موافقت با افزایش نرخ لبنیات در مردادماه، برخی شرکت‌های لبنی مجددا اقدام به افزایش نرخ فروش محصولات خود کرده‌اند، برای مثال، شرکت پگاه گلپایگان در تاریخ ۱۴ شهریورماه از افزایش نرخ ۱۲ درصدی محصولات خود خبر داد. 

هایده علیمردانی مدیرعامل شرکت فرآورده‌های لبنی سحر و عضو هیات مدیره شرکت صنایع لبنی دامداران در گفت‌و‌گو با بورس‌نیوز در خصوص نرخ شیر خام خریداری شده بیان کرد: در حالی که طبق مصوبه دولت نرخ شیرخام 1570 تومان تعیین شده بود، نرخ خرید شیرخام از دامداری ها به 2100 تومان رسیده است.

وی افزود: نرخ فروش محصولات لبنی در تاریخ 19 مردادماه امسال بر مبنای شیرخام 1570 تومانی افزایش یافت و پس از آن مجوز افزایش نرخ دیگری داده نشده و محصولات دامداران و سحر تغییر قیمتی نداشته‌اند.

علیمردانی تصریح کرد: با توجه به شرایط بازار هیچ یک از تولیدکنندگان محصولات لبنی به دنبال افزایش قیمت لبنیات نیستند؛ چرا که افزایش قیمت‌ها سبب افت تقاضا در بازار و کاهش حجم فروش خواهد شد؛ ولی این وضعیت هم نمی‌تواند دوام داشته باشد و تولیدکنندگان لبنیات را متضرر خواهد کرد. 


فعال صنعت لبنی افزود: سرانه مصرف لبنیات در کشور بیش از 60درصد کمتر از استاندارد کشورهای توسعه یافته بوده و همین مصرف پایین نیز در حال کاهش است، ضمن اینکه به سبب حال نامساعد تولید و افزایش بهای تمام شده و کمبود مواد بسته‌بندی و غیره ظرفیت تولید لبنیات در کشور نیز کاهش داشته است.

این فعال صنعت لبنی ضمن تاکید بر افزایش هر روزه بهای تمام شده تولید لبنیات اظهارکرد: علاوه بر افزایش نرخ شیرخام که اصلی‌ترین ماده اولیه صنعت لبنی است، در هفته‌های اخیر نرخ محصولات بسته‌بندی هم رشد چشمگیری داشته و اگر افزایش نرخ سایر مواد اولیه وارداتی و افزایش نرخ هر ساله حقوق و دستمزد و غیره را هم لحاظ کنیم، قیمت لبنیات متناسب با بهای تمام شده افزایش نداشته و تولیدکننده دچار چالش شده است. 

وی گفت: زمانی که آهنگ رشد بهای تمام شده از افزایش نرخ فروش محصولات تندتر بوده و تقاضا شیب نزولی دارد، چطور می توان انتظار داشت صنایع لبنی سودآور بوده و انگیزه ای برای ادامه فعالیت وجود داشته باشد.

علیمردانی در خاتمه تصریح کرد: در شرایطی که مداخله دولت در قیمت‌گذاری‌ها، نتیجه‌ای در بر نداشته و به رغم مصوبه تعیین نرخ شیر خام، قیمت‌ها در بازار فراتر از میزان تعیین شده، بهتر است مراجع ذی‌صلاح تغییر رویکرد داده و اجازه دهند عرضه‌وتقاضا در بازار، نرخ‌های واقعی را مشخص کند؛ قیمت‌گذاری دستوری هنگامی موثر خواهد بود یا از تولیدکننده به طریقی حمایت شود که کل چرخه تولید تحت کنترل دولت باشد.
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
سازمان حمایت اعلام کرد؛

آخرین ‌قیمت ۱۵ قلم محصول لبنی

فعال صنعت لبنی در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

پشت‌پای دامداران به مصوبه سازمان حمایت/ شیر لبنی‌ها در بورس ته کشید

دبیر انجمن صنایع لبنی در گفت‌وگو با بورس‌نیوز عنوان کرد:

شیر، طلای سفید شد/ شیرخام تا 2200 تومان بالارفت

ارسال نظر