بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۸
درحالی‌که طی روزهای اخیر صنایع پایین‌دست آلومینیوم به‌شدت از کمبود و گرانی این فلز شکایت داشته‌اند، امروز وزارت صمت تصمیم به سهمیه‌بندی این فلز گرفت.
کد خبر : ۱۷۹۸۳۴

آلومینیوم سهمیه‌بندی شد/ عدم عرضه سه برادر

به گزارش بورس‌نیوز، آشفتگی در این صنعت به گفته حقیقی یکی از اعضای سندیکای صنعت آلومینیوم با عدم عرضه آلومینیوم کارخانه‌های المهدی و هرمزال آغاز شد و پیگیری‌ها برای از سرگیری عرضه به‌جای نرسید که به‌عبارت‌دیگر، اهمیتی به مصوبات شورای رقابت و دستورالعمل‌های وزارت صمت داده نشد که متعاقب آن، ایرالکو نیز از عرضه در بورس‌کالا سرباز زد و شاهد بودیم که اندک عرضه‌ای که تا ابتدای مرداد توسط ایرالکو انجام می‌شد نیز متوقف‌ و بیش از یک ماه است که یک گرم آلومینیوم در بورس‌کالا عرضه نشده است.

استان مرکزی به‌واسطه استقرار شرکت آلومینیوم ایران در اراک حجم بسیاری از صنایع کوچک و متوسط وابسته به آلومینیوم را در خود جای‌داده و این نابسامانی عرصه را هرروز برای صنایع پایین‌دست تنگ‌تر کرده است.

در برهه‌ای از زمان و در اوایل تابستان این صنایع با افزایش شدید قیمت آلومینیوم مواجه شدند ، این افزایش به شکلی انجام شد که توان خرید از دست رفت و البته در صورت اجبار بر خرید، آلومینیومی در بازار نبود تا تولید در این صنایع همچنان زنده بماند.

بالاخره پس از کش‌وقوس‌های بسیار و ورود گروه ارشد مدیریتی استان و ضرب‌الاجل استاندار مرکزی برای وزارت صنعت جهت قیمت‌گذاری مناسب، بالاخره در چهارم شهریورماه بخشنامه وزارت صنعت به دست استان رسید تا بازار روی آرامش به خود ببیند.

بر اساس این بخشنامه آلومینیوم با نرخ ارز بازار ثانویه عرضه شود به‌طوری‌که مواد اولیه با این قیمت خریداری‌شده و محصولات نیز با این قیمت در بازار به فروش برسد و این اقدام وزارتخانه از سوی مدیریت ارشد استان قابل‌قبول خوانده شد، اما اخیراً اتفاق جدیدی در حوزه تصمیم‌گیری برای توزیع آلومینیوم افتاد.

6 روز پس از ابلاغ این بخشنامه، نامه‌ای در دهم شهریورماه به امضای معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت خطاب به مدیرعامل بورس کالا نوشته شد.

بر اساس این نامه و به‌منظور ایجاد شرایط رقابتی، خریداران مجاز شمش آلومینیوم می‌توانند به میزان سه ماه سهمیه خود و حداکثر تا سقف 500 تن در یک عرضه خرید کنند و چنانچه شخصی سقف سه‌ماهه خود را خرید کرد، اجازه شرکت در عرضه‌های بعدی را ندارد مگر سه‌ماهه بعدی فرارسیده باشد.

در ادامه این نامه آمده است: خریداران می‌توانند اعداد خرید خود را با افزایش حداکثر 10 تن رو به بالا گرد کنند، به‌گونه‌ای که خرید آنان مضربی از 20 باشد تا مشکل حمل‌ونقل نداشته باشد و هم‌چنین خریدارانی که سهمیه آنان کمتر از 20 تن باشد می‌توانند تا 20 تن خرید کنند و در هر دو مورد مازاد خرید از سهمیه سه‌ماهه بعدی آنان کسر خواهد شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار مرکزی پیرامون این موضوع گفت: این سهمیه‌بندی یک‌قسمتی از برنامه‌ریزی مصوب در بحث نحوه توزیع آلومینیوم است.

سعید فرخی تصریح کرد: سهمیه‌بندی به این دلیل است که آلومینیوم و محدودیت‌هایی که در عرضه آن وجود دارد به تولیدکنندگان واقعی برسد و از دلال‌بازی در این بازار که در حال رخ دادن بود ممانعت کند به همین دلیل بر این اساس، سهمیه‌بندی و تقسیم‌بندی مصرفی صنایع و تولیدکنندگان انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بررسی می‌شود که طی یکی دو سال گذشته تولیدکنندگان چه میزان آلومینیوم مصرف کرده‌اند و بر اساس میزان مصرف سهمیه‌بندی انجام می‌گیرد، افزود:در شرایط فعلی ناچار به انجام چنین برنامه‌ای هستیم.

فرخی تصریح کرد: در حال حاضر 500 هزار تن آلومینیوم در کشور نیاز است که حدود 350 هزار تن آن تولید و توزیع می‌شود و در این شرایط برای جلوگیری از رانت و تعطیلی واحدهای مختلف تولیدی، باید حداقلی رابین صنایع تقسیم کرد و چاره‌ای جز اجرای این برنامه وجود ندارد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار مرکزی با تأکید بر اینکه سهمیه‌بندی از افزایش بی‌رویه قیمت آلومینیوم در بورس جلوگیری خواهد کرد، افزود: این تصمیم قطعاً در کاهش تولید واحدهای صنعتی تأثیرگذار خواهد بود و صنایع به ظرفیت اسمی تولید خود نخواهند رسید، اما با توجه به فاصله موجود در بحث نیاز و عرضه چاره‌ای جز این تصمیم وجود ندارد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر