بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۵
دبیر کل انجمن اقتصاددانان در گفت‌و‌گو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

فرصت تاریخی برای بازار سرمایه ایران/ لزوم افزایش دانش مسوولان اقتصادی نسبت به بازار سرمایه

در کنار تاکید بر ایجاد دانش در مردم جهت سرمایه گذاری در بورس، باید دیدگاه مسئولان نسبت به کارکرد بازار سرمایه نیز تغییر کند تا بر همین اساس آنها بتوانند از ظرفیت های بازار سرمایه و سیستم شفاف آن به بهترین نحو ممکن استفاده کنند.
کد خبر : ۱۷۹۸۵۷

به گزارش بورس‌نیوز، پس از رشد خیره‌کننده بازار ارز، سکه و مسکن، برخی از تحلیلگران اقتصادی معتقدند این بازارها فعلاً جای رشد چندانی نخواهند داشت.

به نظر می‌رسد نقدینگی هوشمند نیز این موضوع را درک کرده و کم‌کم تغییر مسیر می‌دهد و بازار سرمایه، مناسب‌ترین بازاری است که می‌تواند نقدینگی سرگردان را جذب کند؛ ولی برای این مُهم قطعاً پیش‌شرط‌هایی خواهد داشت.

پیمان مولوی دبیر کل انجمن اقتصادانان در گفت‌و‌گو با بورس‌نیوز در خصوص نقش بازار سرمایه در جذب نقدینگی سرگردان گفت: با توجه به شرایط اقتصادی ایران و حجم نقدینگی 1600 هزار میلیارد تومانی که در قالب مسکوکات و سپرده‌های دیداری و غیر دیداری و نیز ضریب فزاینده پول وجود دارد، جمع‌آوری، هدایت و استفاده بهینه از منابع می‌تواند فرصتی تاریخی برای بازار سرمایه ایران باشد.

این فرصت تاریخی می‌تواند موجب ورود هزاران میلیارد ریال نقدینگی به بازار سرمایه شده و بدین ترتیب با افزایش عمق بازار سرمایه کشور، یک‌بار برای همیشه تأمین مالی از ید سیستم بانکی خارج شود.

این فعال تأمین مالی و سرمایه‌گذاری ضمن تأکید بر لزوم تأمین مالی از بازار سرمایه، افزود: کمتر کشور توسعه‌یافته‌ای را می‌توان پیدا کرد که بدون توسعه بازار سرمایه، تأمین مالی شرکت‌ها انجام‌شده باشد؛ حتی در کشور چین بازار سرمایه مهم‌ترین بازار تأمین مالی شرکت‌ها است. با اوضاع فعلی، تا زمانی که بازار سرمایه تقویت نشده، امکان توسعه صنعتی وجود نخواهد داشت؛ چراکه بال دیگر تأمین مالی که سیستم بانکی است به سبب مشکلات ساختاری، در مشکلات خود غوطه‌ور بوده و توانمندی ارائه خدمات مالی که قدرت رقابت‌پذیری بین بنگاه‌های اقتصادی را افزایش دهد ندارند. اصلاحات در سیستم بانکی ایران بسیار سخت و طاقت‌فرسا بوده و با توجه به همین موضوع و نیز وضعیت سیاسی کشور، مدیران نظام بانکی به‌راحتی تن به پذیرش اصلاحات نمی‌دهند. این جراحی اقتصادی هر چه به تعویق افتد، ریسک‌های سیستماتیک بیشتری متوجه بانک‌ها بوده و سپرده‌گذاران را به مخاطره خواهد انداخت. باید دید بازار سرمایه چگونه می‌تواند از این موقعیت استثنایی بهره برد و بحران اقتصادی کنونی را به فرصتی تبدیل کند تا کل اقتصاد از آن منتفع شود.

این کارشناس بازارهای مالی در رابطه با راهکارهای تقویت بازار سرمایه گفت: آنچه بسیار تأثیرگذار است عمق بخشیدن به دانش مردم و قبل از آن عمق بخشیدن به دانش مسئولان اقتصادی و غیراقتصادی در حوزه بازار سرمایه ایران است.

در کنار تأکید بر ایجاد دانش در مردم جهت سرمایه‌گذاری در بورس، باید دیدگاه مسئولان نسبت به کارکرد بازار سرمایه نیز تغییر کند تا بر همین اساس آن‌ها بتوانند از ظرفیت‌های بازار سرمایه و سیستم شفاف آن به بهترین نحو ممکن استفاده کنند. (بازار سرمایه باوجود تمام کاستی‌ها، جزو شفاف‌ترین بازارهای کشور است)

مولوی افزود: بسیاری از شرکت‌های بخش خصوصی ایران در صورت تسهیل قوانین و شرایط ورود به بازار سرمایه از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار، امکان ورود به بازار بورس یا فرابورس را خواهند داشت. بسیاری از شرکت‌هایی هم که تحت لوای خصوصی‌سازی با بدترین نوع خصوصی‌سازی ممکن، با ثمن بخل به فروش می‌رسند، می‌توان قبل از خصوصی‌سازی، تجدید ساختار کرد و پس‌ازآن اقدام به عرضه آن در بازار سرمایه کرد.

ما به نهضتی درزمینهٔ عرضه‌های اولیه در بازار سرمایه ایران نیازمندیم تا در حوزه بازار صنعت FMCG شرکت‌ها به‌صورت برنامه‌ریزی‌شده توسط مشاوران و کارشناسان رصد شده و در حوزه‌هایی مثل لوازم‌خانگی و دارویی و استارت‌آپ‌ها و غیره شرکت‌هایی که در بازار سرمایه نیستند شناسایی‌شده و با استراتژی کلان، شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی را ترغیب به ورود به بازار سرمایه و تأمین مالی از این طریق کرد.

در این مورد شفافیت و صداقت و کنترل بسیار قوی از سوی قانون‌گذار و نیز افزایش آگاهی عرضه‌کنندگان بسیار اثرگذار خواهد بود.

وی تصریح کرد: توسعه بازار سرمایه درگرو تسهیل شرایط ورود شرکت‌ها به بازار سرمایه و همچنین ایجاد انگیزه در شرکت‌ها جهت ارائه اطلاعات و صورت‌های مالی شفاف و مطابق با استانداردهای روز دنیا خواهد بود. این اقدامات بدون شک دشواری‌هایی خواهد داشت؛ اما نباید از حجم نقدینگی 1600 هزار میلیارد تومانی و آثاری که جذب حتی بخشی از آن در بازار سرمایه می‌تواند به دنبال داشته باشد، غافل شد. بنابراین باید نهضت توسعه و رشد صنعت و تجارت با تکیه‌بر بازار سرمایه باید ایجادشده و با بکارگیری مدیران شایسته و توانمند، اطمینان و اعتماد مردم به بازار سرمایه را افزایش داد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر