بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۳
مدیرعامل هلدینگ پتروشیمی‌خلیج‌فارس در گفت‌و‌گو با بورس‌نیوز مطرح کرد:

خروج محصولات پتروشیمی از بورس‌کالا تایید شد / قیچی به جان جیب دلالان افتاد

صنایع پایین‌دستی باید تضمین دهند که طبق لیست ارائه شده به پتروشیمی‌ها، باید تمامی مواد‌اولیه دریافتی را به محصولات نهایی تبدیل و با قیمت مصوب در بازار عرضه کنند.
کد خبر : ۱۷۹۸۶۰

خروج محصولات پتروشیمی از بورس‌کالا تایید شد / قیچی به جان جیب دلالان افتاد

جعفر ربیعی مدیر عامل هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس در گفت‌وگو با بورس‌نیوز خبر خروج برخی اقلام پتروشیمی‌ از بورس‌کالا را تایید و با استقبال از این تصمیم، آن را کوتاه شدن دست دلالان و واسطه ها از بازار دانست که موجب کاهش قیمت محصولات نهایی در بازار مشروط به نظارت خواهد شد.

ربیعی گفت: پس از ایجاد رانت در ‌محصولات پتروشیمی عرضه شده در بورس‌کالا برای برخی خریدارانی که سابقه تولیدی در کارنامه خود نداشته و تنها صرف سودجویی وارد گود بازار شده‌ بودند و تنها این کالاها را به قیمت بالاتر و بعضا چندبرابر به دست تولید‌کننده واقعی و نهایی می‌رساندند یا از سوی دیگر این افراد، کالاها را صادر و پس از آن با ارز آزاد به فروش می‌رساندند، بحث‌های بین وزارت صمت، وزارت نفت و بورس‌کالا شکل گرفت تا راهکاری عملی برای آن در نظر گرفته شود.

وی ادامه داد: در رانت ایجاد شده هر دو طرف یعنی عرضه کننده کالا ( شرکت های پتروشیمی) وطرف واقعی تقاضا (شرکت‌های پایین‌دستی تولید کننده) هر دو ناراضی بوده و در این میان تنها دلالان و واسطه ها بودند که از این رانت و ارز 4200 تومانی بهره می‌بردند و با ارز بازار آزاد یا ارز نیمایی اقدام به صادرات و فروش محصولات می‌کردند.

ربیعی افزود: این مسئله در شرایطی بود که شرکت‌های پتروشیمی برای عرضه کالاها به صورت مستقیم و با عقد قرارداد با تولیدکنندگان واقعی اعلام آمادگی می‌کردند و چندین بار این موضوع مطرح شد و ظاهرا در مورد تعدادی از اقلام پتروشیمی و برخی مصرف‌کنندگان واقعی کالاها، توافقی بر این مبنا حاصل شده که به شرکت‌های پتروشیمی اجازه داده شود با آنها به صورت مستقیم قرارداد منعقد کنند و کالا را مستقیم به آنها با نرخ مصوب بفروشند.

وی تاکید کرد: با این تصمیم‌گیری شرکت‌های پتروشیمی مطمئن می‌شوند که کالای فروخته شده به‌جای آنکه نصیب دلالان شود به طورمستقیم به دست خریدار واقعی می‌رسد و از جهت دیگر قیمت تمام شده مواد اولیه برای تولیدکنندگان پایین دستی حتما پایین می آید چرا که در شرایط فعلی مواد اولیه را به چندین برابر از واسطه‌ها و دلالان تهیه می‌کنند در حالی که اگر با شرکت‌های پتروشیمی قرارداد داشته باشند با نرخ مصوب کالاها را خریداری می‌کنند؛ بنابراین این انتظار وجود دارد که قیمت برخی محصولات پایین‌دستی کاهش بیابد چرا‌که مواداولیه را با قیمت‌های پایین‌تر تهیه کنند.

ربیعی تاکید کرد:در مجموع این اقدام، حرکتی مثبت بوده و هلدینگ فارس به عنوان یک شرکت پتروشیمی از این اقدام حمایت می‌کند مشروط بر آنکه شرکت‌های پایین‌دستی که لیست آنها به ما ارائه شده همه مواد‌اولیه دریافتی را به محصولات نهایی تبدیل کنند و با قیمت مصوب در بازار عرضه کنند و در ضمن نظارت کافی و کاملی بر این روند وجود داشته باشد.

ربیعی پیرامون تاثیرگذاری این تصمیم بر سودآوری شرکت‌های پتروشمی از جمله هلدینگ فارس نیز گفت: این قضیه تاثیر جدی بر سودآوری پتروشیمی‌ها نخواهد داشت چراکه در شرایط فعلی آنها مواداولیه را با نرخ های مصوب در بورس‌کالا به فروش می‌رسانند و آن تصمیم منجربه تغییر نرخ مصوب نخواهد شد و فقط این امکان را به وجود می آورد که کالاها به صورت مستقیم به دست مصرف کننده نهایی برسد و دلالان و واسطه ها از این چرخه حذف شوند بنابراین میزان سود ما را تغییر نخواهد داد بلکه تنها در بازار آرامش و تعادل حکم فرما خواهد شد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
بورس باز
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۲۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۴
پتروشیمی ها برن بیرون دیگه بورس کالا میخواد بشه، نخود لوبیا فروشی
تاسف انگیز
Germany
پنجشنبه ۲۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۶
اینا میخوان سودده های پتروشیمی رو خارج کنن که سود فقط نسیب خودشون بشه
باید تاسف خورد به حال پتروشیمی هایی که به فکر جیب خودشونن
roya
Korea (Republic of)
پنجشنبه ۲۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۱
کلا از اون 7 قلم کالای پتروشیمی چیزی نمی‌مونه، خود پتروشیمی سر سهم‌های سودده رو بریدند، بعد میان میگن امینت سرمایه گذار، همه به فکر خودشونن، ی ذره دلار رفت بالا دندوناشون تیز شد