بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۹
با در نظر گرفتن نرخ فعلی ارز نیمایی، شاخص کل پتانسیل رشد حداقل تا ۱۸۰ هزار واحد را خواهد داشت.
کد خبر : ۱۷۹۹۰۶
به گزارش بورس‌نیوز، به‌رغم اعلام خبر حذف محدودیت دامنه نوسان در معاملات محصولات فولادی در بورس کالا، امروز سهم «ذوب» و «فولاد» منفی معامله می‌شوند. به نظر می‌رسد تصمیمات لحظه‌ای، اعتماد سرمایه‌گذاران را به اوضاع کمرنگ کرده و اهالی تالار شیشه‌ای هنوز به آزاد شدن رقابت در بازار محصولات فولادی باور ندارند.

مسیح زرگر کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در خصوص تأثیر آزادسازی سقف رقابت محصولات فولادی در بورس‌کالا بیان کرد: آزادشدن سقف رقابت محصولات فولادی در بورس‌کالا اتفاق مثبتی بوده که سودآوری صنایع را افزایش می‌دهد، ولی اثری بر قیمت‌های مصرف‌کننده واقعی ندارد و فقط دست سوداگران را از بازار محصولات فولادی کوتاه خواهد کرد.

وی ادامه داد: در حقیقت برای صنایعی که با استفاده از مواداولیه خام، محصولات فولادی تولید می‌کنند مجموعه‌ای از اتفاقات مثبت رقم خورده و افزایش نرخ تسعیر ارز، افزایش قیمت‌های جهانی، افزایش نرخ فروش داخلی، ازجمله مواردی است که افزایش درآمد شرکت‌ها نسبت به سال قبل را در پی خواهد داشت. با این وضعیت در صورت ثبات شرایط تولید و فروش، قیمت سهم‌هایی همچون فولاد هم جای رشد خواهد داشت.

کارشناس بازار سرمایه با تأکید بر در نظر گرفتن ریسک و فرصت هر سهم در کنار یکدیگر اظهارکرد: قطعاً هر سرمایه‌گذاری با دو مقوله روبرو بوده، «پاداش و ریسک» و گرچه فولادسازان به سبب افزایش نرخ محصولات در بورس‌کالا پتانسیل رشد سودآوری دارند، ولی فراموش نکنید که در چند دهه گذشته، همواره سیاست دولت تحت‌فشار قرار دادن صنایع سودآور برای کمک به صنایع مشکل‌دار دارای اشتغال بالا بوده است. 

وی افزود: در شرایط فعلی دولت نیز با افت درآمد فروش نفت و درآمد مالیاتی مواجه شده هرچند با افزایش درآمد صنایع بزرگ درآمد مالیاتی دولت افزایش خواهد یافت ولی درآمد ناشی از افزایش نرخ حامل‌های انرژی سریع‌تر از درآمد مالیاتی به دست دولت می‌رسد و اینک احتمالاً باید منتظر افزایش هزینه‌های انرژی و هزینه بهره مالکانه دولتی در مورد فولادسازان باشیم که می‌تواند ریسکی برای سودآوری آن‌ها باشد؛ افت احتمالی قیمت‌های جهانی فلزات اساسی هم ریسک دیگری بوده که نباید از آن غافل بود.

زرگر در ادامه در رابطه با پیش‌بینی روند کلی بازار سرمایه در نیمه دوم سال عنوان کرد: بازارهای ارز، طلا و مسکن طی چند ماه گذشته رشد چشمگیری داشته و به دلیل وضعیت تورمی برخی بازارها کشش جذب نقدینگی بیشتر ندارند. 

وی درخصوص بازار پول نیز گفت: این بازار نیز در این مدت متناسب با رشد تورم کالاها برای سپرده‌گذاران بازدهی برای سپرده‌گذاران به همراه نداشته و با توجه به حجم عظیم نقدینگی و نسبت پایین ارزش بازار سرمایه به GDP، این بازار پتانسیل جذب نقدینگی خواهد داشت. 

وی اضافه کرد: نوسان قیمت‌ها در بازارسرمایه برخلاف سایر بازارها اثر تورمی در اقتصاد بر جای نخواهد گذاشت ضمن آنکه شاخص‌کل با دلار 4 هزارتومانی تقریباً 90 هزار واحد بود و در حال حاضر که دلار نیمایی به حدود 9 هزار تومان رسیده، شاخص کل حداقل پتانسیل رشد تا 180 هزار واحد را خواهد داشت. 

کارشناس بازارسرمایه با ارزیابی میزان شاخص و محاسبه ارزش آن، تصریح کرد: البته شاخص کل، معیار چندان درستی برای ارزیابی کل بازار نیست و بهتر است روند شاخص وزنی معیار قرار گیرد؛ بااین‌حال در صورت عدم بروز مشکل جدی در اقتصاد به علت تشدید تحریم‌ها، خوش‌بینی به رشد بازار سرمایه وجود دارد.

وی در خاتمه در معرفی صنایع پیشرو گفت: صنایعی که تولیدکننده کالاهای بادوام مصرفی بوده و فروش داخلی دارند، همچون صنعت لوازم‌خانگی، خودرو و صنعت لیزینگ، گزینه‌های جذاب‌تری برای سرمایه‌گذاری خواهند بود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر