بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۴
مشاورمدیرعامل فملی در گفت و گو با بورس نیوز مطرح کرد

ورود نوسان‌گیران به سهم دلیل صف فروش امروز «فملی»/ خبرهای خوبی در راه است

در معاملات امروز بورس تهران نماد «فملی» با صف فروش سنگینی مواجه بود و بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل بازده نقدی و قیمتی بورس تهران ثبت کرد.
کد خبر : ۱۷۹۹۳۲

به 

به گزارش بورس‌نیوز ، مشاور مدیرعامل فملی بابیان این مطلب که گاهی شاهد ورود افرادی به یک سهم و نوسان گیری هستیم و صف فروش امروز فملی نیز در همین راستا بوده، گفت: اتفاق خاصی در «فملی» رخ نداده و ازنظر تولید امسال قاعدتاً رشد خوبی نسبت به سال گذشته خواهیم داشت.

بهروز رحمتی در گفت‌و‌گو با بورس‌نیوز بابیان این موضوع که رانت قاچاق محصولات مسی همچنان وجود دارد گفت: در فرمول قبلی نرخ پایه با ارز 4200 تومانی محاسبه‌شده گرچه این رقم، در قیمت‌گذاری جدید به‌طور مثال 6500 تومان تعیین‌شده اما همچنان باقیمت واقعی ارز «12هزار تومان» اختلاف فاحشی داشته و متأسفانه هنوز این مشکل برطرف نشده است.

وی ادامه داد: هرچند بخشنامه‌های جدید گامی روبه‌جلو بوده ولی همچنان اختلاف قیمت قابل‌توجهی بین فروش از طریق بورس کالا و قیمت بازار آزاد وجود دارد.

رحمتی در خصوص مجوز بهره‌برداری «فملی» گفت: درحالی‌که سایر شرکت‌ها و معادن هم‌سطح «فملی» با مشکل تعیین قیمت مواجه‌اند اما مجوز بهره‌برداری «فملی» در اختیار خود این شرکت بوده و 25 سال اعتبار دارد.

رحمتی بابیان این مطلب که پتانسیل تولید مس در کشور بسیار بالاست و ظرفیت کنونی در شان فملی نیست، ادامه داد: ظرفیت تولید مس در آغاز فعالیت «فملی» 140 هزار تن بوده که امسال 240 هزار تن تولید خواهیم داشت و این‌یک رکود تاریخی را ثبت خواهد کرد ولی بااین‌وجود این ظرفیت باید به‌شدت افزایش یابد.

وی در مورد وضعیت تولید، فروش و صادرات ملی صنایع مس ایران در فصل تابستان نیز گفت: این‌گونه تصور می‌شود که شرکت در بحث صادرات با مشکلاتی گریبان گیر بوده اما در واقعیت چنین امری واقعی نبوده و خبرهای خوشایندی درراه است.

رحمتی با اشاره به رانتی که درنتیجه قیمت‌گذاری دستوری محصولات در بورس‌کالا ایجادشده افزود: متأسفانه این رانت همچنان پابرجا بوده و قاچاق مس در قالب قراضه همچنان ادامه دارد.

به گزارش بورس‌نیوز، شرکت ملی صنایع مس ایران که با سرمایه ثبت‌شده 6 هزار میلیارد تومانی در بورس تهران حضور دارد،افزایش سرمایه به 7800 میلیارد تومان را در سال جاری در دستور کار دارد.

بر اساس اطلاعات کنفرانس اطلاع‌رسانی ، ﻣﻘﺪار ﺧﺮﯾﺪ ﻗﺮاﺿﻪ در سه‌ماهۀ ﻧﺨﺴﺖ ﺳﺎل 1397 ، 200ﺗﻦ ﺑـﻪ 58,184 میلیون ریال و میزان مصرف قراضه خریداری‌شده 375تن به مبلغ 95,048 ﻣﯿﻠﯿﻮن رﯾﺎل، کنسانتره خریداری‌شده 9,366 ﺗﻦ ﺑﻪ ﻣﺒﻠﻎ613,540 میلیون ریال بوده (خرید و مصرف کنسانتره باهم برابر بود) .پیش‌بینی برای سال 1397 برای ﺧﺮﯾﺪ قراضه 16300 تن به مبلغ 4111000 میلیون ریال و برای خرید کنسانتره 45663 تن به مبلغ 2416000 میلیون ریال است.

ﻣﻄﺎﺑﻖ ﺑﺎ ﺑﺮﻧﺎﻣﮥ ﻓﺮوش در ﺑﻮدﺟﮥ ﻣﺼﻮب، ﻓﺮوش پیش‌بینی‌شده برای 8ﻣﺎﻫﮥ ﭘﺎﯾﺎﻧﯽ ﺳﺎل در ﺑﺎزار داخل، مقدار 105ﻫﺰار ﺗﻦ ﮐﺎﺗﺪ و مفتول ، 3960ﺗﻦ ﺳﻮﻟﻔﻮر ﻣﻮﻟﯿﺒﺪن و 307 ﺗﻦ ﻟﺠﻦ آﻧﺪي ﺑﻮده و ﻓﺮوش ﺻﺎدراﺗﯽ ﻣﻘﺪار 23500 تن کاتد، 275000ﺗﻦ ﮐﻨﺴﺎﻧﺘﺮه و 1000 ﺗﻦ اﮐﺴﯿﺪ ﻣﻮﻟﯿﺒﺪن است.

پیش‌بینی ﺑﯿﻨﯽ اﯾﻦ ﺷﺮﮐﺖ ﻋﻠﯿﺮﻏﻢ ﺷﺮاﯾﻂ ﺗﺤﺮﯾﻤﯽ، اﻧﺠﺎم ﺗﻤﺎم ﺑﺮﻧﺎﻣﮥ ﻓﺮوش بوده و ﭘﺲ از ﺧﺮوج آﻣﺮﯾﮑﺎ از ﺑﺮﺟﺎم، ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺷﺮﮐﺖ اﻗﺪاﻣﺎت ﭘﯿﮕﯿﺮاﻧﻪ ﺗﻮام ﺑﺎ ﻣﺬاﮐﺮات ﺑﺎ شرکت‌های ﭼﯿﻨﯽ و ترکیه‌ای ﻇﺮف 3 ﻣﺎﻫﻪ ﮔﺬﺷﺘﻪ ﺻﻮرت داده است.

در ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺳﺎل 1397،خرید 12000 تن مس ﺑﻠﯿﺴﺘﺮ وارداﺗﯽ از ﺧﺎرج ﮐﺸﻮر، پیش‌بینی‌شده که مقدار 6250 تن بلیستر با قیمت 5609 دلار بر تن، در 4 ماهه ابتدای سال به‌صورت ورود موقت خریداری شود و این شرکت در حال مذاکره برای خرید وارداتی 6000 تن دیگر بوده ، ﮐﻠﯿﻪ هزینه‌های ﺗﺤﺮﯾﻤﯽ ﻣﺘﺮﺗﺐ ﺑﺮ ﺻﺎدرات، ﺑﺮ واردات ﻧﯿﺰ ﺗﺄﺛﯿﺮﮔﺬار اﺳﺖ.

این شرکت در گزارش 3 ماهه منتهی به پایان خرداد سال جاری از رشد 70 درصدی درآمدهای عملیاتی خبر داده درحالی‌که بهای تمام‌شده درآمدهای عملیاتی این شرکت 37 درصد رشد داشته و بر این اساس سود عملیاتی این شرکت با رشد 155 درصدی مواجه بوده و از 459 میلیارد تومان به 1172 میلیارد تومان رسیده است.

سود خالص فملی در سه‌ماهه نخست امسال با جهش 151 درصدی از 76 ریال به 191 ریال رسیده و پیش‌بینی می‌شود این سود در سه‌ماهه منتهی به فصل تابستان و متأثر از تغییر فرمول قیمت‌گذاری فروش محصولات این شرکت در بورس کالا و افزایش نرخ ارز روند صعودی داشته باشد.

بررسی میزان تولید و فروش و مبالغ فروش این شرکت در 3 ماهه نخست سال جاری نسبت به دوره مشابه قبلی از رشد میزان تولید و فروش و درآمد حاصل از فروش حکایت دارد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر