بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۷
دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی گزارش تحلیلی بازار مسکن در مرداد ماه امسال را منتشر کرد.
کد خبر : ۱۷۹۹۴۴

به گزارش بورس‌نیوز، در مرداد ماه سال جاری با افزایش ۶۷ درصدی قیمت و کاهش ۲۸ درصد معاملات مسکن رو به رو بوده ایم که طبق گفته شهریاری عضو کمیسیون عمران این موضوع نمایانگر بروز رکود تورمی در بازار مسکن است.

بر اساس این گزارش مرداد ماه امسال ۱۳ هزار و ۱۲۰ فقره خرید و فروش مسکن با متوسط قیمت هر متر مربع ۷ میلیون و ۴۳۰ هزار تومان در تهران پشت سر گذاشته شد که این میانگین قیمت نسبت به ماه قبل از آن (تیرماه ۹۷) ۶.۳ درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل (مرداد ۹۶) ۶۲ درصد افزایش یافت.

این افزایش بی سابقه قیمت (بیش از ۶۰ درصد) در حالی است که از نظر تعداد معاملات نسبت به ماه قبل (تیر ۹ امسال) ۴.۹ درصد و نسبت به ماه مشابه سال گذشته (مرداد ۹۶) ۲۸.۱ درصد کاهش تعداد خرید و فروش مسکن را شاهد هستیم.

به گزارش بورس نیوز، در این رابطه سید کمال‌الدین شهریاری با اشاره به آینده بازار مسکن، گفت: به طور حتم تغییرات نرخ ارز، علاوه بر تأثیرگذاری بر افزایش قیمت کالا و تجهیزات، بر دارایی‌ها و کالاهای سرمایه ای مانند مسکن نیز اثرگذار خواهد بود.

نماینده مردم دشتی و تنگستان در خانه ملت ادامه داد: متأسفانه بازار مسکن در چند ماه اخیر در اثر تلاطمات بازار ارز دچار رشد قیمت افسارگسیخته شده و این مسئله بر کاهش معاملات حوزه مسکن اثر گذاشته است.

هشدار نسبت به بروز رکود تورمی در بازار مسکن

وی نسبت به بروز رکود تورمی در بازار مسکن هشدار داد و گفت: در شرایط کنونی نوسانات ارزی بر کاهش تقاضا مردم برای خرید مسکن اثر گذاشته و در این میان وزارت راه و شهرسازی اقدام قابل توجهی برای کنترل این رکود نمی‌تواند انجام دهد.

افزایش سهم تسهیلات تنها راه کار دولت برای کنترل بازار مسکن

این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: تنها راه کار دولت و وزارت راه و شهرسازی برای کنترل بازار مسکن، افزایش سهم تسهیلات در قیمت خرید مسکن است تا به وسیله آن تحریک تقاضا صورت گرفته و بازار مسکن از رکود خارج شود.

افزایش 62 درصدی قیمت خرید مسکن به هیچ وجه منطقی نیست

شهریاری با اعلام اینکه افزایش 62 درصدی قیمت خرید مسکن به هیچ وجه منطقی نیست، گفت: این افزایش غیر قابل کنترل بوده که ناشی از افزایش تورم سالانه، افزایش نرخ ارز و افزایش رکود تولید مسکن است.

عضو کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: در بحث شاخص‌های کلان اقتصادی، اگر رشد معاملات بازار مسکن بسیار پایین یا منفی باشد و از آن طرف رشد تورم بیشتر از نرخ رشد باشد، در آینده باید شاهد بروز پدیده رکود تورمی در بازار مسکن باشیم.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر