بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۱
رییس هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان در گفت‌و‌گو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

قطعه‌سازان به دنبال افزایش نرخ 100 درصدی/ نباید تحویل بورس‌کالا، 3ماهه زمان‌بر شود

تداوم فعالیت قطعه‌سازان در گرو افزایش نرخ حداقل 100 درصدی قطعات نسبت به سال 95 است.
کد خبر : ۱۷۹۹۵۸
به گزارش بورس‌نیوز، به رغم افزایش قیمت محصولات فولادی در بورس کالا، گروه خودرو و قطعه سازی روزهای سبزی را پشت سر می گذارند. اکثر سهم های این گروه رشد مناسبی داشته و امروز هم با افزایش تقاضا در این گروه مواجه هستیم.


محمدرضا نجفی‌منش رئیس هیات مدیره انجمن قطعه سازان همگن کشور در گفت و گو با بورس‌نیوز در خصوص اثر افزایش قیمت محصولات فولادی در بورس‌کالا بر صنعت قطعه‌سازی گفت: گرچه محصولات فولادی و پتروشیمی در بورس‌کالا با قیمتی کمتر از قیمت‌های بازار آزاد عرضه می‌شد؛ ولی اکثر قطعه‌سازان جهت تامین مواداولیه مورد نیاز خود به بورس‌کالا دسترسی ندارند. 

وی ادامه داد: کمبود مواداولیه به مراتب از افزایش قیمت‌ها موثرتر بوده و می‌تواند روند تولید را مختل کند؛ مهم‌ترین مشکل بازار، حضور دلالان بوده و امیدواریم شرایطی ایجاد شود که دست دلالان از بازارها کوتاه شود. 

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران افزود: البته انتظار می‌رود در این شرایط که شرکت‌های تولیدی با مشکل کمبود نقدینگی روبرو هستند، شرکت فولاد مبارکه اصفهان نیز همکاری و همراهی بیشتری با مشتریان داشته و همچون گذشته محصولات با LC داخلی و 3 ماهه عرضه شود. 

فعال صنعت قطعه‌سازی تاکید کرد: منطقی نیست که خریداران بورس‌کالا وجه خرید کالا را بپردازند و 3 ماه بعد محصول را تحویل گیرند، به‌هر‌حال در شرایطی که دشمنان توطئه چیده و درصدد اختلال در روند تولید هستند، نباید فرصتی در اختیار آنها قرار داد تا مشکلات تشدید شود. 

وی افزود: در این وضعیت باید قیمتی برای محصولات مختلف در نظر گرفت که حاشیه سود تولیدکنندگان حفظ شود و باید در راستای تقویت قدرت خرید مردم تدبیری اندیشیده شود.

نجفی‌منش با تاکید بر رشد بهای تمام شده قطعه سازان تصریح کرد: نه فقط محصولات فولادی، که تمامی عوامل موثر بر بهای تمام شده افزایش قیمت داشته و سبب افزایش 80 تا 120 درصدی بهای تمام شده نسبت به سال 95 شده است. تداوم فعالیت قطعه سازان در گرو افزایش نرخ حداقل 100 درصدی قطعات نسبت به سال 95 است؛ البته برخی شرکت‌ها افزایش نرخ فروش محصول داشته اند؛ اما افزایش نرخ‌های اعمال شده در این حد نبوده است.

وی اضافه کرد: دلالان، به بازار قطعات خودرو هم نفوذ کرده‌اند و در بازار آزاد شاهد نرخ‌های بالاتری هستیم؛ ولی به مصرف‌کنندگان توصیه می‌شود قطعات مورد نیاز خود را از نمایندگی‌های مجاز خریداری کرده و بار افزایش نرخی که دلالان ایجاد کرده اند به دوش نکشند.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در خاتمه در رابطه با علل اقبال سهام قطعه سازان عنوان کرد: در چند ماه اخیر شاخص بورس رشد چشمگیری داشته و شاهد افزایش قیمت اکثر سهم ها در سایر صنایع بوده ایم؛ اما صنعت قطعه‌سازی بهره‌ای از رشد شاخص نبرده بود و حتی سهم برخی شرکت‌ها با قیمتی کمتر از قیمت اسمی معامله می‌شدند؛ با توجه به ارزندگی سهم ‌طعه سازان و با چشم انداز احتمال افزایش نرخ فروش محصولات، اقبال سهام قطعه‌سازان عجیب نیست.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر