بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۴
در سال های اخیر مشکلات فراوانی گریبانگیر شرکت های کاشی ساز بوده که شرکت کاشی تکسرام نیز از این بحران بی بهره نمانده؛ به گونه ای که سال مالی 96 و 3 ماهه نخست سال 97 با زیان خاتمه یافته است.
کد خبر : ۱۷۹۹۸۱
وام بانکی بلای جان کاشی‌ساز معروف بورسی/ خاکی که با خشکسالی کیمیا نشد
بر اساس بررسی های واحد آبسیم (ABSIM) بورس نیوز، بلوکه شدن مطالبات نزد مشتریان عاملی شده تا شرکت کاشی تکسرام با مشکل نقدینگی مواجه باشد و چاره اي جز استفاده از منابع بانکی و خرید اعتباری از تامین کنندگان نداشته باشد. 

شرایط مذکور از یک سو و ناپایداري بازار مواداولیه که خود ناشی از ناپایداري نرخ ارز و شرایط داخلی کشور بوده و از سوي دیگر، «کترام» را با مشکل نقدینگی مواجه ساخته است.

مطابق ترازنامه شرکت، وجود نقد در سال 96 و 3 ماهه نخست سال 97، حتی یک درصد از مجموع دارایی ها را شامل نمی شود.



عمده مشکل «کترام»، هزینه‌های سرسام‌آور مالی است. در‌حالی این شرکت در فصل اول سال مالی 97 بیش از 14 میلیارد ريال هزینه مالی متحمل شده که این رقم برای میانگین گروه 6 میلیارد ريال است.

«کترام» بیش از 224 میلیارد ريال تسهیلات بانکی دریافت کرده که 84 میلیارد ريال آن با نرخ سود بالای 22 درصد دریافت شده که به نظر چندان توجیه اقتصادی ندارد.

با توجه به این که برخی نیازهای شرکت از منابع خارجی تأمین می‌شود، افزایش نرخ ارز بشدت بر هزینه‌ها افزوده است. ازاین‌رو، «کترام» تلاش کرده وابستگی به واردات را کاهش دهد و تا حد امکان نیازهای خود را از منابع داخلی تأمین کند.

به‌علاوه، صنعت کاشی و سرامیک جزو صنایع پرمصرف انرژی هستند و با افزایش بهای حامل‌های انرژی شاهد افزایش بیش‌ازپیش بهای تمام‌شده محصولات هستیم. 

در نمودار زیر به‌خوبی روند افزایشی هزینه‌ها به‌خوبی قابل‌مشاهده است.



افزایش هزینه دستمزد در سال گذشته عمدتاً ناشی از تولید محصولات جدید و راه‌اندازی مجدد برخی خطوط است.

معضل دیگر «کترام»، مشکل کم‌آبی استان اصفهان است که در آینده‌ای نه‌چندان دور هزینه‌های سنگینی را بر دوش شرکت می‌گذارد.

با این اوصاف، «کترام» در صورتی می‌تواند مجدداً به سودآوری بیاندیشد که در کنار کاهش هزینه بهای تمام‌شده تولید، هزینه‌های مالی خود را نیز کنترل کند.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در گفت‌و‌گو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

رشد 17.3 درصدی حجم صادرات سیمان و کلینکر / تعهدنامه ارزی، دست‌انداز صادرات سیمانی‌ها‌

بورس‌‎نیوز بررسی کرد؛

ترین‌های «نماد» حافظ

ارسال نظر