بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۲
اقدام خلاف قانون بانک مرکزی، گمرک در برخورد با قطعه‌سازان؛

ده‌ها هزار دستگاه خودرو به دلیل کسری قطعات در پارکینگ

برخی از قطعه‌سازان با ارائه تعهدنامه و عدم پرداخت مابه‌التفاوت بخشی مواد اولیه شان را از گمرک ترخیص کردند در حالی که ارائه تعهد بر خلاف توافقات و مقررات بانک مرکزی، گمرک و وزارت صنعت است و بانک های عامل و گمرکات نباید چنین تعهد نامه ای را دریافت کند اما بعضا این تعهدنامه را گرفته و قطعه‌ساز نیز چاره ای جزء ارائه آن نداشته است.
کد خبر : ۱۷۹۹۸۶
به گزارش بورس نیوز، آمار تولید خودرو نشان می‌دهد که تیراژ خودروهای داخلی از ماه گذشته روندی نزولی به خود گرفته است در میان آنچه که به عنوان علت اصلی افت تولید شرکتها مطرح می‌شود کمبود و حتی نبود قطعات است که به دلیل پروسه طولانی ترخیص از گمرکات همچنان یکی از مشکلات اصلی خودروسازان و قطعه‌سازان است.

چنانچه به گفته فعالان صنعت خودرو، در حال‌ حاضر دهها هزار دستگاه خودرو به ‌دلیل کسری قطعات، در پارکینگ خودروسازان خاک می‌خورند و قابل عرضه به بازار نیست.

در شرایطی این روزها تنها علت مشکل تولید قطعه‌سازان و خودروسازان به گردن گمرک انداخته می‌شود که به گفته یکی از فعالان صنعت قطعه‌سازی کشور کسری بوجود آمده در تامین قطعات و افت تولید خودروسازان صرفا مربوط به گمرک نیست و بخشی از وضعیت بوجود آمده ناشی از مشکل سرمایه در گردش و کاهش شدید نقدینگی در زنجیره تامین خودروسازی کشور است.


با این حال وجود یکسری ناهماهنگی میان بانک مرکزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت، گمرک حواشی زیادی را در این صنعت قطعه‌سازی ایجاد کرده و موجب رسوب قطعات و مواد اولیه در گمرکات شده و به نظر می‌رسد تا زمانی که این مساله حل نشود، روند نزولی تولید ادامه خواهد یافت هر چند در این جریان باید فکری برای رفع مشکل سرمایه در گردش قطعه‌سازان نیز به عنوان بخش مهمی از موانع تولید شود.

بر همین اساسآرش محبی‌نژاد دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن قطعه‌سازی کشور با تاکید بر اینکه افت تولید ایجاد شده در خودروسازی و کسری قطعات صرفا به مشکلات گمرکی باز نمی‌گردد ، اظهار کرد: بخشی از نقص خودروها مربوط به قطعاتی است که مواد اولیه آن در گمرک دپو شده یا قطعه‌ساز پول نداشته تا مواد داخلی آن را تامین کند.

وی گفت: امروز 100 درصد مشکلات قطعه‌سازان مربوط به گمرک نیست و همچنان برخی از قطعه‌سازان امکان تولید دارند اما به دلیل مشکل سرمایه در گردش و کاهش شدید نقدینگی، تیراژ تولید آنها افت کرده و بالطبع در این شرایط تولید برای آنها مقرون به صرفه نیست و همین مساله موجب عدم تامین نیاز خودروسازان و کسری قطعات در جریان تولید خودروهای داخلی شده است.

حدود 20 درصد مواد اولیه برخی از قطعه‌سازان از گمرک ترخیص شد / تاکنون هیچ قطعه ای بدون پرداخت مابه‌التفاوت ارزی ترخیص نشده است

وی همچنین مانع اصلی در جریان ترخیص مواد و قطعات از گمرکات را مربوط به قطعات ثبت سفارش شده قطعه‌سازان و خودروسازان اعلام کرد و گفت : تاکنون تعدادی از قطعه‌سازان کمتر از 20 درصد مواد اولیه وارداتی را از گمرک ترخیص کردند و مشکل فعلی مربوط به قطعات قطعه‌سازان است که تاکنون هیچ قطعه ای بدون پرداخت مابه‌التفاوت ارزی ترخیص نشده است.


جریان تولید خودروهای ناقص در روزهای آتی بیشتر می‌شود

دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن قطعه‌سازی کشور با اشاره به سرعت بسیار کم ترخیص مواد اولیه قطعه‌سازان از گمرک تصریح کرد : البته برخی از قطعه‌سازان با ارائه تعهدنامه و عدم پرداخت مابه‌التفاوت بخشی مواد اولیه را از گمرک ترخیص کردند در حالی که ارائه تعهد بر خلاف توافقات و مقررات بانک مرکزی ، گمرک و وزارت صمت است و بانک های عامل و گمرکات نباید چنین تعهد نامه ای را دریافت کند اما بعضا این تعهدنامه را گرفته و قطعه‌ساز نیز چاره‌ای جر ارائه آن نداشته است.


20 هزار خودرو تکمیلی خودروسازان در جریان تعهدات گذشته تحویل خریداران شد!

محبی‌نژاد همچنین با اشاره به خبر تکمیل و تجاری سازی20 هزار خودرو ناقص در شرکتهای خودروساز در هفته های اخیر، اظهار کرد: 20 هزار خودرویی که از کف کارخانه بیرون آمد و رفع نقص شد در مدتی صورت گرفت کهخودروسازان در تعطیلات تابستانی قرار داشتند و در مجموع کل خودروسازان کشور توانستند 20 هزار خودرو را تکمیل و تجاری کنند چرا که تولید روزانه متوقف بود و هر قطعه ای که تامین کردند صرف خودروهای ناقص شد. 

وی افزود: اما با آغاز فعالیت شرکتها و ادامه مشکل ترخیص قطعات این روند کسری قطعه دوباره روبه افزایش خواهد گذاشت چرا که تولید خودرو آغاز شده و در حال حاضر روزانه نزدیک به 3 هزار دستگاه خودرو در شرکتها تولید می‌شود بنابراین با روند کنونی ترخیص و تامین قطعات مشکلات خودروهای ناقص در روزهای آتی بیشتر خواهد شد.

وی با اشاره به برخی ابهامات در عرضه 20 هزار خودرو تکمیل شده در شرکتهای خودروساز گفت: اینکه تا چه میزان این خودروها به بازار تزریق شده اطلاع چندانی در اختیار ما نیست اما آنچه مسلم است به طور قطع بخش زیادی از آنها در راستای تعهدات گذشته شرکتها به خریداران تحویل شده است.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر