بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۲
فعال صنعت دارو در گفت‌و‌گو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

بلاتکلیفی دارویی‌ها در خصوص خرید محصولات پتروشیمی/ اوراق به جای پول نقد!

در صورت خرید مستقیم محصولات پتروشیمی اگر امکان خرید مدت‌دار فراهم شود، اتفاق مثبتی برای داروسازان فراهم خواهد شد.
کد خبر : ۱۸۰۰۰۵
به گزارش بورس‌نیوز، طبق تصمیم جدید دولت، شرکت های داروسازی معاف از حضور در رقابت بورس کالا برای دسترسی به مواد مورد نیاز خود شدند و می توانند از این پس با شرکت های پتروشیمی به صورت مستقیم وارد امضای قرارداد شوند. دارویی ها چند روزی است که مثبت معامله می‌شود؛ ولی به دلیل حجم نسبتا پایین معاملات و پر نکردن حجم مبنا قیمت های پایانی رشد اندکی دارد.

محمد رئوفیان مدیر مالی شرکت فرآورده‌های تزریقی ایران «دفرا» در گفت‌و‌گو با بورس‌نیوز در این خصوص بیان کرد: هنوز هیچ ابلاغیه یا اطلاعیه‌ای در این زمینه به شرکت نرسیده است. 

وی ادامه داد: مهم‌ترین محصولی که از بورس‌کالا به عنوان مواداولیه خریداری می‌شود، پلی‌پروپیلن یا PP بوده که در خرداد ماه سال‌جاری 800تن از این محصول از بورس‌کالا نقدا خریداری کرده‌ایم. 

وی افزود: در صورتی خرید مستقیم داروسازان از شرکت‌های پتروشیمی مفید خواهد بود که تغییری در روند پرداخت وجه محصولات پتروشیمی ایجاد شود، در حال حاضر به دلیل نوسانات لحظه‌ای نرخ ارز، ناچار به خرید نقدی و پیش خرید مواد‌اولیه شده و امکان خریدهای مدت‌دار فراهم نیست. 

رئوفیان درخصوص میزان نقدینگی اظهارکرد: با توجه به دوره وصول مطالبات و وضعیت نقدینگی نامناسب شرکت‌های دارویی، اگر در صورت خرید مستقیم محصولات پتروشیمی امکان خرید مدت‌دار فراهم شود، اتفاق مثبتی برای داروسازان فراهم خواهد شد.

این فعال صنعت دارو در رابطه با وضعیت مطالبات دارویی‌ها گفت: اکثر شرکت‌های پخش، در ازای خرید دارو اوراق اخزا پرداخت می‌کنند و به‌دلیل ضعف نقدینگی، چاره‌ای جز نقد کردن اوراق در بازار با کسر 25 تا 30 درصد از اصل مبلغ اوراق نیستیم. 

وی افزود: بدین ترتیب متحمل هزینه‌ای می شویم که از لحاظ مالیاتی قابل پذیرش نیست؛ امیدواریم در روند وصول مطالبات تغییری ایجاد شود که در ازای فروش دارو، وجه نقد دریافت کنیم؛ نه اوراق بدهی!
اشتراک گذاری :
ارسال نظر