بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۸
کارشناس صنعت خودرو و قطعه‌سازی در گفت‌و‌گو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

چهار دلیل اقبال سهم گروه خودرویی‌ها و قطعه‌سازان/ کیلومتر قیمت خودروسازان شتاب می‌گیرد!

اگر دولت به وعده‌های داده شده عمل نکند، شرکت‌های خودرو و قطعه‌سازی دچار مشکل می‌شوند ضمن آنکه قیمت سهم‌ها با افت مواجه می‌شود.
کد خبر : ۱۸۰۰۳۴
گروه خودرو و قطعه سازی امروز هم روز سبزی پشت سر گذاشتند و با افزایش تقاضا و رشد قیمت به کار خود پایان دادند.

آرش محبی نژاد دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن قطعه‌سازان در گفت‌و‌گو با بورس‌نیوز در خصوص دلایل اقبال سهم گروه خودرو و قطعه سازی بیان کرد: روند مثبت سهام این گروه تحت تاثیر عواملی همچون « اثر مثبت پیش فروش های خودروسازان و استقبال خیره کننده مردم از پیش فروش خودروها»، «نوید وزارت صنعت و معدن و تجارت از ارائه یک بسته تقویت و حمایت از صنعت خودروسازی»، «بازدید رییس شورای عالی امنیت ملی از ایران خودرو و قول مساعد اصلاح قیمت ها» و «حمایت سبدگردان های سهم های خودرویی و قطعه سازی از سهم ها» قرار دارد.

وی افزود: از سویی خودروسازان چشم به راه اصلاح قیمت‌ها بوده و از سوی دیگر، قرار است قراردادهای خودروسازان با قطعه‌سازان از ابتدای سال 97 بازنگری شده و با توجه به افزایش بهای تمام شده، قیمت قطعات تعدیل شود. 

دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن قطعه‌سازان افزود: با توجه به آنکه صنعت خودرو همواره مورد حمایت دولت‌ها بوده و در شرایط دشوار با ارائه بسته‌های حمایتی دولت از بار مشکلات صنعت کاسته شده و اتفاق نظر همه ارکان دولت به لزوم حمایت از صنعت، امیدواریم به زودی قیمت خودروها اصلاح خواهد شد. 

وی اضافه کرد: در نظر داشته باشید که قیمت خودرو در بازار آزاد با قیمت کارخانه اختلاف فاحشی داشته و سود ناشی از این اختلاف قیمت به جیب دلالان می‌رود؛ در صورت حمایت و رفع مشکلات بر سر راه تولید، قیمت خودرو در بازار کاهش خواهد یافت. 

محبی‌نژاد تصریح کرد: با در نظر گرفتن این موارد، چشم‌انداز سودآوری صنعت خودرو و قطعه‌سازی مثبت بوده و رشد قیمت سهم‌ها ناشی از همین اتفاق است؛ البته در صورتی که دولت به وعده‌های خود عمل نکند، صنعت خودرو و قطعه‌سازی با مشکل مواجه شده و قیمت سهم‌ها نیز نزولی می‌شود.

کارشناس صنعت خودرو و قطعه‌سازی در رابطه با تاثیر حذف سقف رقابت از معاملات بورس‌کالا بر بهای تمام شده این گروه اظهار کرد: گرچه افزایش قیمت محصولات در بورس‌کالا بهای تمام شده صنعت را افزایش خواهد داد؛ اما باز هم قیمت پایه بر مبنای دلار 4200 تومانی تعیین می‌شود و اگر قرار بود قیمت پایه محصولات فولادی و پتروشیمی با ارز ثانویه یا بازار آزاد محاسبه شود، اوضاع به مراتب وخیم‌تری را تجربه می‌شد؛ چنانچه وعده‌ها جهت اصلاح قیمت خودرو عملیاتی شود، تاثیر مثبت این موضوع بر درآمد شرکت های خودرو و قطعه سازی به مراتب پررنگ تر از اثر منفی افزایش بهای تمام شده خواهد بود. 

محبی نژاد در پاسخ به این سوال که "چرا با وجود تقاضای بازار، خودروسازان تیراژ تولید خود را افزایش نمی دهند؟" گفت: گلوگاه اصلی صنعت خودروسازی، قطعه‌سازی بوده و درحال‌حاضر قطعه‌سازان برای ترخیص مواد اولیه وارداتی خود از گمرکات با دشواری هایی روبرو هستند ضمن آنکه ارز مورد نیاز برای واردات به میزان کافی در اختیار شرکت ها قرار نمی گیرد.

وی ادامه داد: ارز تخصیص داده شده از سامانه نیما با نرخ ثانویه، معمولا از نوع ارزی که تولیدکننده درخواست کرده نیست؛ به عنوان مثال شرکت قطعه‌ساز برای واردات نیازمند یورو اروپایی است، ولی یوآن چین دریافت می‌کند و برای تبدیل یوآن به یورو از طریق صرافی ها و بانک های چینی متحمل هزینه می شود. 

دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن قطعه‌سازان اظهارکرد: علاوه بر این، به علت افت ارزش پول ملی، سرمایه در گردش شرکت‌ها که ریالی بوده نسبت به سال گذشته، افت ارزش یافته و شرکت‌های تولیدی با نقدینگی به میزان سال قبل، می‌توانند نصف حجم سال قبل مواد اولیه خریداری کنند؛ برای آنکه حجم تولید به میزان سال گذشته حفظ شود یا باید قیمت مواد اولیه به روال سال قبل بازگردد (که این امر محال است) و یا اینکه سرمایه در گردش شرکت‌ها افزایش یابد. 

وی خاطرنشان کرد: با وجود تمامی این صحبت‌ها، هنوز قطعه‌سازان افزایش نرخی نگرفته‌اند و مشکلات به قوت خود باقی است. مادامی که مشکلات صنعت قطعه‌سازی مرتفع نشده، خودروسازان امکان افزایش ظرفیت تولید نخواهند داشت.
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر