بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۸
معاون شرکت فرابورس از عرضه ۹ هزار میلیارد تومان اوراق خزانه با سررسید حداکثر سه ساله در سال جاری خبر داد.
کد خبر : ۱۸۰۰۴۳
به گزارش بورس نیوز، رضا غلامعلی پور به ورود دولت به انتشار اوراق از جمله اوراق اسناد خزانه اسلامی اشاره کرد و گفت: معرفی ابزارهای نوین در حوزه ابزارهای مالی یکی از دستاوردهای سال های گذشته است که منجر به شکل گیری پتانسیل خوبی در تامین مالی شده است، دولت هم همواره خوش قول بوده و همواره روز قبل از سررسید، پول در حساب شرکت سپرده گذاری مرکزی بوده است.

وی افزود: دولت در پرداخت سود اوراق اسناد خزانه خوش قول بوده و این رتبه ما را به لحاظ اعتباری افزایش داده است؛ البته منشا انتشار اوراق بودجه است و مشخص است که دولت در هر مقطع چه اوراقی را منتشر می کند، البته خزانه داری رکن پرداخت است و سازمان برنامه و بودجه نیز ورود کرده است.

معاون فرابورس گفت: سال قبل دولت ٣٩هزار و ٥٠٠میلیارد تومان اوراق منتشر کرد که هیچ اوراقی خارج از بازار سرمایه معامله نمی شود و واسطه ها حذف شده اند؛ این اقدام مهمی برای جلوگیری از معامله با نرخ های غیرمنطقی بوده است.

وی تصریح کرد: امسال دولت اجازه دارد معادل پارسال اوراق منتشر کند که در کنار آن، اوراق خزانه، مشارکت، مرابحه و منفعت منتشر می شود و اسناد خزانه با سررسید حداکثر سه سال، نه هزار میلیارد تومان است.

غلامعلی پور از انتشار هزار میلیارد تومان بابت نوسازی مدارس در سال جاری خبر داد و گفت: کمیته ای هم در نظر گرفته می شود که نوع اوراق منتشره را تعیین کرده و سررسید را اعلام می کند؛ این در حالی است که رییس سازمان برنامه و بودجه، وزیر اقتصاد و رییس کل بانک مرکزی عضو این کمیته هستند؛ تا این لحظه فقط اسناد خزانه از سوی دولت منتشر شده است.

وی افزود: سقف امسال اوراق خزانه کوتاه مدت ده  هزار میلیارد تومان است که امسال منتشر و امسال هم سررسید می شود. از سوی دیگر،  در مجموع از ظرفیت قانون بودجه سال ٩٧ معادل دوازده مرحله اسناد خزانه منتشر شده است و مابقی نیز به تدریج در هفته های آینده منتشر می شود.

وی افزود: روند انتشار اوراق بدهی پذیرش شده در پایان سال ٩٤ معادل ٩٦٠٠میلیارد تومان، سال ٩٥ معادل ١٧٩٠٠ میلیارد تومان، سال ٩٦معادل ٥٩٣٠٠میلیارد تومان و تا پایان شهریور ٨٦٠٠٠میلیارد تومان بوده است که روتدی رو به رشد است.

معاون فرابورس ادامه داد: در گذشته دارایی به مجموعه واسط منتقل می شد، اما اکنون از انتهای سال قبل انتشار اوراق سهام اجاره در دستور کار قرار گرفت که به پشتوانه این سهام، اوراق منتشر می شود و کار اکنون ساده شده است و عملیات انتقال در بازار سرمایه صورت می گیرد؛ اکنون  مشکل ضمانت نامه نیز در حال حل شدن است و بر اساس دستورالعمل اصلاحی، به جای ضمانت بانکی، سهام پذیرش شده ضامن شود.

وی اظهار کرد: اکنون در اوراقی که جدید منتشر می شود سهام قابل ارایه به جای ضمانت نامه قرار می گیرد و سهام ضمانت و پشتوانه اوراق می شود .
اشتراک گذاری :
ارسال نظر