بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۱
معاون توسعه بازار فرابورس با اشاره به حجم 86 هزار میلیارد تومانی اوراق بدهی گفت: رونق بازار بدهی نوید‌بخش تغییر تفکر تامین مالی شرکت‌ها و دولت در سال‌های اخیر بوده و این در حالی بوده که تا این لحظه همواره به دلیل خوش قولی دولت در سررسید اوراق بدهی، اعتماد و اطمینان بسیاری برای بازار بدهی فرابورس ایجاد شده است.
کد خبر : ۱۸۰۰۵۴

رضا غلامعلی‌پور در حاشیه نشست خبری به منظور تشریح شرکت تجارت الکترونیک پارسیان کیش برای ورود به فرابورس گفت: حجم انتشار اوراق بدهی با ورود دولت برای انتشار انواع این اوراق از جمله اسناد خزانه اسلامی افزایش یافته و تنوع سایر ابزارهای مالی از جمله اوراق منفعت و اوراق اجاره سهام بر جذابیت این بازار افزوده شده است.

غلامعلی پور با اشاره به صدور مجوز انتشار 25 هزار و 300 میلیارد تومان انواع اوراق بدهی برای دولت از طریق فرابورس در سال جاری، گفت: مطابق با قانون بانک مرکزی می‌تواند از طریق عملیات بازار باز در بازار بدهی ورود و جذابیت این بازار را فراهم کند.

غلامعلی پور همچنین با بیان اینکه منشاء انتشار اوراق دولتی به طور معمول حجم اوراق اعلام شده در بودجه‌های سالیانه دولت بوده، گفت: مطابق با تبصره 5 قانون بودجه امسال دولت، میزان اوراق منتشره از سوی دولت مشخص شده و در سال گذشته نیزحجم این اوراق معادل با 39 هزار و 500 میلیارد تومان بود که همه این اوراق پذیرش شد.

وی ادامه داد: رقم پیش‌بینی شده برای انتشار انواع اوراق بدهی در سال 97 نیز در همین حدود بوده که براساس آن به دولت اجازه داده شده معادل با 26هزار میلیارد تومان انواع اوراق منفعت، اوراق خزانه و اوراق مشارکت منتشر کند. همچنین در بودجه امسال معادل با 9 هزار و 500 میلیارد تومان اسناد خزانه اسلامی با سررسید حداکثر سه ساله و همچنین در مجموع 4 هزار میلیارد تومان به منظور نوسازی مدارس و سایر خدمات عمومی انواع اوراق بدهی منتشر شود.

غلامعلی پورگفت: کمیته 3 نفره بند «ک» اوراق بدهی دولت شامل رئیس سازمان برنامه و بودجه، رئیس‌کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد بوده و تا این لحظه هر آنچه که برای انتشار اوراق اسناد خزانه در بودجه پیش‌بینی شده از طریق بازار بدهی فرابورس محقق شده است.

وی ادامه داد: در کنار سایر مجوزها، اجازه انتشار اوراق کوتاه مدت سه ماهه نیز به دولت داده شده که براساس بند «ز» قانون بودجه تا سقف 10 هزار میلیارد تومان در دو سررسید با هدف تنظیم جریان نقدی خزانه‌داری کل کشور منتشر می شود که شامل اوراق خزانه اسلامی به حجم 3750 میلیارد تومان و همچنین اوراق اسناد خزانه اسلامی با حجم 3500 میلیارد تومان برای سررسید در بهمن ماه امسال تا این لحظه عرضه شده است.

معاون توسعه بازار فرابورس گفت: براساس مصوبه کمیته بند «ک» سه نفره تا این لحظه به دولت اجازه انتشار 25 هزار و 300 میلیارد تومان از کل مجموع اوراق هدف‌گذاری شده در بودجه امسال داده شده است.

غلامعلی پورهمچینین با اعلام آمار دقیق ازانتشار اوراق بدهی گفت: تا پایان سال مالی 93 حدود 4300میلیارد تومان، در سال مالی 94 حدود 9300 میلیارد تومان و در سال مالی 95 حدود 17 هزار و 900 میلیارد تومان و درنهایت در پایان سال مالی 96 حدود 59 هزار و 300 میلیارد تومان انواع اوراق بدهی در فرابورس ایران منتشر شده که در مجموع حجم بازار بدهی به 86 هزار میلیارد تومان از طریق انتشار انواع اوراق افزایش یافت.

وی با بیان این مطلب که اوراق مبتنی بر اجاره سهام به عنوان راهکاری برای ترمیم اوراق بدهی در سال گذشته مورد بررسی قرار گرفت، افزود:در این اوراق می‌تواند برای ناشری که در سررسید مقرر امکان پرداخت وجوه از طریق ضمانت بانکی را نداشته باشد با جایگزین کردن سهام نقدشونده وثایق مورد نظر را تادیه کند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر