بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۳۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۰
کارشناس بورس کالا در گفت‌وگو با بورس نیوز عنوان کرد؛

قیمت دستوری و نظام عادلانه عرضه‌وتقاضا/ مکانیزم اقتصادآزاد اسیر بخشنامه‌ها

کارشناس بازار سرمایه درباره آزادسازی سقف رقابت در بورس کالا گفت: این موضوع از جهاتی به نفع و از جهاتی به ضرر بازار سرمایه بود.
کد خبر : ۱۸۰۰۸۴

پیام آرمات، مشاور مدیرعامل کارگزاری سینا، در گفت‌وگو با بورس‌نیوز اظهار کرد: اگر پتروشیمی‌ها کف عرضه را رعایت می‌کردند، صادرات با دلار 4200 تومانی توجیه مناسبی پیدا می‌کرد، همانگونه که در ماه‌های اخیر در زمینه نایلون و بقیه اقلام صادراتی وضعیت صادرات بسیار خوب بود.

وی گفت: درحال حاضر نگرانی‌ها از این موضوع وجود دارد که فضایی منفی شکل نگیرد زیرا بُعد مثبت این قضیه آن بوده که تولیدکننده‌ای که تاکنون نتوانسته به هر علتی جنس خریداری کند و محصول خود را در بازار آزاد عرضه کند، اکنون می‌تواند 10 یا حتی 20 تن را بخرد و ببرد.

آرمات افزود: در شرایط عادی کاملا موافق باز بودن سقف نرخ خواهیم بود اما از نظر تنش بازار ارزی و تحریم‌ها و غیره، اقتصاد از حالت طبیعی خارج شده، بنابراین بورس فقط بستری برای رقابت عادلانه تعیین کرده و تنها فراهم کننده شرایط برای کشف نرخ عادلانه است؛ اعتقاد قوی بر این است که بازار پس از چند هفته سریعا به تعادل خواهد رسید.

وی با اشاره به اینکه درصورت وجود یک راه میانبر برای افزایش عرضه‌ها این اقدام می‌تواند اقدامی مثبتی قلمداد شود، گفت: بیشتر تمرکز بازار روی عرضه‌ها متمرکز شده بود اما عرضه در سطح بالا نیز فراموش شده بود.

آرمات افزود: انتظارها بر این بود که بورس آنقدر که بر تقاضا تاکید دارد بر افزایش عرضه‌ها نیز تاکید داشت، عرضه صحیح و متناسب با نیاز بازار می‌توانست به‌طور مستمر و پایدار رخ دهد.

وی با اشاره به خاص بودن شرایط حال حاضر اقتصاد کشور گفت: احساس نیاز به کشف نرخ عادلانه همواره وجود داشت ولی به دلیل خاص بودن شرایط فعلی کشور باید در این زمینه محتاط بود و قبل از هرگونه تصمیم جدید همه جوانب به طور دقیق مورد ارزیابی و کارشناسی واقع شود.

وی با اظهار خوش‌بینی نسبت به آینده بورس کالا ادامه داد: با شرایط فعلی کشور بازار بعد از چند هفته به تعادل خواهد رسید.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر