بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۸
کارشناس اقتصادی گفت: افزایش نرخ ارز از سوی عوامل دولت و خصولتی ها با هدف کسب سودهای نجومی برای بنگاه های خصولتی انجام می شود.
کد خبر : ۱۸۰۰۸۶

به گزارش بورس نیوز، افزایش نرخ ارز و سود سپرده بانکی به ترتیب از مهمترين متغيرهاي حوزه تجارت بين‌الملل و بازار پول محسوب می شوند که هردوی این دو عامل بر سرمايه‌گذاري‌ و بخش واقعي اقتصاد تاثیر مستقیم دارند و باتوجه به ارتباط بین نرخ ارز و نرخ سود بانکي هر گونه سياستي در مورد اين متغيرها نيازمند در نظر گرفتن هر دو متغير و متغيرهاي جانبي ديگري مي ‌باشد .

باتوجه به افزایش نرخ ارز در چندماه اخیر یکی از تدابیری که دولت برای کاهش نقدینگی در این بازار و در نتیجه کاهش نرخ ارز در پیش گرفته افزایش نرخ سود سپرده های بانکی است که کارشناسان معتقدند این امر تاثیرات مختلفی را در اقتصاد کشور برجای می گذارد در این خصوص احسان سلطانی کارشناس اقتصادی به بورس نیوز، گفت: در چند سال اخیر نقدینگی به میزان کافی به سپرده تبدیل شده و به همین دلیل حجم نقدینگی به 80 درصد کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه سال گذشته نیز بانک مرکزی سود سپرده ها را افزایش داد، گفت: در این مدت اکثر سپرده های کوتاه مدت به بلندمدت تبدیل شدند.

سلطانی با اشاره به اینکه نقدینگی کشور ارزش زیادی ندارد، افزود: در کشورهایی که واحد پولی آنان یورو است 26 درصد سپرده های بلندمدت بانکی 26 درصد کل نقدینگی را تشکیل می دهند اما در ایران این عدد به 80 درصد می رسد بنابراین در این زمینه دارای رتبه اول جهانی هستیم.

کارشناس اقتصادی با بیان اینکه حجم پول معاملاتی کشور 13 درصد کل نقدینگی است، گفت: افزایش نرخ ارز از سوی عوامل دولت و خصولتی ها با هدف کسب سودهای نجومی برای بنگاه های خصولتی انجام می شود.

وی با اشاره به اینکه در 5 ماهه اول سال جاری 2.3 میلیارد دلار خودرو، قطعات و خودروی نیمه آماه وارد کشور شده است، افزود: اما اکنون خودروسازان به دلیل کمبود و افزایش قیمت قطعات، قیمت خودرو را نیز افزایش داده اند که به موجب آن در این صنعت رانت ایجاد شد.

سلطانی با بیان اینکه اکنون مردم توانایی خرید دلار را ندارند، خاطرنشان کرد: 3 درصد از کل معاملات دلاری کشور در بازار سیاه انجام می شود یعنی اگر کل مبادلات دلاری کشور در ماه 4 میلیون دلارباشد تقریبا 200 میلیارد تومان آن در بازار سیاه انجام می شود.

وی ادامه داد: باتوجه به نقدینگی 1600 میلیارد تومانی کشور می توان گفت کل گردش ارزی کمتر از 200 میلیارد تومان یعنی 1.08 نقدینگی است.

سلطانی با تاکید براینکه در یکسال گذشته تعداد سپرده های بلندمدت سرمایه گذاری ثابت مانده است، گفت: بنابراین می توان نتیجه گرفت که پولی برای سپرده گذاری در بانک ها موجود نیست بنابراین افزایش سود سپرده ها نیز دردی را دوا نمی کند.

کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: افزایش ارزش 100 میلیارد دلاری بازار سرمایه توسط دولت موثرترین راهکار برای کنترل بازار ارز در این شرایط است زیرا موجب هدایت نقدینگی سرگردان به سمت این بازار می شود.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
در پی بالارفتن نرخ تورم؛

نوسانات بازار ارز و افزایش قیمت ها

نگاهی اجمالی بر وضعیت عملکرد مالی شش ماهه آتیه داده‌پرداز

سودهای غیرعملیاتی، مهم ترین عامل کسب سود

کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

چشمک تابلوهای بورس به سرمایه سرگردان/ بازگشت بانک‌مرکزی به وظیفه اصلی نظارتی

ارسال نظر