بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۷
روند افزایشی قیمت‌ها با شروع روزهای کاری سال جدید شدت گرفت و همزمان با اعلام قطع همکاری شرکای خارجی اقتصاد ایران، روند واردات قطعات و مواد اولیه مورد نیاز صنعت خودرو کند شد.
کد خبر : ۱۸۰۱۸۵

به گزارش بورس نیوز، از ابتدای امسال و در تعطیلات نوروز بود که قیمت ارز سر به فلک کشید و اعداد جدیدی را به ثبت رساند. روند افزایشی قیمت‌ها با شروع روزهای کاری سال جدید شدت گرفت و همزمان با اعلام قطع همکاری شرکای خارجی اقتصاد ایران، روند واردات قطعات و مواد اولیه مورد نیاز صنعت خودرو کند شد. از سوی دیگر با هدف مدیریت هزینه کرد ارز، همه تصمیمات اقتصادی دولت رنگ و بوی دیگری به خود گرفته اما آن چه شرایط را متفاوت از همیشه کرده، تحمیل افزایش قیمت‌هایی بر بدنه صنعت خودرو است. خودروسازان برای تامین مواد اولیه مورد نیاز خود ناگزیر به خرید موادی هستند که پیش از این یک سوم قیمت فعلی را داشت و در عین حال نیز به واسطه سیاست‌های جدید دولتی، قادر به ترخیص قطعات خریداری شده خود از گمرکات نیستند.

در این شرایط زنجیره تامین نیز به دلیل داشتن مطالبات بالا از خودروسازان قادر به تولید نیست و همه این موارد باعث شده تا خودروسازان افزایش قیمت محصولات خود را آخرین راهکار دانسته تا توان پرداخت بخشی از مطالبات خود و همچنین خرید مواد اولیه با نرخ‌های چند برابری را داشته باشند. به طور قطع با روند فعلی افزایش 100 درصدی قیمت خودروها دور از انتظار نیست.
بر این اساس شنیده‌ها حاکی از آن است که در گام نخست خودروهای پرتیراژ چینی تصمیم به افزایش 40 تا 60 درصدی محصولات خود گرفته اند تا به مرور زمان نسبت به افزایش حداقل صددرصدی تولیدات خود اقدام کنند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر